Σε πάνω από 650 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία για το 2024, αυξημένος κατά 11% από το 2022 και κατά περίπου 6,5% από το 2023. «Είναι περίπου 100 χρόνια μπροστά από τα υπόλοιπα τυροκομεία της Κύπρου», δήλωσε ο Στέλιος Σαράντης, Chief Executive Officer της εταιρείας, για το νέο εργοστάσιο χαλλουμιού στο Τσέρι. Η εταιρεία ετοιμάζεται να απορροφήσει σύντομα εντελώς την Κουρούσιης. Βρίσκεται σε φάση ωρίμανσης των επενδύσεων που έχει ολοκληρώσει και των brands που έχει αποκτήσει και προωθεί. Έχει ήδη ξεκινήσει συμφωνίες με ντόπιους κτηνοτρόφους στην Κύπρο, δίχως όρους συμβολαιακής κτηνοτροφίας. Η παραγωγή στην Κύπρο έχει ξεκινήσει από το Μάιο για διάθεση προς την κυπριακή αγορά, την ελληνική, σε οργανωμένο λιανεμπόριο και Ho.Re.Ca., αλλά και για εξαγωγές. Για την ώρα, ο πρώτος εφικτός στόχος μεριδίου στην αγορά του χαλλουμιού έχει οριστεί το 20%. Για το 40% υπολογίζεται να χρειαστούν τουλάχιστον πέντε έτη. Η συνολική αξία πωλήσεων χαλλουμιού υπολογίζεται πάνω από 300 εκατ. ευρώ «και κάθε χρόνο ανεβαίνει». Το 97% αφορά εξαγωγές, το 50% καταναλώνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το καταναλωτικό κοινό εντός Κύπρου κατά πλειονότητα εισάγει grill cheese από τρίτες χώρες, το οποίο είναι φθηνότερο και δεν ακολουθεί ΠΟΠ πρότυπα.

Η κάμψη της κατανάλωσης φέτας στην Ελλάδα

Επιπλέον, ο κ. Σαράντης αποκάλυψε ότι η εσωτερική κατανάλωση φέτας στην Ελλάδα έχει υποχωρήσει κατά 70%: «Η Ελλάδα έτρωγε περίπου 80.000 τόνους φέτας ετησίως και εξήγαγε 40.000. Η ισορροπία αυτή έχει ανατραπεί: Μόλις 30.000 τόνοι τρώγονται εντός της χώρας και περίπου 90.000 τόνοι εξάγονται», υπογράμμισε, αν και πρόσθεσε ότι οι τιμές της φέτας δείχνουν να έχουν σταθεροποιηθεί και τείνουν προς περαιτέρω αποκλιμάκωση. Η μείωση της τιμής της φέτας μεσοπρόθεσμα φέρεται να πέφτει κάτω από 9% και η τιμή του γάλακτος μεταξύ 4% και 5%, που θα «σπρώξουν» αντιστοίχως προς τα κάτω και την τελική τιμή ραφιού.Οι εξαγωγές ελληνικής φέτας συνολικά, ανεβαίνουν κατά 6% το χρόνο, όπως δείχνουν και τα στοιχεία πρώτου επταμήνου 2024, αλλά ο Όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία ακολουθεί διψήφια ανοδική πορεία. Μεταξύ των γαλακτοκομικών, το γιαούρτι έχει τα μεγαλύτερα μεικτά περιθώρια κέρδους και τα πιο στενά βρίσκονται σε σκληρά τυριά και φρέσκο γάλα. Η ισχυρότερη τάση εξαγωγών βρίσκεται σε φέτα, ελληνικό γιαούρτι, χαλλούμι, αλλά και στους χυμούς.Η πιο επιτυχημένη ξένη χώρα σε πωλήσεις για τον Όμιλο είναι η Ρουμανία, όπου υπάρχει και η παραγωγή στο Μπρασόφ. Η ρουμανική θυγατρική (Fabricii de Lapte Brasov) διατηρεί σε θέση market leader τα προϊόντα γιαούρτης ελληνικού τύπου και χυμού ψυγείου. Ακολουθούν Βουλγαρία, Ιταλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο.

Κωνσταντίνος Βορίλας, foodreporter