Τα Mikel, η Λαρισινή επιχείρηση Καφέ του χαρισμσματικού πρώην σερβιτόρου Λευτέρη Κυριακάκη, έφτασαν ήδη τα 185 καταστήματα. Η γνωστή αλυσίδα επεκτείνεται πλέον στο εξωτερικό με νέους σημαντικούς προορισμούς να βρίσκονται στα σχέδιά της, με σημαντικότερη την αγορά των ΗΠΑ.
Η είδηση προκύπτει μάλιστα από το Forbes, καθώς το έγκυρο οικονομικό περιοδικό με σχετικό άρθρο του επαινεί την Ελληνική εταιρεία εις βάρος των...Starbuks.
To δημοσίευμα, το οποίο υπογράφει ο Ελληνοαμερικανός Panos Mourdoukoutas, έχει ως εξής:
“Τα Starbucks χάνουν την αίγλη τους. Στην Wall Street δηλαδή, όπου οι μετοχές της εταιρείας κινούνται πτωτικά τους τελευταίους μήνες, ακολουθώντας αντίθετη πορεία από την τάση της υπόλοιπης χρηματααγοράς.
Τους τελευταίους τρεις μήνες οι μετοχές της Starbucks έχουν υποχωρήσει κατά 11,38%, ενώ η συνολική αγορά έχει σημειώσει κέρδη τάξης του 4,2%.
Τι "στοιχειώνει” τις μετοχές της Starbucks; Μία σειρά προβλημάτων εντός και εκτός ΗΠΑ. Εγχώρια η Starbucks είναι αντιμέτωπη με τον κορεσμό της αγοράς, καθώς υπάρχει ένα κατάστημα ακόμη και δύο, σχεδόν σε κάθε γειτονιά. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πλέον ευκαιρίες για να ανοίξουν νέα καταστήματα. Τον κορεσμό της αγοράς συνοδεύει ο "κανιβαλισμός” των καταστημάτων, δηλαδή το ένα κατάστημα "κλέβει” την πελατεία του διπλανού του.
Ο κορεσμός της αγοράς και ο κανιβαλισμός μεταξύ των καταστημάτων, ερμηνεύουν τις υποτονικές συγκρίσιμες πωλήσεις στις ΗΠΑ, γεγονός που ανάγκασε την Starbucks να ανακοινώσει το κλείσιμο καταστημάτων.
Έπειτα είναι απώλεια της ταυτότητας των Starbucks. Επί χρόνια η εταιρεία ήταν γνωστή ως το "τρίτο μέρος”, μία "προσιτή πολυτέλεια” όπου μεσήλικοι baby-boomers μπορούσαν να πιουν ένα φλιτζάνι καφέ παρέα με φίλους και συναδέλφους, μακριά από τον χώρο εργασίας τους ή το σπίτι τους.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, τα Starbucks, προσελκύουν όλο και περισσότερο κόσμο, κάθε λογής, συμπεριλαμβανομένων οικογενειών με μικρά παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι τα Starbucks μετατρέπονται από ένα κουλ "τρίτο μέρος” σε ένα ακόμη μέρος ρουτίνας.
Στο μεταξύ, υπάρχει ανταγωνισμός εντός και εκτός ΗΠΑ, τόσο από καθιερωμένες όσο και από νέες εταιρείες. Επί χρόνια η Starbucks είχε λίγους ανταγωνιστές εγχώρια και στο εξωτερικό, για έναν πολύ απλό λόγο: οι ανταγωνιστές δεν μπορούσαν να "πιάσουν” το επιχειρηματικό μοντέλο της. Ορισμένοι αντέγραψαν τα ροφήματα καφέ της εταιρείας - όπως η McDonald’s με τη σειρά προϊόντων McCafe. Άλλοι αντέγραψαν την ιδέα του "τρίτου μέρους”, - όπως το Costa Cafe στο Λονδίνο και το Caffe Bene στη Νέα Υόρκη.
Όμως κανείς από αυτούς τους ανταγωνιστές δεν κατάφερε να αναπτύξει ένα επιχειρηματικό μοντέλο που να ξεπερνά αυτό των Startbuck και στα τέσσερα σημεία όπου είχε το προβάδισμα: ροφήματα, τοποθεσία μαγαζιών, παρεχόμενες υπηρεσίες και κουλτούρα.
Όσο ο ανταγωνισμός ήταν περιορισμένος, οι πωλήσεις της Starbucks αυξάνονταν. Γεγονός που λειτούργησε ως δέλεαρ για τους επενδυτές που παρασυρμένοι από την ορμή της μετοχής, "ερωτεύτηκαν” την εταιρεία.
Όμως τα τελευταία χρόνια τα πράγματα έχουν αλλάξει τόσο εγχώρια όσο και στο εξωτερικό. Εντός ΗΠΑ η Starbucks είναι αντιμέτωπη με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τα McCafe της McDonalds. Στο εξωτερικό η Starbucks αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό από τοπικές εταιρείες που έχουν καταφέρει να φτάσουν ακόμη και να ξεπεράσουν το επιχειρηματικό μοντέλο της Starcuck ως το "τρίτο μέρος”. Όπως για παράδειγμα η ελληνική αλυσίδα καφέ Mikel, που διαθέτει στον κατάλογό της 130 ροφήματα και πολύ κομψά σχεδιασμένα καταστήματα που λειτουργούν ως "τρίτο μέρος” και είναι στελεχωμένα από πολύ καλά εκπαιδευμένο και αφοσιωμένο προσωπικό. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο τα Mikel επεκτάθηκαν με ταχύτατο ρυθμό στην Ελλάδα, τη Μέση Ανατολή και το Ηνωμένο Βασίλειο, ανοίγοντας 185 καταστήματα μέσα σε εννέα χρόνια, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει να ανοίξει περισσότερα καταστήματα στην Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ”.
Z.Η. thessaliaeconomy.gr