Το 42% έφτασε η μείωση των πωλήσεων μπύρας στην κρύα αγορά (μπαρ και εστιατόρια) το 2020, σύμφωνα με την έκθεση της Ένωσης Ευρωπαίων Ζυθοποιών για τις επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο. Από 126 εκατ. εκατόλιτρα, οι Ευρωπαίοι ζυθοποιοί πούλησαν μόλις 73 εκατ. εκατόλιτρα στην εστίαση πέρσι, ύφεση που προσπάθησε να αντισταθμίσει η ζεστή αγορά, εκεί όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 8% στα 20 εκατομμύρια εκατόλιτρα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η συνολική πτώση των εσόδων να φτάσει εν μέσω πανδημίας το 9%. Η ζεστή αγορά, πάντως, δεν έσωσε την κατάσταση καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου, καθώς αξιοσημείωτη ανάπτυξη πωλήσεων στο λιανεμπόριο καταγράφηκε μόλις τον Αύγουστο και τον Οκτώβριο – πάντα σε σύγκριση με το 2019 – ενώ δραματικοί μήνες για την πώληση μέσω της κρύας αγοράς ήταν ο Απρίλιος (-81%), ο Μάιος (72%), ο Νοέμβριος (-60%) και ο Δεκέμβριος (-58%).
Σύμφωνα με την Ένωση, η μπύρα ήταν ο πιο χαμένος κλάδος μεταξύ των οινοπνευματωδών, τουλάχιστον σε ό,τι αγορά την παραγωγή. Είναι αξιοσημείωτο ότι μόνο τον Απρίλιο οι απώλειες στην παραγωγή μπύρας ξεπέρασαν τα 6,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα (σχεδόν 35%). Τον ίδιο μήνα έπιασαν χαμηλό παραγωγής οι κλάδοι του κρασιού και των οινοπνευματωδών, χάνοντας 2 εκατ. εκατόλιτρα και 330.000 εκατόλιτρα αντίστοιχα.
Ο κλάδος δεν φέρεται να βλέπει φως ούτε το 2021, παρότι τα μέτρα που θα επιτρέψουν μια ανάκαμψη της ζυθοποιίας ήδη από το φετινό καλοκαίρι, δεν θα θυμίσουν σε τίποτα την εικόνα που αποτυπώθηκε στην αγορά το 2019. Απώλεια 11 εκατομμυρίων για τα ευρωπαϊκά ταμεία Ανάλογο ήταν το πλήγμα και για τα έσοδα των κρατικών ταμείων από τη ζυθοποιία.
Οι συνολικοί φόροι που αποδόθηκαν από τον κλάδο στην Ευρώπη υπολογίζονται σε 36 εκατομμύρια ευρώ το 2020, δηλαδή 11 εκατ. ή 23% χαμηλότερα από όσα ήταν από το 2019. Η αξία που παράχθηκε από τον κλάδο της μπύρας κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς ήταν επίσης μειωμένη κατά 15 εκατ. ευρώ ή 25%. Ως εκ της μειωμένης παραγωγής και των πτωτικών εσόδων ήρθε και η μείωση των θέσεων εργασίας που δημιουργούν οι προμηθευτές του κλάδου.
Η απώλεια του 7,5% της απασχόλησης σε κάποιες περιπτώσεις αντισταθμίστηκε από τη δημιουργία 21.000 νέων θέσεων εργασίας στην πώληση της μπύρας στο λιανεμπόριο.
Ζ.Η. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από foodreporter)