Με δύο τερματικούς σταθμούς για υγροποιημένο φυσικό αέριο και διευκόλυνση των επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η κυβέρνηση επιχειρεί να μειώσει δραστικά την ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία.

Στροφή σε LNG, αποθήκευση και νέα έργα ΑΠΕ: Η ενεργειακή πολιτική της χώρας «ξαναγράφεται» με σκοπό την επίσπευση της απεξάρτησης των αναγκών μας σε ενέργεια από το ρωσικό φυσικό αέριο.  Με δεδομένη την κάλυψη του ενεργειακού μείγματος της χώρας κατά 45% από το φυσικό αέριο, που είχε χαρακτηριστεί μεταβατικό καύσιμο στην πορεία προς την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ, η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά στην επιτάχυνση των συζητήσεων και σχεδιασμών για αλλαγή αφενός των πηγών προμήθειας και αφετέρου για την προώθηση των απαραίτητων έργων ΑΠΕ.

Τη δημιουργία ενός δεύτερου τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη με ιδιωτικά κεφάλαια ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δίνοντας και τον τόνο της νέας πολιτικής που θα ακολουθήσει η χώρα, ενώ παράλληλα από την πλευρά του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσω της γ.γ. Ενέργειας, Αλεξάνδρας Σδούκου έγινε γνωστό ότι την επόμενη εβδομάδα βγαίνει σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αποθήκευση και τη β’ φάση της αδειοδότησης των ΑΠΕ που περιμένει η αγορά.

Η β΄φάση της απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας των ΑΠΕ θεωρείται κομβικής σημασίας για την προώθηση των έργων ΑΠΕ καθώς θα οδηγήσει σε μείωση του απαιτούμενου χρόνου αδειοδότησης σε κάτω από δύο χρόνια, επιταχύνοντας τον ρυθμό υλοποίησης νέων επενδύσεων ύψους 10 δισ. ευρώ και συνολικής ισχύος 12 GW. Παράλληλα, το ΥΠΕΝ «χρωστάει» το χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ αλλά και το νομοσχέδιο για τα υπεράκτια αιολικά που φαίνεται πώς θα έχει κατατεθεί έως τις αρχές του καλοκαιριού.

Στροφή σε LNG

«Ενισχύουμε τη διαφοροποίηση των πηγών μας. Τον Ιανουάριο, να σας αναφέρω ενδεικτικά, η χώρα μας κάλυψε το 47% της εγχώριας ζήτησης με LNG από τη Ρεβυθούσα, 20% μέσω του αγωγού TAP. Το ρωσικό αέριο, που διαχρονικά αποτελούσε το μεγαλύτερο ποσοστό στο μείγμα του φυσικού αερίου που εισάγει η χώρα, υποχώρησε για πρώτη φορά στο 33%», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο πρωθυπουργός σημειώνοντας πως δεν μπορεί να αποκλειστεί η πιθανότητα εκβιασμού από την πλευρά της Ρωσίας. Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι στόχος της χώρας είναι να καταστεί κόμβος διασύνδεσης ενέργειας και μεταφοράς πράσινης ενέργειας σε όλη τη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Σε ό,τι αφορά στον πρώτο προς υλοποίηση πλωτό Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), έχει ήδη ληφθεί η Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) όπως ανακοίνωσε η εταιρεία Gastrade που αναπτύσσει το έργο. Η κατασκευή και λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια και ρευστότητα της χώρας αλλά και ολόκληρης της Ν.Α Ευρώπης, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας και προσφέροντας εναλλακτικές πηγές και οδούς προμήθειας φυσικού αερίου στην περιοχή, αναφέρει η Gastrade.

Η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος. O σταθμός έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, η Gastrade, ανακοίνωσε και την κατάθεση στη ΡΑΕ της αίτησης για την αδειοδότηση του «ΑΣΦΑ Θράκης», δεύτερου πλωτού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, στο Θρακικό Πέλαγος. Το έργο υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 και να διαθέτει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. και παράδοσης έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.

Επιπρόσθετα, ο όμιλος Motor Oil προχωράει στην ανάπτυξη του έργου «Διώρυγα Gas», νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της στους Αγ. Θεοδώρους. Πρόκειται για ένα έργο στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) με χωρητικότητα αποθήκευσης ως 210.000 κυβικά. Το έργο αναμένει στο τέλος του έτους την επενδυτική απόφαση και μπορεί να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της επόμενης χρονιάς.

Το σήμα για στροφή σε LNG έδωσε η ΕΕ

Αυτό το «σήμα» εξάλλου έχει δώσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση που είδε, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΑ, την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο να αυξάνεται από 25% το 2009 σε 32% το 2021 και βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη αφενός με το ζήτημα της ενεργειακής ασφάλειάς της και αφετέρου με το κρίσιμο θέμα των τιμών που ήδη βρίσκονταν σε υψηλά επίπεδα τους τελευταίους μήνες.  

Από την πλευρά της ΕΕ, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε πως «είμαστε σε θέση να περάσουμε τον χειμώνα άνευ του ρωσικού φυσικού αερίου αλλά με προμήθειες από τρίτους», ενώ στην εργαλειοθήκη μέτρων που προτείνει  Κομισιόν είναι οι εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου με αύξηση των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ήδη υπάρχουν ανοιχτές συζητήσεις με παραγωγούς από ΗΠΑ, Νιγηρία, Αζερμπαιντζάν, Κατάρ, Ν. Κορέα και Αίγυπτο διατηρώντας τον απώτερο στόχο της ενίσχυσης του τομέα των ΑΠΕ. Παράλληλα, σαν άμεσες απαντήσεις απέναντι στην κρίση όπως αυτή διαμορφώνεται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, προτείνει την αξιοποίηση των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου, την μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και την δημιουργία κινήτρων και τη δημιουργία κινήτρων για τη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής.

Ήδη Γερμανία και Ιταλία στρέφονται και πάλι προσωρινά στον άνθρακα με τη Γερμανία να ανακοινώνει ταυτόχρονα πως θα φέρει 15 χρόνια νωρίτερα τον στόχο της για παραγωγή της ηλεκτρικής της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές αλλά και την αποδέσμευση ενός έκτακτου κονδυλίου ύψους 1,5 δισ. δολαρίων προκειμένου να αγοράσει το ταχύτερο δυνατό υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Χριστίνα Ζαφειρούλη businessdaily.gr