Για τις «καταστροφικές συνέπειες» που θα έχει η έξοδος της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία προειδοποίησαν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως μετέδωσε το δίκτυο BBC, τονίζοντας ότι το επιπλέον κόστος που θα προκύψει ανέρχεται σε δισεκατομμύρια, λόγων των δασμών, της απώλειας θέσεων εργασίας κτλ.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν διαφάνεια για το Brexit εδώ και καιρό, όμως η κοινή έκκληση 23 αυτοκινητοβιομηχανιών γίνεται για πρώτη φορά, γεγονός που αντανακλά και την κρισιμότητα της κατάστασης, με τις συνέπειες να θεωρούνται «κατακλυσμικές» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και τα σχετικά επαγγέλματα.
«Μία έξοδος της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία θα έχει άμεσα και καταστροφικά αποτελέσματα για τον κλάδο, θα υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα και θα προκαλέσει σοβαρή και μη-αναστρέψιμη ζημιά», δήλωσε ο Μάικ Χόουνς, Διευθύνων Σύμβουλος της Βρετανικής Ομοσπονδίας κατασκευαστών και πωλητών αυτοκινήτων. Πρόσθεσε δε ότι οι «διαπραγματευτές της Μεγάλης Βρετανίας και της ΕΕ έχουν την ευθύνη να συνεργαστούν για να συμφωνήσουν, καθώς διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να καταστραφεί ένας σημαντικός πυλώνας της οικονομίας μας».
Κολοσσιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η γερμανική BMW, η γαλλική PSA και η ιαπωνική Nissan, διαθέτουν εργοστάσια στη Βρετανία, των οποίων το μέλλον φαίνεται δυσοίωνο σε περίπτωση μιας «μη συμφωνίας».
Ήδη, το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι επενδύσεις στη βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτων μειώθηκαν άνω του 70%, εξαιτίας των ανησυχιών για ένα άτακτο Brexit, ενώ η βιομηχανία αυτοκινήτων είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός κλάδος προϊόντων της Βρετανίας και απασχολεί πάνω από 800.000 εργαζομένους. Συνολικά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη απασχολούν το 6% του εργατικού δυναμικού, ήτοι 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.
Ειδικοί εκτιμούν ότι σε περίπτωση άτακτου Brexit, οι δασμοί θα ανέλθουν σε 4,5 δισ. στερλίνες ή τουλάχιστον 5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Honda σκοπεύει να κλείσει ένα μεγάλο εργοστάσιο στη Βρετανία που απασχολεί 3.500 υπαλλήλους, ενώ η γαλλική PSA έχει προειδοποιήσει ότι η συνέχιση της παραγωγής στη Βρετανία θα εξαρτηθεί από τους όρους του Brexit. Τον περασμένο Ιούνιο, η Ford ανακοίνωσε ότι θα κλείσει το 2020 ένα εργοστάσιο που κατασκευάσει μηχανές στην Ουαλία.
Κλειώ Νικολάου economistas.gr