Ενας χρόνος φαίνεται ότι δεν ήταν αρκετός για τη σύνταξη της τελικής μορφής του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια, με αποτέλεσμα και το φετινό καλοκαίρι να έχει βρει τη χώρα χωρίς πτήσεις υδροπλάνων. Το σχετικό σχέδιο νόμου «Ιδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών», που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον περασμένο Αύγουστο, η οποία ολοκληρώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2016, εξακολουθεί να μην έχει κατατεθεί ακόμη προς συζήτηση στη Βουλή. Αξίζει να σημειωθεί ότι στόχος του νομοθέτη υπήρξε η επιτάχυνση και απλοποίηση, μέσω του νομοσχεδίου, των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων, ώστε να μπορέσει ο κλάδος να αναπτυχθεί άμεσα. Οι πιο πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη κάνουν λόγο για κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή τον Σεπτέμβριο.
«Ολοκληρώσαμε την αλληλογραφία και τις εγκρίσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές Ιουνίου, ήταν ένα δύσκολο σχέδιο. Το σχέδιο νόμου είναι έτοιμο, θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Σεπτεμβρίου για να ψηφιστεί», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, καταγγέλλοντας ότι με το υφιστάμενο καθεστώς γινόταν «εμπόριο αδειών».
Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι «είχαν νοικιαστεί χώροι μέσα σε λιμάνια όχι ως υδατοδρόμια και στη συνέχεια επιχείρησαν να μετατρέψουν τις άδειες αυτές σε άδειες υδατοδρομίων». Με το νέο σχέδιο νόμου, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι η χωροθέτηση των υδατοδρομίων και η αδειοδότηση θα είναι υπό δημόσιο φορέα, ενώ η άδεια λειτουργίας θα μπορεί να ανήκει σε δημόσιο φορέα, να χορηγηθεί μέσω μοντέλου ΣΔΙΤ ή ακόμα και σε ιδιώτη.
Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης σχετικά με την κατασκευή υδατοδρομίων προβλέπει την παρουσία του κράτους όπου δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον, εξήγησε. «Στα νησιά δηλαδή που δεν έχουν ούτε αεροδρόμιο ούτε άλλη εγκατάσταση, να κάνουμε ένα υδατοδρόμιο, που δεν είναι μεγάλο το κόστος και να μπορούν οι νησιώτες μας να μη νιώθουν απομονωμένοι».
Τα μοναδικά πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σήμερα είναι αυτά των Παξών, της Κέρκυρας και της Πάτρας, ενώ εν αναμονή βρίσκονται δύο εταιρείες για τη δραστηριοποίηση σε πτητικό επίπεδο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά την αναμονή για την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου, οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο συζητούν με εκπροσώπους των αερομεταφορέων.
Στόχος είναι η διασύνδεση αεροπορικών δρομολογίων με πτήσεις υδροπλάνων. Οι έως τώρα σκέψεις θέλουν τις εταιρείες υδροπλάνων να προχωρούν σε μια μορφή συνεργασίας με τους αερομεταφορείς, ώστε να μεταφέρουν επιβάτες από νησιά ή χερσαίους προορισμούς, στους οποίους δεν υπάρχουν αεροδρόμια, προς νησιά όπου εκτελούνται τακτικά αεροπορικά δρομολόγια. Η συνεργασία των δύο πλευρών προγραμματίζεται να γίνει με μια ιδιότυπη μορφή πτήσεων κοινού κωδικού, ώστε οι επιβάτες να προχωρούν σε κρατήσεις μέσω ενός καναλιού και όχι σε δύο κρατήσεις χωριστά (μία για το αεροπορικό εισιτήριο και μία για την πτήση με υδροπλάνο).
Aλεξάνδρα Κασσίμη (Καθημερινή)