Η λειτουργική κερδοφορία των ελληνικών ξενοδοχείων εμφανίζεται σημαντικά χαμηλότερη από αυτήν του μέσου όρου των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων συνολικά. Στην Ελλάδα, τα περιθώρια ακαθάριστου λειτουργικού κέρδους, όπως δηλαδή απεικονίζονται ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών, κινούνται μεταξύ 22% και 27% ανάλογα με την κατηγορία. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο μέσος όρος για ξενοδοχεία κατηγορίας από δύο αστέρια έως και πέντε αστέρια βρίσκεται στο 24%. Τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων, ωστόσο, εμφανίζουν περιθώριο της τάξης του 27%, ενώ οι άλλες τρεις κατηγορίες κινούνται από 22% έως 24%.

Οι επιδόσεις αυτές αφορούν το τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και είναι αυτά που αφορούν τη χρήση του 2023. Οσο ψηλότερη δηλαδή η κατηγορία του ξενοδοχείου, τόσο μεγαλύτερο και το μεικτό περιθώριο κέρδους. Αυτό πάντως δεν ισχύει για την ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά συνολικά. Πρόσφατα στοιχεία της Hotstats, συμβουλευτικής εταιρείας για ξενοδοχεία, δείχνουν ότι οι μονάδες μεσαίας και οικονομικής κατηγορίας προηγούνται στην κερδοφορία, με τα περιθώρια ακαθάριστου λειτουργικού κέρδους στο 42% και στο 41% αντίστοιχα. «Τα απλούστερα επιχειρηματικά μοντέλα και οι δομές χαμηλότερου κόστους τα έχουν βοηθήσει να παραμείνουν μπροστά, ειδικά τώρα που τα λειτουργικά έξοδα, όπως οι μισθοί και οι προμήθειες, αυξάνονται», σημειώνει ο επικεφαλής της μονάδας ανάλυσης της Hotstats, Χουάν Γκαλάρντο (Director of Hotel Intelligence - EMEA). «Ενώ το αυξανόμενο κόστος παραμένει μια πρόκληση, τα λιτά μοντέλα των ξενοδοχείων χαμηλότερης κατηγορίας τους βοηθούν στην απορρόφηση του αντίκτυπου, σε αντίθεση με το πολυτελές τμήμα, όπου η αύξηση των τιμών των δωματίων είναι συχνά ο μόνος τρόπος για να αντισταθμιστεί ο πληθωρισμός», εξηγεί.

Σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία υψηλής ποιότητας, τα οποία συχνά προσπαθούν να αυξήσουν τις τιμές για να καλύψουν το αυξανόμενο κόστος, τα ξενοδοχεία μεσαίας κατηγορίας δεν έχουν την ίδια ευελιξία. Παρ’ όλα αυτά, έχουν καταφέρει να παραμείνουν κερδοφόρα. Αυτό είναι ένα σημάδι ότι οι επισκέπτες δεν αναζητούν απλώς φανταχτερά έξτρα – επιλέγουν μέρη που προσφέρουν καλή αξία.

Ελληνες αναλυτές εκτιμούν ότι τα υψηλότερα μεικτά περιθώρια κέρδους στην υψηλότερη κατηγορία εξηγούνται ίσως από τη δυνατότητά τους να μπορούν να αυξήσουν πολύ περισσότερο τις τιμές από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους (σε όρους ποσοστών) καθώς αυτές βρίσκονταν ήδη συγκριτικά χαμηλά. Επισημαίνουν ωστόσο ότι φορολογική και ρυθμιστική επιβάρυνση σε συνδυασμό με τον υψηλότατο ενεργειακό πληθωρισμός σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο διαβρώνουν τα περιθώρια κέρδους τους.

Η έρευνα της Hotstats αναδεικνύει ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο για τα επιχειρηματικά μοντέλα των ξενοδοχείων: τα θέρετρα που επικεντρώνονται στην ευεξία και στο γκολφ βλέπουν τις μεγαλύτερες βελτιώσεις στα περιθώρια κέρδους. «Οι μονάδες αυτές φαίνεται να αξιοποιούν μια μετατόπιση στις προτεραιότητες των επισκεπτών – οι άνθρωποι αναζητούν ταξίδια που προσφέρουν κάτι περισσότερο από ένα απλώς ωραίο δωμάτιο», σχολιάζει ο Χουάν Γκαλάρντο. «Αυτά τα θέρετρα στρέφονται σε εμπειρίες όπως θεραπείες spa, υγιεινό φαγητό και δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους. Και αυτό λειτουργεί. Οι επισκέπτες είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα», προσθέτει.

Ηλίας Γ. Μπέλλος, Καθημερινή