Η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια έχει κάνει δυναμικά την επιστροφή της τη φετινή χρονιά παρά τις υψηλότερες τιμές στα εισιτήρια. Η επιβατική κίνηση επανήλθε γρήγορα ήδη από το 2022 ενώ γνώρισε εκρηκτική άνοδο φέτος με τη δυναμική να εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και μέσα στην νέα χρονιά. Αυτό αποδίδεται κυρίως στα ταξίδια, που γίνονται για λόγους αναψυχής την ίδια στιγμή που αυξητικά κινούνται και τα επαγγελματικά ταξίδια. Από την άλλη πλευρά, οι ελλείψεις σε προσωπικό, οι προκλήσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο και οι καθυστερήσεις στην παράδοση νέων αεροσκαφών εξακολουθούν να προβληματίζουν τις αεροπορικές εταιρείες.
Μπορεί η ζήτηση για ταξίδι να σημειώνει υψηλές πτήσεις, ωστόσο δεν παρατηρείται η ίδια δυναμική σε όλες τις αγορές σε επίπεδο αερομεταφορών. Ορισμένες μάλιστα έχουν χάσει μέρος από το μέγεθος που είχαν σε σύγκριση με το 2019.
Οι 10 μεγαλύτερες αγορές
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Cirium, τα οποία βασίζονται στις πτήσεις που είναι προγραμματισμένες, οι 10 μεγαλύτερες αγορές διεθνώς στον κλάδο των αερομεταφορών με βάση τη συνολική χωρητικότητα θέσεων τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και εξωτερικού για το τέταρτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς είναι οι ΗΠΑ, Κίνα, Ινδία, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Βραζιλία, Ινδονησία, Γερμανία και Τουρκία.
Από τη συγκεκριμένη λίστα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ένταξη της Τουρκίας καθώς τα τελευταία 4 χρόνια, η παγκόσμια χωρητικότητα από και προς την Τουρκία έχει καταγράψει ραγδαία αύξηση. Αυτή η εκρηκτική άνοδος αποδίδεται κατά κύριο λόγο στη δραστηριότητα των αεροπορικών εταιρειών Turkish Airlines και Pegasus. Και οι δύο έχουν επιταχύνει τους ρυθμούς επέκτασης προκειμένου να επωφεληθούν από την άνθηση του τουρισμού που βιώνει η χώρα το τελευταίο διάστημα. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι η προσφερόμενη δυναμικότητα στο δίκτυο εσωτερικού εξακολουθεί να παραμένει περιορισμένη.
Σε ό,τι αφορά τώρα την Γερμανία, η αγορά έχασε σχεδόν το 50% της εγχώριας χωρητικότητας, μια απώλεια, η οποία παραδόξως δεν έχει επί του παρόντος αναπληρωθεί. Στον αντίποδα η Κίνα εμφανίζει σημαντικά αυξημένη χωρητικότητα στο εσωτερικό δίκτυο σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2019, ωστόσο η προσφερόμενη δυναμικότητα των διεθνών δρομολογίων παρουσιάζει δραματική μείωση. Μεγάλη είναι και η πτώση της τάξεως του 84% στις προσφερόμενες θέσεις ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα.
Στην ίδια κατεύθυνση, Βραζιλία και Ινδονησία δε συνδέονται με πολλές από τις μεγαλύτερες αγορές παγκοσμίως μέσω απευθείας πτήσεων.
Η θέση της Αθήνας
Μπορεί η χώρα μας να μην κατάφερε να εισέλθει στη λίστα με τις 10 μεγαλύτερες αγορές στον κλάδο των αερομεταφορών, ωστόσο το αεροδρόμιο της Αθήνας Ελ. Βενιζέλος συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 15 αεροδρόμια παγκοσμίως (εκτός της Ασίας) που αναμένεται να αναπτυχθούν ταχύτερα κατά το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2023 σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων από την Cirium.
Παίρνοντας σκυτάλη από μια δυναμική θερινή σεζόν, η Αθήνα βρίσκεται στην 13η θέση της λίστας των ταχύτερα αναπτυσσόμενων αεροδρομίων στον κόσμο με βάση τις προσφερόμενες θέσεις για το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Πιο αναλυτικά, στην Αθήνα θα είναι διαθέσιμες συνολικά 4,078 εκατ. θέσεις, αυξημένες κατά 20% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022.
Στην κορυφή της λίστας τοποθετείται το Κανκούν με 4,96 εκατ. προσφερόμενες θέσεις, καταγράφοντας άνοδο 49% σε σύγκριση με το περσινό τελευταίο τρίμηνο και ακολουθούν το Καιρό με 4,49 εκατ. θέσεις (+47%), το Νάσβιλ με 3,911 εκατ. θέσεις (+33%) και το Ορλάντο με 9,248 εκατ. (+26%).
Ματίνα Χαρκοφτάκη (Capital.gr)