Την πενταετία 2013-2017, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχασαν 85 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις γάλακτος. Δηλαδή η κατανάλωση στο συγκεκριμένο προϊόν υποχώρησε σωρευτικά κατά 27% μέσω του συγκεκριμένου δικτύου.
Εξέλιξη η οποία αποδίδεται από την εταιρεία ερευνών IRI στο γεγονός ότι μέρος των πωλήσεων του γάλακτος πραγματοποιείται μέσω των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και συγκεκριμένα το 67% ή 232 εκατ. ευρώ επί συνόλου 345,2 εκατ. ευρώ.
Το υπόλοιπο 33% πραγματοποιείται μέσω άλλων καναλιών και ειδικότερα της μικρής λιανικής που ελέγχει το 13% της αγοράς με 45,5 εκατ. ευρώ, της Lidl μέσω της οποίας πραγματοποιείται το 8% ή 28 εκατ. ευρώ, των ηλεκτρονικών καταστημάτων το μερίδιο των οποίων εκτιμάται από την IRI στο 2,3% ή 7,8 εκατ. ευρώ και των αυτόματων πωλητών που ελέγχουν κοντά στο 7% της αγοράς και οι οποίοι τζιράρουν 23,4 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα και την πρόθεση των καταναλωτών, κοντά 2 στους 10 δήλωσε πως σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για την αγορά γάλακτος από τους αυτόματους πωλητές, με το 17% του δείγματος να δηλώνει πως σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Βέβαια αν εξαιρεθούν οι αυτόματοι πωλητές, οι οποίοι μπήκαν στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια όπως και το ηλεκτρονικό εμπόριο, που σωρευτικά τζιράρουν λίγο πάνω από 50 εκατ. ευρώ, η κατανάλωση γάλακτος μέσω της μικρής λιανικής (περίπτερα, μίνι μάρκετ, περίπτερα, κ.α.) αποτελεί παράδοση και δεν είναι σημερινό φαινόμενο.
Άλλωστε το γάλα αποτελεί βασικό προϊόν για το συγκεκριμένο δίκτυο. Επίσης αν και γνωρίζουμε ποιες είναι οι σωρευτικές απώλειες μέσω του δικτύου του οργανωμένου λιανεμπορίου παραμένει αδιευκρίνιστο πως κινήθηκαν τα άλλα δίκτυα αυτή την πενταετία. Το μόνο στοιχείο μέσω του οποίου φαίνονται οι πιέσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι από την πορεία των οικονομικών μεγεθών των γαλακτοβιομηχανιών που έχουν πιεστεί τα τελευταία χρόνια.
Aλεξάνδρα Γκίτση (Capital.gr)