«Συµφωνούµε ότι διαφωνούµε». Κάπως έτσι µπορεί να περιγράψει κανείς το συµπέρασµα των συζητήσεων που έχουν διεξαχθεί το προηγούµενο διάστηµα µεταξύ Hellenic Train και ΟΣΕ για να επιλύσουν τα δύο µέρη τις –πολλών χρόνων– οικονοµικές τους διαφορές. Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Καθημερινής», οι οικονοµικές διαφορές για την αύξηση στα τέλη της υποδοµής από το 2020-2023 θα πάρουν τον δρόµο της ∆ικαιοσύνης, ωστόσο, µέχρι αυτές να διευθετηθούν –αναδροµικά– δικαστικά, οι δύο εταιρείες βρήκαν µια φόρµουλα, µέσω της οποίας η Hellenic Train συµφώνησε να καταβάλει τα τέλη χρήσης του δικτύου µε βάση την τιµολόγηση του 2019. Ετσι, µε αστερίσκους ως προς την οριστική διευθέτηση των οικονοµικών οφειλών, υπεγράφη µεταξύ των δύο πλευρών και η σύµβαση πρόσβασης στο δίκτυο 2024. Ανοίγει λοιπόν ο δρόµος για την αποπληρωµή της ετήσιας αποζηµίωσης της Hellenic Train, η οποία απορρέει από τη σύµβαση που έχει υπογράψει η εταιρεία µε το ∆ηµόσιο για την εκτέλεση των άγονων δροµολογίων.
Χθες αναρτήθηκε στη ∆ιαύγεια απόφαση του υπουργού Υποδοµών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, σύµφωνα µε την οποία εγκρίνεται η καταβολή αποζηµίωσης ύψους 60 εκατ. ευρώ (48,41 εκατ. + 11,62 εκατ. ΦΠΑ) για την εκτέλεση των υπηρεσιών της σύµβασης Υ∆Υ στην Hellenic Train για το πρώτο και το δεύτερο εξάµηνο του 2022. Αυτή περιλαµβάνει την αποζηµίωση της Hellenic Train για την παροχή των υπηρεσιών (19,41 εκατ. + 4,66 εκατ. ΦΠΑ), τα τέλη χρήσης της υποδοµής για την εκτέλεση των υπηρεσιών, τα οποία αποδίδονται στον διαχειριστή της υποδοµής (ΟΣΕ) µέσω της σιδηροδροµικής εταιρείας (19 εκατ. ευρώ + 4,56 εκατ. ευρώ) και το αντίτιµο των µισθωµάτων του τροχαίου υλικού το οποίο αποδίδεται στον διαχειριστή του τροχαίου υλικού (ΓΑΙΑΟΣΕ) µέσω της Hellenic Train (10 εκατ. + 2,4 εκατ. ΦΠΑ). Εκτός από τη συµφωνία σε ό,τι αφορά τα τέλη υποδοµής για το 2022 – τα οποία υπολογίζονται µε βάση τιµολόγηση του 2019– η Hellenic Train θα καταβάλει επίσης στον ΟΣΕ περίπου 10 εκατ. ευρώ που αφορούν το ρεύµα υψηλής τάσης που καταναλώνει η εταιρεία για την κυκλοφορία των τρένων.
Υπενθυµίζεται πως το 2019 η τότε διοίκηση του ΟΣΕ αποφάσισε να αναπροσαρµοστούν προς τα πάνω τα τέλη υποδοµής, διεκδικώντας συνολικά (µαζί µε τόκους και χρεώσεις ρεύµατος κ.ά.) από την Hellenic Train για τα έτη 2020-2024 περίπου 120 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά της ωστόσο η Hellenic Train έχει εκφράσει αντιρρήσεις σχετικά µε τη µέθοδο αξιολόγησης που εφαρµόζει ο ΟΣΕ για τις εν λόγω χρεώσεις και έχει ασκήσει προσφυγές κατά των δηλώσεων δικτύου των ετών 2020, 2021, 2022 και 2023 ενώπιον της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων. «Λύνεται ένα θέµα που είχε χρονίσει», λένε πηγές από τον ΟΣΕ αποτιµώντας θετικά τη συµφωνία των δύο πλευρών. «∆εν µπορούµε να δεχθούµε µείωση τελών από τη στιγµή που αυτά έχουν τιµολογηθεί. Είναι δηµόσιο έσοδο», εξηγούν.
Δέσποινα Κόντη, Καθημερινή