Σχεδιάστηκε το 1995. Στοίχισε εκατομμύρια ευρώ, ολοκληρώθηκε, παραδόθηκε το 2014 κι ακόμη δεν λειτουργεί. Το σύγχρονο κτίριο της νέας ιχθυόσκαλας ερημώνει αναξιοποίητο, ενώ επαγγελματίες αλιείς φιλοξενούνται στις παλιές ακατάλληλες εγκαταστάσεις. Η χρήση του κτιρίου φαίνεται να μπλοκάρει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, που θα πρέπει να ζητήσει από τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου άρση της απαγόρευσης και στη συνέχεια ο Ο.Λ.Β. να παραχωρήσει την εγκατάσταση στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (OKKA), στον οποίο έχει παραχωρηθεί η λειτουργία της κάθε ιχθυόσκαλας.
Καινούργιος ντόκος για να δένουν τα ψαράδικα, σύγχρονο κτίριο για να εξυπηρετούνται οι επαγγελματίες αλιείς και να τηρούνται οι όροι υγιεινής και ασφάλειας στη διαχείριση των ψαριών από το καΐκι μέχρι την παραλαβή τους από τους εμπόρους και τη διάθεσή τους για κατανάλωση. Κανένα όμως σημάδι ζωής. Μόνο τα φώτα ανάβουν με ευθύνη του παραρτήματος του ΟΚΑΑ στον Βόλο και μπαίνουν σε λειτουργία τα ψυγεία για να μην ρημάξουν… Η κατασκευή του ντόκου και του κτιρίου ολοκληρώθηκε πριν από έξι χρόνια, το 2013.
Από τότε μέχρι και σήμερα, η υποδομή, που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει έναν σκοπό, παραμένει άδεια. Ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε το 1995. Πριν από 24 χρόνια το Λιμενικό Ταμείο αποφάσιζε να παραχωρήσει έκτασή του για τις ανάγκες του έργου. Με απόφαση της Λιμενικής Επιτροπής παραχωρήθηκε έκταση 13,5 στρεμμάτων στο τότε Υπουργείο Γεωργίας προκειμένου να κατασκευαστεί μία σύγχρονη ιχθυόσκαλα. Το έργο προέβλεπε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη φάση κατασκευάστηκε ο ντόκος. Εγινε η διαμόρφωση του χειμάρρου Ξηριά και τμήμα του ντόκου που ολοκληρώθηκε. Το έργο ξεκίνησε το 1992 και ολοκληρώθηκε το 1994. Στοίχισε 162 εκ. δραχμές.
Το 1996 ξεκινά το δεύτερο έργο της πρώτης φάσης, η ολοκλήρωση του ντόκου, που στοίχισε 364 εκ. δραχμές και ολοκληρώθηκε το 1999. Επιπλέον 63 εκατομμύρια δραχμές δαπανήθηκαν για συμπληρωματικές εργασίες από το 1999 έως το 2000. Η δεύτερη φάση του έργου εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2000 - 2007, με προϋπολογισμό 4,6 εκ. ευρώ και αφορούσε στην κατασκευή του ίδιου του κτιρίου. Το έργο δημοπρατήθηκε το 2007 από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το 2008 αναδείχθηκε ανάδοχος η ΕΝΕΤ Α.Ε. Το 2010 εξέδωσε οικοδομική άδεια η λιμενική αρχή και το διάστημα από το 2011 έως το 2014 γινόταν η κατασκευή του έργου.
Το 2013 έγινε η προσωρινή παραλαβή και ένα χρόνο αργότερα το 2014 η οριστική παραλαβή. Τον Φεβρουάριο του ίδιου χρόνου, το Υπουργείο υπέγραφε σύμβαση παραχώρησης της ιχθυόσκαλας στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΕΚΑΛ Α.Ε.) που θα είναι ο φορέας διαχείρισης της νέας ιχθυόσκαλας του Βόλου. Η πράξη παράδοσης παραλαβής έγινε τον Νοέμβριο του 2015. Το σύνολο του έργου κόστισε 496 εκ. σε δραχμές και 4,6 εκ. σε ευρώ. Μέχρι σήμερα, τα χρήματα που δαπανήθηκαν από τον κρατικό κορβανά δεν έχουν πιάσει τόπο…
Το κτίριο δεν λειτουργεί. Η εκκρεμότητα που υπήρχε με τη σύνδεση του κτιρίου με το δίκτυο ύδρευσης και ακαθάρτων και μπλόκαρε τη λειτουργία του έργου διευθετήθηκε. Σύμφωνα όμως με τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου η ιχθυόσκαλα δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν καθοριστεί το καθεστώς παραχώρησης. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θα πρέπει να ζητήσει άρση της παραχώρησης από τη στιγμή που ο σκοπός της παραχώρησης (κατασκευή του κτιρίου της ιχθυόσκαλας) ολοκληρώθηκε και στη συνέχεια ο ΟΚΑΑ να ζητήσει έγκριση παραχώρησης των υποδομών για να λειτουργήσει η νέα ιχθυόσκαλα.
Ηδη τον τελευταίο έναν χρόνο, από τότε που εγκαταστάθηκε στο τοπικό παράρτημα του ΟΚΑΑ στον Βόλο διευθυντής ο Μάνος Νικολάου υπάρχουν συζητήσεις σε ανώτερο επίπεδο για να αρθούν και τα τελευταία εμπόδια. «Εμείς ως ΟΚΑΑ είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι να λειτουργήσουμε την ιχθυόσκαλα. Το κτίριο είναι σε άριστη κατάσταση, επιδιορθώσαμε τις όποιες αστοχίες καθ’ υπόδειξη της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας, έχουμε εκδώσει όλες τις άδειες και περιμένουμε να αρθούν και τα τελευταία εμπόδια για να λειτουργήσει μία υποδομή που είναι κρίμα να μένει αναξιοποίητη.
Αυτή τη στιγμή οι αλιείς δραστηριοποιούνται στην παλιά ιχθυόσκαλα που συνιστά υγειονομική βόμβα. Δεν διαθέτει καν τουαλέτες και οι συνθήκες υγιεινής είναι απαράδεκτες. Είναι κρίμα να μη λειτουργεί ένα σύγχρονο έργο που είναι για το καλό της τοπικής κοινωνίας», δήλωσε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο Μάνος Νικολάου διευθυντής του παραρτήματος του ΟΚΑΑ στον Βόλο.
Ελένη Χάνου Ταχυδρόμος