Η METKA (όμιλος Μυτιληναίου) που διατηρεί την μονάδα παραγωγής στη Μαγνησία και η Βολιώτικη Νικ. Κιολεΐδης ΑΕΒΕ, είναι οι επικρατέστεροι για την ανάληψη του προγράμματος των 10.000 τροχοφόρων οχημάτων, του προγράμματος αντικατάστασης των τροχοφόρων οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.
Πιθανότερο είναι το ενδεχόμενο να μοιραστεί το πρόγραμμα σε κατασκευή αμαξώματος στην ΜΕΤΚΑ και στην συναρμολόγηση στην Νικ. Κιολεΐδης ΑΕΒΕ. Σύμφωνα με το defencenet.gr , είναι ένα πρόγραμμα που θα διαρκέσει περισσότερο από 15 χρόνια και θα αντικαταστήσει τον απαρχαιωμένο στόλο των θρυλικών Mercedes του Ελληνικού Στρατού, που αριθμούν πάνω από 10.000 οχήματα σε διάφορες παραλλαγές (5500 – 240GD και 4500 – 290GD). Τα οχήματα αυτά έχουν φτάσει στο τέλος του χρόνου ζωής τους, ενώ δεν πληρούν κανένα από τα πρότυπα ασφαλείας και προστασίας του ΝΑΤΟ. Δεν έχει αποφασιστεί ακόμα η εταιρεία κύρια ανάδοχος του προγράμματος και αν θα μοιραστεί μεταξύ εταιρειών Ευρώπης και ΗΠΑ. Η απόφαση λήφθηκε σε κυβερνητική σύσκεψη που συμμετείχε και ο Γενικός Διευθυντής ΓΔΑΕΕ, αντιναύαρχος (Μ) ε.α. Αριστείδης Αλεξόπουλος.
Για την απουσία της ΕΛΒΟ από το πρόγραμμα, η ίδια πηγή ανέφερε ότι «Πρέπει να αλλάξουν πολλά στην ΕΛΒΟ σε επίπεδο διοίκησης για να καταστεί δυνατή η συμμετοχή της στο πρόγραμμα. Για την ώρα δεν υπολογίζουμε την συμμετοχή της».
Αρχικά η ελληνική κυβέρνηση προσανατολίστηκε στην προμήθεια 5.000 οχημάτων τυπικής εκδόσεως “τζιπ” ωφέλιμου φορτίου 1/4 τόνου και 4.500 της μεγαλύτερης κατηγορίας, ωφέλιμου φορτίου 1 1/2 τόνου (η γνωστή “καναδέζα”). Βασικά σήμερα το μοναδικό πρόγραμμα που υφίσταται, τιτλοφορείται «Προμήθεια Οχήματος ΓΧ προς κάλυψη διακλαδικών απαιτήσεων» και το κόστος του ανέρχεται σε 550.000.000 €.
Η διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων προμηθευτών βρίσκεται σε εξέλιξη και συμπεριλαμβάνει κοινοπραξίες όπως των Ισπανών της Urovesa, Oshkosh Corporation (ΗΠΑ), η Iveco Defense Vehicles, η Renault Trucks Defense, η Mercedes Benz Defence Vehicles, η ισραηλινή Plasan κλπ.
Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι ο Στρατός Ξηράς παραλαμβάνει ήδη 1200 M1117 Guardian από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις έναντι συμβολικού τιμήματος, επιτρέποντας την μετακύληση των VBL και Hummer σε ρόλους που σήμερα αναλαμβάνουν τα απαρχαιώμενα και αθωράκιστα τζιπ. Πάντως και η ανάγκη σε φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων γίνεται ολοένα πιο πιεστική, καθώς ο στόλος των φορτηγών Steyr σειράς ΜΑΡΑΘΩΝ έχει γεράσει και μετά δυσκολίας καλύπτονται οι ανάγκες σε μεταφορές καυσίμων, πυρομαχικών κ.λ.π. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι τα φορτηγά Steyer άρχισαν να εντάσσονται σε υπηρεσία το 1977, ενώ τα τζιπ Mercedes μια δεκαετία αργότερα, το 1987.
* Η φωτογραφία είναι αρχείου