Η οριστική συμφωνία με το Δημόσιο για την επιδότηση των λεγόμενων "σιδηροδρομικών άγονων γραμμών” και η δρομολόγηση των γρήγορων τρένων που θα μειώσουν το χρόνο του δρομολογίου Αθήνα- Λάρισα- Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες, είναι δύο από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο νέος CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μετά από την παραίτηση του Φίλιππου Τσαλίδη, ύστερα από έξι χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας, τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου αναμένεται να λάβει και επίσημα αυτή την εβδομάδα, ο Maurizio Capotorto, στέλεχος της ιταλικής μητρικής εταιρείας, Ferrovie dello Stato Italiane (FSI).
Όπως σχολιάζουν πηγές της αγοράς στο Capital.gr, ως επικεφαλής των θυγατρικών εκτός Ιταλίας του ομίλου FSI ο κ. Capotorto γνωρίζει πολύ καλά τα ζητήματα που απασχολούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μια γνώση η οποία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι απαραίτητη, καθώς η εταιρεία έχει πολλά κρίσιμα ζητήματα να αντιμετωπίσει το επόμενο διάστημα.
Οι "καυτές πατάτες”
Το πρώτο θέμα που απασχολεί τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η λειτουργία των τρένων ETR 470 (τα λεγόμενα "Ασημένια Βέλη”), τα οποία θα μπορούν κάνουν το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε κάτι λιγότερο από 3 ώρες και 20 λεπτά.
Οι τρεις πρώτοι μετασκευασμένοι συρμοί βρίσκονται εδώ και καιρό στην Ελλάδα. Ωστόσο, η έλλειψη ενός συστήματος αμμοδιασποράς, το οποίο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του τρένου σε έκτακτες συνθήκες, δεν επιτρέπει την αδειοδότηση των συρμών από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Η εγκατάσταση των συστημάτων αυτών, αν και δεν απαιτεί κάποια σημαντική επένδυση, εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει για κάποιους μήνες την κυκλοφορία των πολυδιαφημιζόμενων συρμών.
Η εναλλακτική είναι να υπάρξει αίτημα εξαίρεσης, καθώς πληροφορίες αναφέρουν πως τα ETR 470 διαθέτουν άλλα συστήματα που κάνουν την ίδια δουλειά, αλλά και αυτό θα απαιτήσει δοκιμαστικές διαδρομές μηνών για να προχωρήσει.
Ένα ακόμη θέμα σε εκκρεμότητα, το οποίο πάντως βρίσκεται κοντά στη επίλυσή του, είναι αυτό της συμφωνίας με το Δημόσιο για τις λεγόμενες "άγονες σιδηροδρομικές γραμμές”.
Όπως έχει γράψει το Capital.gr η υπογραφή της οριστικής συμφωνίας για την επιδότηση των επόμενων 10 + 5 ετών, βάσει του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψαν τον Νοέμβριο του 2019 το υπουργείο Υποδομών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναμένεται άμεσα.
Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων αναφέρουν ότι η νέα συμφωνία θα είναι "αισθητά βελτιωμένη” σε σχέση με την προηγούμενη, καθώς με το ετήσιο αντίτιμο των 50 εκατ. ευρώ, θα προβλέπονται περισσότερα δρομολόγια για την καλύτερη εξυπηρέτηση των περιοχών που επιδοτούνται.
Στη συμφωνία για την επιδότησή θα υπάρχουν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την μεριά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την υλοποίηση επενδύσεων άνω των 2 δισ. ευρώ την ερχόμενη δεκαετία.
Όπως ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της για το νέο διοικητικό συμβούλιο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το αμέσως επόμενο διάστημα προσβλέπει σε σημαντικές συνέργειες με τις κυβερνητικές αρχές και τα αρμόδια υπουργεία ώστε να επιταχυνθεί η ανανέωση του στόλου οχημάτων με νέα τρένα υδρογόνου, καθώς και η εφαρμογή ενός συστήματος car και bike sharing, που θα συνδέει τον σιδηρόδρομο με τις πόλεις.
Η κόντρα για τις αποθήκες στο Θριάσιο
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον έχει και το πως θα εξελιχθούν οι σχέσεις ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς έπειτα από την ιδιωτικοποίηση της τελευταίας, οι δύο εταιρείες έχουν αλληλοκατηγορηθεί πολλές φορές σχετικά με το επίπεδο παροχής των σιδηροδρομικών υπηρεσιών αλλά και την κατάσταση του δικτύου.
Η αγορά αναμένει και τις επόμενες κινήσεις στην αντιπαράθεση μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ για την εκμετάλλευση των αποθηκών Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο.
Οι δύο εταιρείες έχουν διαφορετική νομική άποψη για το αν τελικά οι αποθήκες πρέπει να παραχωρηθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βάσει της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης, ή αν η κυριότητά τους παραμένει στον ΟΣΕ. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες αν δεν βρεθεί κάποια συμβιβαστική λύση, τα θέμα θα λύσουν τα αρμόδια δικαστήρια.
Κώστας Κετσιετζής capital.gr