∆εν έχει περάσει πάνω από ενάµισης χρόνος από τότε που η πλατφόρµα του Netflix βρισκόταν σε δίνη. Η αξία της εταιρείας που άλλαξε τα δεδοµένα στον χώρο της τηλεόρασης και του κινηµατογράφου, είχε υποχωρήσει από τα 115 στα 83 δισ. δολάρια (πτώση 47%) µέσα σε ένα µόλις µήνα και οι «Κασσάνδρες» είχαν αρχίσει να µιλούν για το τέλος µιας ηγεµονίας. Μέχρι και σενάρια για συγχώνευση - εξαγορά από την Ντίσνεϊ ψιθυρίζονταν από τους πλέον τολµηρούς. Την ίδια στιγµή, το Netflix απέλυε υπαλλήλους, ενώ τα σχέδια για «φθηνά» πακέτα µε διαφηµίσεις και περιορισµούς στον διαµοιρασµό κωδικών επιταχύνονταν.
Πριν από δύο εβδοµάδες περίπου η Ντίσνεϊ γνωστοποίησε την πρόθεσή της να παραχωρήσει στο Netflix 14 σειρές των οποίων έχει τα δικαιώµατα προκειµένου να προβάλλονται και στους ανταγωνιστές της. Κάτι τέτοιο έχει να συµβεί από το 2018, όταν το πανίσχυρο στούντιο άρχισε σταδιακά να αποσύρει το υλικό του από όλες τις υπόλοιπες πλατφόρµες, προκειµένου να ενισχύσει το δικό του Disney+, το οποίο βρισκόταν τότε στα σκαριά. Φυσικά η Ντίσνεϊ δεν πρόκειται να µοιραστεί σόου της Marvel ή του σύµπαντος του «Πολέµου των Αστρων»· παρ’ όλα αυτά πρόσφατο δηµοσίευµα του Variety ερµήνευσε τη συγκεκριµένη κίνηση περίπου σαν «λευκή πετσέτα», µια παραδοχή ήττας στους περίφηµους «πολέµους του streaming» που ξεκίνησαν το 2019 µε έπαθλο την κυριαρχία στο νέο διαδικτυακό περιβάλλον της ψυχαγωγίας.
Παλιό αλλά κερδοφόρο
Πώς όµως φτάσαµε από το ναδίρ στο (σχεδόν) ζενίθ; Μοιάζει απίστευτο αλλά το ίδιο το Netflix δεν έκανε πάρα πολλά, τουλάχιστον σε άµεσο επίπεδο, ώστε να γυρίσει η... παλίρροια. Σε αντίθεση µάλιστα µε µερικά µπλοκµπάστερ προγράµµατα του 2022, όπως τα «Dahmer», «Wednesday» αλλά και τον τέταρτο κύκλο του «Stranger Things», για το 2023 η πιο δηµοφιλής σειρά της πλατφόρµας ήταν το µάλλον ξεχασµένο «Suits», το οποίο έχει ολοκληρώσει τους εννέα κύκλους του εδώ και τέσσερα χρόνια, ενώ προφανώς δεν αποτελεί παραγωγή του Netflix. Ακόµα και αν ο τελευταίος κύκλος του «Στέµµατος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, το ρίξει τελικά στη δεύτερη θέση, το γεγονός παραµένει εντυπωσιακό αλλά όχι ανεξήγητο – βοηθάει µάλιστα να ερµηνευθεί η συνολικότερη επανάκαµψη της πλατφόρµας.
Εχοντας χτίσει µια παγκόσµια δεξαµενή σχεδόν 250 εκατ. συνδροµητών, διασκορπισµένων σε ολόκληρο τον πλανήτη –αυτό είναι που έχει τη µεγαλύτερη σηµασία– το Netflix έχει τη δυνατότητα να λανσάρει µια σειρά σαν το «Suits», την οποία έχουν δει οι πάντες στην Αµερική, και να δρέψει νέους καρπούς, πρακτικά µε µηδενικό κόστος. Οι συνδροµητές του µάλιστα αυξήθηκαν κατά 14,7 εκατ. µέσα στους τελευταίους έξι µήνες παρά –ή µάλλον εξαιτίας– την απόφαση να αυστηροποιήσει την πολιτική διαµοιρασµού κωδικών, παρακινώντας έτσι περισσότερους χρήστες της υπηρεσίας να πληρώσουν για αυτή. Αλλωστε, όπως επισηµαίνεται και στο άρθρο του Variety, ο περισσότερος κόσµος πια κάθεται να δει µια σειρά ή ταινία απλώς και µόνο επειδή είναι δηµοφιλής στο Netflix.
Κέρδη και ζηµίες
Ολα αυτά βέβαια µεταφράζονται και οικονοµικά. Η εκτίµηση για το κλείσιµο του 2023 αναφέρει έσοδα ύψους 6,7 δισ. δολαρίων για την πλατφόρµα του Τεντ Σαράντος, την ώρα που το ανταγωνιστικό HBO Max βρίσκεται µόλις στα 153 εκατ. δολάρια, ενώ το Disney+ συνεχίζει να «γράφει» σηµαντική ζηµία της τάξης των 2,5 δισ. Η δε αξία της µετοχής της εταιρείας µπορεί να µην έχει φτάσει τα δυσθεώρητα ύψη του 2021, ωστόσο παραµένει πενταπλάσια (τουλάχιστον) από αυτές των ανταγωνιστών της.
Ακριβώς όµως επειδή µιλάµε για χρηµατιστήριο, και ειδικότερα για την τροµερά απαιτητική αγορά της ψυχαγωγίας, η επιτακτική ανάγκη για συνεχή αύξηση κερδών, συνδροµητών κ.ο.κ. µπορεί να είναι τελικά και αυτή που θα οδηγήσει στην επόµενη κρίση. Προς το παρόν, οι προβλέψεις για το 2024 µοιάζουν ανέφελες για το Netflix, ενώ περισσότερα στούντιο είναι πιθανό να ακολουθήσουν το παράδειγµα της Ντίσνεϊ, προµηθεύοντάς το µε δικό τους υλικό, ειδικά παλαιότερο, προκειµένου αυτό να φτάσει στο παγκόσµιο κοινό. Εκείνο που έως τώρα ήταν ένας ανοιχτός πόλεµος πεδίου µπορεί πλέον να µετασχηµατιστεί σε (µερικώς ανταγωνιστική) συνύπαρξη, καθώς κάθε «παίκτης» βρίσκει τη θέση του στο ταµπλό. Κάποιοι από αυτούς ίσως βρεθούν σύντοµα και εκτός παιχνιδιού, όµως αυτό που φαίνεται σίγουρο είναι ότι ο θρόνος χωράει µόνο έναν: το µεγάλο κόκκινο «Ν».
Αιμίλιος Χαρμπής, Καθημερινή