Μέτριους μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης κατέγραψαν στο επτάμηνο τρεις κατηγορίες ποτών, στα οποία η ελληνική παραγωγή έχει δεσπόζουσα θέση. Πιο συγκεκριμένα, στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου, το οποίο εξετάζει η IRI, η αύξηση του όγκου πωλήσεων στις κατηγορίες της μπύρας, το κρασιού και του τσίπουρου, κυμαινόταν μεταξύ 2,7% και 6,1% συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Σε όρους αξίας, η μπύρα εμφάνισε αντίστοιχη μεταβολή (5,8%), ωστόσο ήταν υψηλότερη στο τσίπουρο (+7,9%) και πολύ υψηλότερη στο κρασί (+12,6%), γεγονός το οποίο αποτυπώνει υψηλότερες τιμές στις φιάλες. Πρόκειται πάντως, για προϊόντα, τα οποία πήγαν πολύ καλύτερα σε σχέση με πέρυσι, από τον Μάιο και ύστερα, οπότε επαναλειτούργησε η εστίαση και άρχισε να δείχνει ορατά σημάδια ανάκαμψης ο τουρισμός, κυρίως στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου.
ΜΠΥΡΑ
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη μπύρα, οι πωλήσεις στα supermarkets που εξετάζει η IRI άγγιξαν τα €77 εκατ. στο επτάμηνο και οι όγκοι τα 35,5 εκατ. λίτρα. Μειωμένες κατά 15,4-15,9% ήταν οι επιδόσεις των pl προϊόντων, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη καταγράφηκε στην κατηγορία στα hypermarkets (10,4% σε αξία και 9,2% σε όγκους), ωστόσο το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων (74,3%) εξακολουθεί να προέρχεται από τα καταστήματα 400- 2.500 τ.μ.
Σε επίπεδο περιφερειών, η μεγαλύτερη ανάπτυξη καταγράφηκε στην Κρήτη (14,2-14,3% σε αξία και όγκο). Ακολούθησε η Β. Ελλαδα με 11,4% και η Κεντρική Ελλάδα με ανάπτυξη τζίρου 10,2%.
ΚΡΑΣΙ
Σημαντική ανάπτυξη σε όρους αξίας κατέγραψε στο επτάμηνο η κατηγορία του κρασιού, με τον τζίρο να ξεπερνάει τα €48,5 εκατ. Οι πωλήσεις εμφάνισαν διψήφιους ρυθμούς σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές - πλην της Πελοποννήσου που έτρεξε με 8,7% - χάρη βέβαια και στη χαμηλή βάση του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.
Κυρίαρχα και σε αυτή την κατηγορία σε ανάπτυξη τα hypermarkets, που εμφάνισαν αύξηση τζίρου στο προϊόν, η οποία άγγιξε το 30%, ακολουθούμενη από τα αμέσως μικρότερα καταστήματα (1.000- 2.500 τ.μ.), με ποσοστό 12,2%.
ΤΣΙΠΟΥΡΟ
Τέλος, στη σαφώς πιο μικρή κατηγορία, αυτή του τσίπουρου, η ανάπτυξη στο επτάμηνο ήταν της τάξης του 8%. Εξετάζοντας το οργανωμένο λιανεμπόριο με βάση τα μεγέθη των καταστημάτων, τα hypermarkets χάρισαν ανάπτυξη 15,6% στην κατηγορία. Ένα προϊόν ωστόσο το οποίο κατά βάση, καταναλώνεται στην εστίαση και όχι στα supermarkets.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η Κρήτη εντυπωσίασε σε ρυθμό ανάπτυξης (62,8%), αφού η φετινή χρονιά είχε να συγκριθεί με το επτάμηνο του 2020, όπου η πανδημία είχε ρίξει δραματικά την κατανάλωση.
Μάκης Αποστόλου FnB Daily