Σαρωτικό κύμα ιδιωτικοποιήσεων στις ενεργειακές ΔΕΚΟ ετοιμάζεται να ξεδιπλώσει η κυβέρνηση το προσεχές διάστημα.

Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κάνουν λόγο ακόμη και για πώληση όλων των μετοχών του ελληνικού δημοσίου από τις δραστηριότητες της «εμπορίας» και των «υποδομών» της ΔΕΠΑ, και αφήνουν ανοικτά όλα τα σενάρια, μετά τις ριπές… του ΣΥΡΙΖΑ, για την τύχη του μεριδίου στα Ελληνικά Πετρέλαια. Παράλληλα, τα πάντα είναι στο τραπέζι και για τον τρόπο ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Όλα δείχνουν, με βάση τα όσα επισημαίνουν πηγές του ΥΠΕΝ, ότι η ΔΕΠΑ, αντί των ΕΛ.ΠΕ., θα είναι η πρώτη ενεργειακή εταιρεία για την οποία θα εκκινήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης. Έτσι ετοιμάζεται νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου, μαζί με το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στη λειτουργία της ΔΕΗΔΕΗ +5,19% και θα τροποποιεί διατάξεις του νόμου Σταθάκη.

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πληροφορίες οι αλλαγές που αναμένονται είναι οι εξής:

1. Το ποσοστό των μετοχών της ΔΕΠΑ Εμπορίας (ΕΠΑ Αττικής, συμβάσεις προμήθειας, χονδρεμπορική φυσικού αερίου, αεριοκίνηση, προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος) που θα προβλέπεται να πωληθούν αναμένεται να φτάσει ακόμη και το 100%. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο επέτρεπε την πώληση ποσοστού 50% συν μίας μετοχής.

2. Το ποσοστό πώλησης των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών (συμμετοχές σε ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ) αναμένεται να κυμανθεί από 66% έως το 100%, ενώ στον ισχύοντα νόμο οριζόταν η πώληση ποσοστού κάτω από το 49%.

3. Τη σύσταση ξεχωριστής επιχείρησης στην οποία θα περάσουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ σε εταιρείες για την προώθηση διεθνών αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου, όπως IGB, IGI, EastMed, Poseidon. Αυτή δεν προβλέπεται να ιδιωτικοποιηθεί.

Ο πονοκέφαλος των ΕΛ.ΠΕ.

Αν και η αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων θεωρείτο μέχρι πρότινος η πλέον ώριμη από την κυβέρνηση, εντούτοις, οι σχετικές διαδικασίες φαίνεται να πηγαίνουν πιο πίσω.

Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ, «όλα τα σενάρια για το μοντέλο που θα επιλέξει το ελληνικό δημόσιο να πουλήσει είναι ανοικτά». Αυτό σημαίνει ότι, οι πληροφορίες που διέρρεαν το προηγούμενο διάστημα περί επιλογής διάθεσης πακέτου μετοχών μέσω χρηματιστηρίου, δεν επιβεβαιώνονται ως «οριστική απόφαση». Πηγές προσθέτουν ότι η κυβέρνηση αναμένει τα σενάρια που δουλεύουν οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ προσθέτουν πως «η πώληση θα πρέπει να επιλεγεί και στην κατάλληλη διεθνή οικονομική συγκυρία». Έφεραν μάλιστα ως παράδειγμα το Brexit, της 31ης Οκτωβρίου, και ενδεχόμενες επιπτώσεις.

Οι ίδιοι παράγοντες αναφέρουν επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει μικρή συμμετοχή στα ΕΛ.ΠΕ., δηλαδή δεν θα πουλήσει όλο το μερίδιο του 35,48%.

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, έχοντας υπόψη τις παραπάνω πληροφορίες δεν παραβλέπουν τη σκληρή στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του ίδιου του Αλέξη Τσίπρα, απέναντι στην κυβέρνηση στα σενάρια που θέλουν την πώληση μετοχών του ελληνικού δημοσίου μέσω Χρηματιστηρίου με έκπτωση. Σενάρια τα οποία πίεσαν και τη μετοχή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως η πλευρά Λάτση που κατέχει μέσω της Paneuropean Oil & Industrial Holdings 45,47% δεν πρόκειται να πουλήσει.

Ο ΔΕΔΔΗΕ

Πρώιμος χαρακτηρίζεται από κύκλους του ΥΠΕΝ ο προσδιορισμός του μοντέλου ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, της θυγατρικής της ΔΕΗΔΕΗ +5,19%. Αν και το θέμα της μερικής ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή η κυβέρνηση θα το έχει στην ατζέντα της στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, εντούτοις αναμένει από τη δημόσια εταιρία την πρόσληψη των συμβούλων που θα προτείνουν τα σενάρια ιδιωτικοποίησης.

Στο τραπέζι έχει πέσει και το σχέδιο σπασίματος του δικτύου διανομής, με την πώληση πλειοψηφικών πακέτων μετοχών σε δύο ή τρεις από τις συνολικά πέντε περιφερειακές διευθύνσεις που είναι κατανεμημένο το δίκτυο διανομής ρεύματος. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για τις αναγκαίες επενδύσεις που χρειάζονται οι γραμμές χαμηλής και μέσης τάσης και υποσταθμοί, καθώς και η υλοποίηση του μεγάλου project της τηλεμέτρησης. Ωστόσο, το μοντέλο αυτό της ιδιωτικοποίησης θέλει πολύ χρόνο για να τρέξει, ενώ φέρεται να υπάρχουν και τεχνικές δυσκολίες.

Χρήστος Κολώνας euro2day.gr