Στα αιτήματα που υπέβαλαν μεγάλοι διαχειριστές δικτύων διανομής φυσικού αερίου από την Ευρώπη, αλλά και funds εκτός Ευρώπης, να τους δοθεί περισσότερος χρόνος για να καταλήξουν στο σχήμα με το οποίο θα διεκδικήσουν την ΔΕΠΑ Υποδομών, βρίσκεται η απάντηση για την παράταση μιας εβδομάδας που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στο σχετικό διαγωνισμό.

Η καταληκτική προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών είχε οριστεί γι’ αυτή την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου, ωστόσο αιτήματα τουλάχιστον δύο ισχυρών παικτών ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους, οδήγησαν το Ταμείο, σε συννεόηση φυσικά με το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, να ανακοινώσει χθες παράταση για τις 21 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες ανάμεσα σε αυτούς που ζήτησαν περισσότερο χρόνο συγκαταλέγονται funds ευρωπαϊκά και μη, αλλά και μεγάλοι ευρωπαίοι διαχειριστές φυσικού αερίου, όπως η ιταλική SNAM. Στην περίπτωση των Ιταλών, λέγεται ότι τους απασχολεί το σχήμα με το οποίο θα κατέλθουν στο διαγωνισμό, καθώς υπάρχουν ενδοιασμοί κατά πόσο πρέπει αυτό να είναι ή όχι ο ΔΕΣΦΑ, όπως είχε γίνει γνωστό στα μέσα Ιανουαρίου.

Τότε οι διευθύνοντες σύμβουλοι των τριών ευρωπαϊκών εταιρειών διανομής που αποτελούν τους βασικούς μετόχους του ΔΕΣΦΑ (SNAM, FLUXYS, ENAGAS), είχαν συναντήσει τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, στον οποίο και είχαν μεταφέρει το ενδιαφέρον τους να διεκδικήσουν και άλλα έργα, όπως την ΔΕΠΑ Υποδομών. Είχαν αφήσει μάλιστα να εννοηθεί ότι η διεκδίκηση της εταιρείας θα γίνει μέσω του ΔΕΣΦΑ. 

Ένα θέμα ωστόσο που σχετίζεται ενδεχομένως με το αίτημα για την παράταση, συνδέεται με το γεγονός ότι εφόσον ο ΔΕΣΦΑ διεκδικήσει την ΔΕΠΑ Υποδομών και κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό, είναι πολύ πιθανό να εγερθεί ζήτημα ανταγωνισμού. Σε αυτή την λογική, λέγεται ότι αναζητείται άλλη φόρμουλα για την συμμετοχή στην διαδικασία αποκρατικοποίησης. Σημειωτέον ότι οι επικεφαλής των τριών ευρωπαικών εταιρειών λέγεται ότι είχαν εκφράσει ενδιαφέρον, πάντα μέσω του ΔΕΣΦΑ και για άλλα ελληνικά projects, τόσο δημόσια, όπως την Υπόγεια Αποθήκη Ν.Καβάλας, όσο και ιδιωτικά, όπως ο πλωτός σταθμός υγροποίησης και επαναεριοποίησης στην Αλεξανδρούπολη.

Στο δια ταύτα πάντως, το αίτημα για παράταση και μάλιστα από τουλάχιστον δύο δυνητικούς «μνηστήρες» επιβεβαιώνει το ισχυρό ενδιαφέρον για την ΔΕΠΑ Υποδομών. Εδώ και καιρό οι πληροφορίες θέλουν να κατεβαίνουν στο διαγωνισμό ισχυρά funds, όπως τα αμερικανικά KKR και Blackrock, το αυστραλιανό Macquarie, καθώς επίσης μεγάλοι ευρωπαϊκοί διαχειριστές δικτύων διανομής.

Τα ονόματα που ακούγονται είναι αυτό της γαλλικής Engie (σημειωτέον ότι μαζί με ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Energean Oil & Gas θέλουν να διεκδικήσουν την Υπόγεια Αποθήκη Αερίου της Ν. Καβάλας), της ισπανικής Reganosa και της ιταλικής Italgas (συζητά με την επίσης ιταλική Eni την απόκτηση του 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ποσοστό που ανήκει στη θυγατρική της τελευταίας Gas e Luce). Στην τελευταία αυτή περίπτωση, η Gas e Luce, θυγατρική της Εni,  θέλει να πουλήσει το ποσοστό της στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ενώ η ΔΕΠΑ που έχει δικαίωμα πρώτης προτίμησης αποφάσισε να μην το ασκήσει. Εδώ και καιρό συζητείται το σενάριο να διατεθεί το 49% στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ από κοινού με τη ΔΕΠΑ Υποδομών.

To δέλεαρ για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι μεταξύ άλλων η ρυθμιζόμενη απόδοση, το λεγόμενο WACC για τις εταιρίες – μέλη της ΔΕΠΑ Υποδομών, δηλαδή για τις ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ. Η ΡΑΕ το έχει ορίσει στο 8,2% δίνοντας κι ένα μπόνους 1,5% ανάλογα με την επίτευξη στόχων ως προς την επέκταση του δικτύου.

Όλοι αυτοί οι ξένοι παίκτες βλέπουν στην ΔΕΠΑ Υποδομών, το όχημα για την είσοδό τους στην αγορά φυσικού αερίου της ΝΑ Ευρώπης, η οποία αναβαθμίζεται διαρκώς, μέσα από έργα των αγωγών που ολοκληρώνονται είτε φέτος, (σσ: στα τέλη του έτους τίθεται σε εμπορική λειτουργία ο ΤΑΡ), είτε του χρόνου (σσ: ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός), αλλά και νέες υποδομές που δρομολογούνται, όπως το FSRU της Αλεξανδρούπολης και η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας.

busnissdaily.gr