Αυξάνεται ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον για αγορά και χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων, κάτι που αποτυπώνεται τόσο στον αριθμό των αιτήσεων για κρατική επιδότηση αλλά έντονο ενδιαφέρον παρατηρείται και στα σημεία πώλησης.
Στην Κεντρική πλατεία της Λάρισας εδώ και αρκετές ημέρες λάμβανε μέρος έκθεση ηλεκτρικών οχημάτων που διοργάνωνε ο Δήμος σε συνεργασία με τις εταιρείες, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας. Είναι χαρακτηριστικό πως κατά τη διάρκειά της, εκατοντάδες ήταν οι Λαρισαίοι που έσπευσαν να μάθουν για τις τιμές, την αυτονομία και το πρόγραμμα επιδότησης των ηλεκτρικών αυτών οχημάτων. Ένα μεγάλο ποσοστό των ενδιαφερομένων επικεντρωνόταν στα ποδήλατα.
Ενδεικτικό του ζωηρού ενδιαφέροντος είναι πως από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αναδείχθηκε το ποδήλατο ως πρωταγωνιστής στη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το συμπαθές δίκυκλο καταλαμβάνει ποσοστό που αγγίζει το 80%.
Στην έκθεση της Κεντρικής πλατείας μπορούσε κανείς να βρει ηλεκτρικά ποδήλατα που ξεκινούσαν με αυτονομίες από τα 40 χιλιόμετρα μέχρι τα 80 χιλιόμετρα, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης. «Υπάρχουν διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, πράγμα που σημαίνει πως στο Turbo για παράδειγμα υπάρχει 340% υποβοήθηση, το Sport έχει άλλη, στο Tour διαφορετική όπως και στο Eco. Μπορεί όμως κάποιος αν θέλει να το λειτουργεί ως απλό ποδήλατο» μας εξηγεί ειδικός πωλητής ποδηλάτων από την έκθεση.
Τι σημαίνει πρακτικά όμως ηλεκτρικό ποδήλατο; Ανεβαίνεις και με μια φορά κάνοντας πεντάλ ταξιδεύεις; Φυσικά και όχι. Αναλόγως το πρόγραμμα που επιλέγεις κάνεις ένα πεντάλ και σου δίνει επί της ουσίας άλλο ένα, άλλα δύο ή και τρία. «Δεν σημαίνει πως κάθεσαι και αυτό πάει. Δουλεύει πάντα με πεντάλ για να συντηρείται η κίνηση του μοτέρ» προσθέτει ο πωλητής ως ειδικός.
Οι κατασκευές τους διαφέρουν από τα κανονικά ποδήλατα και είναι πιο βαριές. Αυτό συμβαίνει λόγω των περιφερειακών εξαρτημάτων που έχουν, όπως μπαταρίες και μοτέρ. «Έχουν μεγάλη υποβοήθηση στην ανηφόρα» λέει και εξηγεί: «Δηλαδή για κάποιον που ακολουθεί μια ανηφορική διαδρομή καθημερινά θα τον βοηθήσει. Είναι χαρακτηριστικό πως κάποιος μπορεί να ξεκινήσει κατευθείαν ακόμα και με 13% κλίση με το ποδήλατο στο Turbo».
Σε τι κατηγορίες όμως χωρίζονται τα ποδήλατα; Σύμφωνα με τον συνομιλητή μας χωρίζονται σε «25άρια» και «45άρια». Δηλαδή σε αυτά που φτάνουν 25 χλμ/ώρα και 45 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα με την υποβοήθηση, συν όσο αντέχουν τα πόδια του καθενός. Σ’ αυτά των 45 χλμ/ώρα υπάρχουν άλλα συστήματα φρένων, αναρτήσεων, φώτα και κόρνες από μηχανάκια. Όπως διευκρινίζει, για τα «25άρια» ισχύει ό,τι και για τα ποδήλατα και δεν είναι υποχρεωμένος ο χρήστης να έχει άδεια για κάτι. Στα «45άρια» όμως θα πρέπει να βγει άδεια και δίπλωμα μοτοποδηλάτου, ενώ είναι υποχρεωτική και η χρήση κράνους.
Όλες αυτές τις ημέρες στην Κεντρική πλατεία της Λάρισας πέρασαν από την έκθεση πολλά άτομα για να πάρουν πληροφορίες. «Οι άνθρωποι που είναι μεταξύ 30-45 είναι εκείνοι που ενδιαφέρονται περισσότερο και κυρίως τα πρόσωπα που τα χρειάζονται για να πηγαίνουν στις δουλειές τους. Προφανώς θέλουν να βρούνε μια λύση έτσι ώστε και να φτάνουν στην ώρα τους χωρίς να ψάχνουν πάρκινγκ, αλλά φυσικά και να μην ιδρώνουν. Αυτά που κοιτάζουν είναι πιο πολύ ποδήλατα city αλλά και μια μίξη city – mountain».
Τι να προσέχει όμως κάποιος πριν αγοράσει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, ρωτάμε έναν άνθρωπο που ασχολείται αποκλειστικά μ’ αυτήν την αγορά. Το μόνο σίγουρο, σύμφωνα με κείνον, είναι πως οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να αποφύγουν κάποιες τελείως άγνωστες μάρκες από την Κίνα διότι τονίζει πως «οι περισσότερες από αυτές δεν παρέχουν υποστήριξη σε τεχνικό θέμα, ενώ το μοτέρ θα πρέπει να είναι αξιόπιστο καθώς είναι αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία».
Για το ζήτημα της μπαταρίας εξηγεί πως είναι σαν το κινητό μας. Έχει χρονικό περιορισμό αλλά όλα είναι ανάλογα με τη χρήση. Φορτίζουν σε περίπου τεσσεράμισι ώρες, με χρήση οικιακού ρεύματος, ενώ οι μπαταρίες είναι αποσπώμενες. Δηλαδή αν κάποιος δεν μπορεί να έχει χώρο να φορτίσει το ποδήλατό του απευθείας στο ισόγειο για παράδειγμα, μπορεί να βγάλει την μπαταρία και να την πάρει στο διαμέρισμά του για να τη φορτίσει.
Και το σημαντικότερο που είναι η τιμή; Σύμφωνα με τον συνομιλητή μας, οι τιμές ποικίλλουν καθώς ξεκινούν από τα 1.000 ευρώ, όμως σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσουν και τις 10.000 ευρώ. Επιλογές υπάρχουν πολλές. Όρεξη για ποδήλατο να βρεθεί και φυσικά... ρεύμα.
Άλλο ηλεκτρικό ποδήλατο, άλλο μοτοποδήλατο...
Διευκρινίσεις σχετικά με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων εξέδωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ύστερα από καταγγελίες για παραπλανητικές διαφημίσεις ηλεκτροκίνητων μοτοποδηλάτων, τα οποία και παρουσιάζονται ως ηλεκτρικά ποδήλατα. Ειδικότερα, το Υπουργείο με ανακοίνωσή του διευκρινίζει πως η κατηγορία των ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων που έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης, χωρίς υποβοήθηση με πετάλι, είναι οχήματα που υπάγονται σε κανόνες κυκλοφορίας και απαιτείται άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου για την κυκλοφορία τους.
Πιο συγκεκριμένα: Tα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν υποβοηθούμενη ποδηλάτηση με ηλεκτροκινητήρα, η ισχύς του οποίου διακόπτεται όταν σταματήσει η ποδηλάτηση. Για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών ποδηλάτων δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά μοτοποδήλατα με ενσωματωμένα πεντάλ, χειρόγκαζο και διακόπτη μπορούν να κινούνται αυτόνομα μέσω του ηλεκτροκινητήρα, χωρίς δηλαδή ο αναβάτης να κάνει πετάλι. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η ταχύτητά τους υπερβαίνει ακόμη και τα 25 χλμ. την ώρα.
Υπενθυμίζεται πως για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων απαιτείται: έγκριση τύπου, άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες, δίπλωμα οδήγησης μοτοποδηλάτου, τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός. Επίσης, είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους. Σημειώνεται πως η κυκλοφορία των ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων χωρίς συνοδευτικά έγγραφα και εξοπλισμό συνιστά παράβαση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. «Στο νέο σχέδιο νόμου για τη Μικροκινητικότητα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα περιχαρακώσει περαιτέρω τη νόμιμη κυκλοφορία των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση, με σκοπό την προστασία του υγιούς ανταγωνισμού, την προαγωγή της οδικής ασφάλειας και τη διευκόλυνση των ελέγχων από την Τροχαία», επισημαίνεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου.
Κώστας Γκιάστας Ελευθερία