"Πολύ χειρότερα είναι τα πράγματα στην αγορά, απ’ ότι καταγράφουν οι επίσημοι δείκτες μέτρησης της κατανάλωσης”. Αυτό αναφέρει μεγαλοστέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σχολιάζοντας την κατάσταση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Σύμφωνα με τον ίδιο η κατανάλωση τον Σεπτέμβριο υποχώρησε πάνω από 5% σε σχέση με το 2017, ενώ εκτίμησε πως όλες οι αλυσίδες κινούνται σε αρνητικό έδαφος, με κάποιες εξ αυτών να καταγράφουν διψήφιο ποσοστό υποχώρησης των πωλήσεών τους, ως αποτέλεσμα και της επαναδραστηριοποίησης του πρώην δικτύου της Μαρινόπουλος το οποίο φαίνεται να έχει τραβήξει κάποιον κόσμο, όπως είπε.
Ο ίδιος απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη για το πως θα εξελιχθούν τα πράγματα μέχρι το τέλος του έτους, δηλώνοντας ότι είναι πολύ νωρίς για οποιαδήποτε πρόβλεψη "τη στιγμή μάλιστα που οι υποχρεώσεις των καταναλωτών προς την εφορία και όχι μόνο, ροκανίζει το εισόδημα τους".
Στους μεγάλους χαμένους, σύμφωνα με τον ίδιο είναι οι προμηθευτές οι οποίοι προσπαθούν να βρουν εκ νέου τα πατήματά τους και στους κερδισμένους οι καταναλωτές οι οποίοι τη φετινή χρονιά απολαμβάνουν μεγαλύτερες και περισσότερες προσφορές σε σειρά προϊόντων.
Με βάση πάντως τα επίσημα στοιχεία για την πορεία της κατανάλωσης από τις αρχές του έτους έως και τα μέσα Αυγούστου (πηγή: Nielsen) προκύπτει πως οι απώλειες στον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου σούπερ μάρκετ περιορίστηκαν στο 0,7%, με αποτέλεσμα αυτός να διαμορφωθεί στα 5,8 δισ. ευρώ από 5,844 δισ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Στην περίπτωση των ταχυκίνητων κωδικών (σ.σ. σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται βασικά είδη κατανάλωσης όπως το γάλα και τα είδη προσωπικής υγιεινής) η ποσοστιαία πτώση των πωλήσεών ήταν υπερδιπλάσια στο -1,5% με τον τζίρο να έχει υποχωρήσει στα 4,034 δισ. ευρώ.
Για μια ακόμη περίοδο οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφονται σε προϊόντα όπως το γάλα (-8%), το ψωμί (-4%), πτώση πάνω από 12% καταγράφηκε στις πωλήσεις μελιού, -6,4% στο αλεύρι, 9% στις πωλήσεις προϊόντων περιποίησης μαλλιών, 12,4% στο παγωμένο τσάι, 7,5% στα έτοιμα γεύματα και εδέσματα για παιδιά, 4,8% στα σαμπουάν, 14,9% στα αυγά και 8% στα φρέσκα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.
Στον αντίποδα, οι πωλήσεις ετοίμων γευμάτων αυξήθηκαν κατά 8,4%, φρούτων 7,3%, 14% οι πωλήσεις παιγνιδιών, 12,4% των προϊόντων περιποίησης υποδημάτων, 8,7% των κριτσινιών, 5,7% του παγωτού, και 16,2% του ελληνικού καφέ.
Συνολικά από τις 179 κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σκανάρονται από την εταιρεία μέτρησης της κατανάλωσης οι 70 εξακολουθούν να βρίσκονται σε αρνητικό έδαφος.
Αλεξάνδρα Γκίτση (Capital.gr)