Το νέο αεροσκάφος θα ονομάζεται "Γρύπας" και ο σχεδιασμός του θα φέρει και θεσσαλική υπογραφή.

Αγώνα δρόμου κάνει η Ελλάδα προκειμένου να προλάβει να καλύψει το χαμένο χρόνο στο χώρο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, καθώς οι εξελίξεις τρέχουν και η ανάγκη ανάπτυξής τους είναι κάτι παραπάνω από άμεση. Τόσο η τουρκική προκλητικότητα όσο και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν αποδείξει πλέον επί του πεδίου πόσο απαραίτητη είναι η παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών και πόσους ρόλους μπορούν αυτά να παίξουν στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας. 

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το πρόγραμμα «Αρχύτας» του υπουργείου Οικονομικών που περιλαμβάνει τον σχεδιασμό και την βιομηχανική παραγωγή συστήματος μη-επανδρωμένου αεροχήματος (drone - UAV) πολλαπλών χρήσεων και τύπων. Όπως δήλωσε και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μέχρι σήμερα, αυτή η συλλογική, εθνική προσπάθεια, εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Μετά τις επιτυχείς δοκιμαστικές πτήσεις του υπό κλίμακα αεροχήματος, τόσο με τον συμβατικό τρόπο όσο και με τον κάθετο τρόπο απογείωσης - προσγείωσης, βαίνει προς ολοκλήρωση ο τελικός σχεδιασμός του. 

Έτσι πριν μερικές ημέρες και ενώ ο «Αρχύτας» δεν έχει ανοίξει ακόμα τα φτερά του, το υπουργείο Οικονομικών υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Πατρών, και το Δημοκρίτειο Πανεπιστημίου Θράκης για τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή δεύτερου, πιο σύνθετου μη-επανδρωμένου αεροχήματος (drone).

Το καινούργιο εγχείρημα ονομάζεται «Γρύπας» (φωτογραφία) και ξεκινά από σήμερα Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, αξιοποιώντας τη συνεπή πορεία εργασιών και την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από το πρόγραμμα «Αρχύτας» για την έρευνα, ανάπτυξη και βιομηχανική παραγωγή του πρώτου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. 

Και μπορεί αυτές οι προσπάθειες να δίνουν ελπίδα ότι κάτι επιτέλους κινείται στο χώρο των μη επανδρωμένων από την πλευρά του κράτους, καθώς στον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν πολλές αξιόλογες προσπάθειες σε μη επανδρωμένα οχήματα μικρότερου μεγέθους, ωστόσο όλοι όσοι γνωρίζουν τον συγκεκριμένο τομέα, παραδέχονται ότι η Ελλάδα έχει αργήσει πολύ αφού οι παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου και οι υπερπτήσεις από τουρκικά UAV είναι πλέον μια δυσάρεστη καθημερινότητα.

Προφανώς και για τον λόγο αυτό στο νέο εγχείρημα του «Γρύπα»  αποφασίστηκε σημαντικό ρόλο να παίξει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο και θα συμβάλει στα εξής σημεία: 

Θα παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τις επιχειρησιακές αποστολές και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων

Θα προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά του προσχεδίου UCAV, έτσι ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των αποστολών 

Θα διαθέσει εξειδικευμένο προσωπικό ώστε με την ειδική του γνώση να συνεισφέρει, όπως άλλωστε το ζήτησε η ΕΑΒ

Θα συνεισφέρει στην πιστοποίηση των εξωτερικών φορτίων, στη συγγραφή των επιχειρησιακών προδιαγραφών ασφαλώς και των απαιτήσεων των διαφόρων χρηστών

Θα παρέχει διά του εξειδικευμένου προσωπικού, ειδικές συμβουλευτικές υπηρεσίες και θα συμμετάσχει στην εκτέλεση των τυπικών και υπηρεσιακών δοκιμών

Θα συμμετάσχει στη συγγραφή των εγχειριδίων πτήσεως, τόσο για εκπαίδευση, όσο και χρήση από τους μελλοντικούς χειριστές 

Θα εκτελέσει τους επιχειρησιακούς ελέγχους και ειδικές δοκιμές, μια σειρά από εργασίες που είναι απαραίτητες στην ανάπτυξη αυτού του προϊόντος και είναι δεδομένη η συνεισφορά των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, φυσικά υπό την προτροπή, τη σύμφωνη γνώμη, την αρωγή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Αυτό που μένει πλέον είναι να δούμε τα προγράμματα «Αρχύτας» και «Γρύπας» να παράγουν έργο, ώστε επιτέλους ελληνικά μη επανδρωμένα να πετάνε στους ουρανούς ενισχύοντας με τις δυνατότητές τους, τους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας της χώρας.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Ελένη Γαβριήλ, bussinesdaily.gr)