
Ανεκτέλεστο έργων ύψους 17 δισ. ευρώ, που επαρκεί τουλάχιστον για τα επόμενα τρία χρόνια, έχουν συγκεντρώσει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Ωστόσο, παρά την ιδιαίτερα θετική αυτή εξέλιξη, έχουν αρχίσει να διατυπώνονται και οι πρώτες «φωνές» για την ανάγκη εκπόνησης μιας νέας στρατηγικής, ώστε να αποφευχθεί μια «χειμερία νάρκη» του κλάδου, αντίστοιχη με αυτή που βίωσε την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Αλλωστε, όπως σημείωσαν χθες στελέχη του κλάδου στο πλαίσιο του 8ου συνεδρίου υποδομών και μεταφορών ITC 2025, το καλοκαίρι του 2026 θα ολοκληρωθεί το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και είναι ορατό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ένα επενδυτικό «κενό» στην οικονομία.
Στην πρόθεση αξιοποίησης κάθε χρηματοδοτικής πηγής και εργαλείου, ώστε να υλοποιηθούν τα μεγάλα έργα που χρειάζεται η χώρα, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας, σημειώνοντας ότι το Δημόσιο θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί έργα, γι’ αυτό και αυξάνεται σταδιακά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), αλλά απαιτείται η εξεύρεση επιπλέον πόρων από τον ιδιωτικό τομέα.
Οπως ανέφερε ο Γιώργος Περδικάρης, πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, «αναμένεται να φανεί πώς θα αξιοποιηθούν τα τρία χρηματοδοτικά εργαλεία ύψους 8 δισ. ευρώ που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Ανάπτυξης για το 2026». Ο ίδιος έκρινε ότι είναι απαραίτητη η ενεργοποίηση του εργαλείου των πρότυπων προτάσεων, για την οποία πρόσθεσε ότι «δεν δημιουργεί ταμειακό πρόβλημα στο Δημόσιο», ενώ ζήτησε αναδιανομή των πόρων του ΕΣΠΑ προκειμένου να κατευθυνθούν κεφάλαια σε «έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας». Οσον αφορά τις προτεραιότητες για τα έργα της επόμενης γενιάς, ο κ. Περδικάρης τόνισε ότι ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί σε επενδύσεις στους τομείς της διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων, στην υιοθέτηση σχεδίου προσαρμογής των υποδομών στην κλιματική κρίση και στην ψηφιοποίηση των λειτουργιών των τεχνικών εταιρειών. Σύμφωνα με τον κ. Περδικάρη, πρέπει να εκπονηθεί ένα σχέδιο 20ετίας για τις υποδομές.
Με τη σειρά του, ο Αναστάσιος Αρανίτης, γενικός διευθυντής του ομίλου Aktor, σημείωσε την ανάγκη ιεράρχησης των αναγκών από το υπουργείο Υποδομών, ώστε να υπάρξει μια προτεραιοποίηση των έργων, ενώ υπογράμμισε ότι τόσο τα έργα ΣΔΙΤ όσο και οι πρότυπες προτάσεις μπορούν να αξιοποιηθούν για να δοθεί λύση σε προβλήματα χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τον Αντώνη Μιτζάλη, εντεταλμένο σύμβουλο του ομίλου ΑΒΑΞ, ο κατασκευαστικός κλάδος διανύει περίοδο ανάπτυξης που μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει θετικά για να προβλεφθούν και να αποφευχθούν μελλοντικοί κίνδυνοι. «Κατά τη διάρκεια της κρίσης τα έσοδα των κατασκευαστικών ομίλων μειώθηκαν και αυτό στην περίπτωσή μας συνέβη και επειδή αποφύγαμε την ανάληψη έργων με μεγάλες εκπτώσεις. Σήμερα διασφαλίζουμε ότι τα έργα που αναλαμβάνουμε δεν ενέχουν κινδύνους περισσότερους από όσους μπορούμε να διαχειριστούμε. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα των κατασκευαστών, αλλά και των κυρίων των έργων», επισήμανε ο κ. Μιτζάλης.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ του ομίλου Metlen, Ντίνος Μπενρουμπή, σημείωσε ότι ο σχεδιασμός και η μέθοδος ανάθεσης των δημοσίων έργων σήμερα είναι διαφορετικός, κάτι που σημαίνει ότι απαιτείται σύγχρονη νοοτροπία από τις αναθέτουσες αρχές. Σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτούνται αλλαγές και να ξεκολλήσει το Δημόσιο από τα δεδομένα του παρελθόντος, όταν δηλαδή οι μελέτες προέρχονταν από τις αναθέτουσες αρχές, καθώς σήμερα κυριαρχεί η μέθοδος της μελετοκατασκευής, όπου τις μελέτες εκπονεί ο ανάδοχος.
Νίκος Χ. Ρουσάνογλου, Καθημερινή