Μπορεί η αγορά αυτοκινήτου να απέχει από τη "χρυσή εποχή” του 2008 με τις περισσότερες από 267.200 πωλήσεις, όμως μοιάζει να έχει εγκαταλείψει τα χειρότερα. Τον Ιούλιο οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών οχημάτων αυξήθηκαν 21,5%, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, σύμφωνα με το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ενώ ο κύκλος εργασιών των εταιρειών εμπορίου αυτοκινήτου αυξήθηκε σε ποσοστό 15% το δεύτερο τρίμηνο του 2018, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2017, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Τον Αύγουστο οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν άνω του 50% (τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΕΑ θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες), συγκριτικά με τον Ιούλιο, ενώ το 2018 ο κλάδος αναμένεται να ξεπεράσει τις 100.000 πωλήσεις, βάσει όσων εκτιμούν παράγοντες του κλάδου.

Ανάκαμψη

Ύστερα από ευρύτατες αναδιατάξεις με κλείσιμο καταστημάτων, σύναψη συμφωνιών εξυγίανσης και βέβαια πτωχεύσεις εισαγωγικών εταιρειών και αντιπροσώπων, ο κλάδος αυτοκινήτου πατάει γκάζι. 

Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, τα συνεχή ρεκόρ του τουρισμού, η εύθραυστη σταθεροποίηση της οικονομίας, οι δελεαστικές προσφορές των εταιρειών και η ύπαρξη υπολογίσιμης ζήτησης από νοικοκυριά τροφοδοτούν την αύξηση των πωλήσεων. 

Ως εκ τούτου, μεγάλη συνεισφορά στη βελτίωση των επιδόσεων του κλάδου έχουν οι εταιρικές πωλήσεις, οι οποίες, κατά πληροφορίες, τον Αύγουστο ήταν ελαφρώς χαμηλότερες, σε σχέση με τις πωλήσεις λιανικής που ξεπέρασαν το 50% του συνόλου. Ενδεικτικά, η εταιρεία Hertz του ομίλου Βασιλάκη ολοκλήρωσε το 2017 επένδυση ύψους 110 εκατ. ευρώ για την αγορά 11.000 αυτοκινήτων, έχοντας καταγράψει αύξηση των συμβάσεων μακροχρόνιας μίσθωσης με εταιρικούς πελάτες κατά 3.700 αυτοκίνητα. 

Βέβαια, τα στελέχη του κλάδου έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στην αύξηση των πελατών λιανικής, καθώς οι πωλήσεις προς τις εταιρείες βραχυχρόνιας/μακροχρόνιας μίσθωσης και rent a car είναι σε τιμές χονδρικής και με μικρό περιθώριο κέρδους.  

"Η αύξηση των πωλήσεων είναι πραγματικότητα. Ωστόσο, το ζητούμενο είναι η αύξηση του αριθμού των πωληθέντων αυτοκινήτων να οδηγεί σε βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών του κλάδου, ο οποίος εξακολουθεί να παραμένει συμπιεσμένος” αναφέρει στο Capital.gr ο Πάνος Ισμαήλος, μέλος του δ.σ. της Α.Ισμαήλος Α.Ε., αντιπροσώπου της Mercedes-Benz στην Ελλάδα.

Κυρίαρχο χαρακτηριστικό της αγοράς είναι η (εύλογη) προτίμηση των καταναλωτών σε φθηνότερα αυτοκίνητα, με την αύξηση της ζήτησης από νοικοκυριά να είναι σε απόλυτη συνάρτηση με τη σταθεροποίηση της οικονομίας και τη βελτίωση των θεμελιωδών μεγεθών της. Όπως εξάλλου, αναφέρουν οι οικονομολόγοι, η αύξηση του ΑΕΠ συμπαρασύρει ανοδικά τις πωλήσεις αυτοκινήτων και οδηγεί σε ενίσχυση της κυκλοφορίας στους δρόμους.

Με άλλα λόγια, η επιβράδυνση του ρυθμού ανόδου του ΑΕΠ που διαμορφώθηκε στο 1,8%, σε ετήσια βάση, στο δεύτερο τρίμηνο του 2018, έναντι 2,5% το πρώτο τρίμηνο, σημαίνει ότι η αγορά αυτοκινήτου θα χρειαστεί πολλά ακόμη χρόνια για να βρεθεί στο σημείο που ήταν πριν από δέκα χρόνια. 

Όσον αφορά τα μοντέλα που βρίσκονται στην κορυφή των πωλήσεων, τον Ιούλιο την πρώτη θέση κατέλαβε η Volkswagen (11,7%), θέση που διατηρεί, κατά πληροφορίες, και τον μήνα Αύγουστο. Την δεκάδα συμπληρώνουν οι Toyota (9,5%),  Peugeot, Nissan, Fiat, Opel, Suzuki, Hyundai, Citroen και Renault. Ας σημειωθεί εν παρόδω, ότι τον Ιούλιο ταξινομήθηκαν 12 Jaguar, 8 Porsche και 2 Maserati.

Επέστρεψε το κυκλοφοριακό έμφραγμα

Με τα καινούργια αυτοκίνητα να αυξάνονται, η κυκλοφοριακή συμφόρηση γίνεται ολοένα και πιο συχνή. Οι συγκοινωνιολόγοι λαμβάνουν υπόψη τα οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή την κίνηση ενός οχήματος για ένα χιλιόμετρο, για να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα. 

Για παράδειγμα, στην Αττική Οδό, όπου τα μεγέθη είναι απόλυτα συγκρίσιμα, σε αντίθεση με τους νέους αυτοκινητόδρομους που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, το πρώτο εξάμηνο του 2017 τα διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα ήταν 636 εκατ., έχοντας αυξηθεί σε περισσότερα από 665 εκατ. ευρώ (+4,6%) το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

"Η σύγκριση του πρώτου εξαμήνου του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017 δείχνει αύξηση της κυκλοφορίας σε οχηματοχιλιόμετρα σε όλους τους δρόμους του δικτύου της Hellastron.  Βέβαια επειδή μιλάμε για οχηματοχιλιόμετρα οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας ότι τα χιλιόμετρα έχουν αυξηθεί με το συνολικό μήκος του δικτύου μας ανέρχεται σε 2.133,2 χλμ για όλη τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2018, ενώ το 2017 επειδή τα έργα ήταν σε εξέλιξη, το μήκος του δικτύου ανερχόταν σε 1.842,8 χλμ κατά το πρώτο τρίμηνο και σε 1.912,3 χλμ. κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2017” εξηγεί ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron όπου συμμετέχουν όλοι οι αυτοκινητόδρομοι με διόδια.

 dimitris.delevegos@capital.gr