Του Γιώργου Λαμπίρη
Τζίρο που ανήλθε στα 2,27 δισεκατομμύρια ευρώ κατέγραψε στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2023 η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών όπως προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων και ερευνών για τον συγκεκριμένο κλάδο, Gfk. Πρόκειται για έναν αριθμό που στην πράξη σημαίνει ποσοστό ανάπτυξης 16% σε σύγκριση με το 2022. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία η πορεία της αγοράς μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα είναι η υψηλότερη της τελευταίας δεκαπενταετίας. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η αγορά συνεχίζει να διατηρεί υψηλά διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης με όλους τους sectors (με εξαίρεση τα προϊόντα τεχνολογίας) να συμμετέχουν σε αυτό. Οι τελευταίοι δύο μήνες οδήγησαν σε μείωση του ρυθμού ανάπτυξης καθώς πλέον εισερχόμαστε στο διάστημα όπου το 2022 το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω Αλλάζω Συσκευή” είχε ξεκινήσει και επομένως είναι λογικό η σύγκριση να γίνεται με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν η αγορά άρχισε να αναπτύσσεται λόγω του προγράμματος και να παρουσιάζει ισχυρότερες πωλήσεις.
Με διψήφιο θετικό ποσοστό ανάπτυξης η πορεία των μεγάλων οικιακών συσκευών
Εξετάζοντας τις επιμέρους υποκατηγορίες στις μεγάλες οικιακές συσκευές, εκτός από τις κατηγορίες που είναι στο πρόγραμμα της επιδότησης "Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή” του υπουργείου Περιβάλλοντος, αυτό που προκύπτει είναι ότι και οι υπόλοιπες κατηγορίες είναι θετικές, ως αποτέλεσμα της αντικατάστασης συσκευών που ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους αλλά και της αυξανόμενης οικοδομικής δραστηριότητας. Σημειώνεται ότι οι μεγάλες οικιακές συσκευές στο εννεάμηνο του 2023 είχαν αυξημένες πωλήσεις κατά 24,2%.
Στο +71,3% τα airconditions
Σε ό,τι αφορά τις μικρές οικιακές συσκευές οι κατηγορίες καταγράφουν θετικό πρόσημο. Η κατηγορία που καταγράφει τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης είναι οι Φριτέζες Αέρος που παρουσιάζουν έντονη τάση ανάπτυξης των πωλήσεών τους το τελευταίο διάστημα. Οι πωλήσεις τους ήταν ανοδικές κατά 20,3% στην εξεταζόμενη περίοδο του εννεαμήνου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2023. Έντονη παραμένει η πορεία των πωλήσεων και για τα air conditions, δεδομένης της επιδότησης από το πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, "γράφοντας" +71,3% στις πωλήσεις τους σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2022.
Στον τομέα των συσκευών ψυχαγωγίας, οι κονσόλες αποτελούν την κατηγορία που συνεισφέρει τα μέγιστα για να διατηρήσει η κατηγορία το θετικό πρόσημο καθώς η τηλεόραση κινείται οριακά αρνητικά σε πωλήσεις. Το σύνολο της κατηγορίας ήταν θετικό με ποσοστό 5,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα του 2022.
Συνεχίζεται η πτώση για τα προϊόντα τεχνολογίας (υπολογιστές – λάπτοπ)
Ως προς τις συσκευές όπως είναι ηλεκτρονικοί υπολογιστές φορητοί και επιτραπέζιοι, όλο το φάσμα των κατηγοριών είναι αρνητικό κατά ποσοστό -20,4% όπου εξαίρεση αποτελούν τα περιφερειακά των υπολογιστών (ποντίκια, πληκτρολόγια, κάμερες). Τέλος, τα κινητά τηλέφωνα συνεχίζουν να καταγράφουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης ακολουθούμενα από τα έξυπνα ρολόγια (smartwatches). Η κατηγορία των τηλεπικοινωνιών παρουσιάζει ανάπτυξη στο χρονικό διάστημα που εξετάζεται κατά 8,6%.
*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο capital.gr