Την αναγκαιότητα να προσαρμοστεί ο κλάδος του οίνου στην νέα πραγματικότητα, που αναδύεται μέσα από την κρίση της πανδημίας, τόνισε ο Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου (OIV), Pau Roca, υπογραμμίζοντας ότι τα διδάγματα από αυτήν την κρίση θα διαμορφώσουν το μέλλον της αγοράς και η νέα κανονικότητα θα διαφέρει από αυτή που γνωρίζαμε έως σήμερα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει άμεση ανάγκη οι οινοπαραγωγοί να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν. Η προσαρμογή αυτή περιλαμβάνει: • διαφοροποίηση των αγορών και των καναλιών διανομής • ενσωμάτωση διαδικτυακών και offline υπηρεσιών • ευρύτερη χρήση των λύσεων που προσφέρει η τεχνολογία.

Επισημαίνει δε, ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αποδώσουν τη σημασία που αρμόζει στον αμποελοοινικό τομέα, αναγνωρίζοντας την οινοπαραγωγή ως βασική δραστηριότητα και παρέχοντας έμπρακτη υποστήριξη στους αμπελουργούς και οινοπαραγωγούς, που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την διακοπή λειτουργίας του καναλιού HoReCa.

ΣΤΟ -30% Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση, το διάστημα 1/8/19 - 31/7/20 η κατανάλωση κατέγραψε μείωση τουλάχιστον 30%, σε σχέση με το ίδιο διάστημα ένα χρόνο πριν. Σημειώνεται ότι στο διάστημα αυτό συμπεριλαμβάνεται και το α’ τετράμηνο της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Roca για την Ελλάδα, η έκταση των αμπελώνων παρουσιάζει σταθερότητα τα τελευταία έτη, στα 109 χιλ. εκτάρια (kha), κατέχοντας το 1,5% της παγκόσμιας επιφάνειας αμπελώνων. Όσον αφορά στην ελληνική παραγωγή, αυτή κατέγραψε μείωση κατά 6% σε σχέση με το 2019 και διαμορφώθηκε σε 2,3 εκατ. εκατόλιτρα.

ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ

Πιο συγκεκριμένα, οι σημαντικότερες επιπτώσεις από την πανδημία στον κλάδο ήταν οι εξής:

Ετερογένεια στις συμπεριφορές

Σημαντική ετερογένεια στις καταναλωτικές συμπεριφορές στις διάφορες χώρες, ανάλογα, τόσο με τις καταναλωτικές συνήθειες των ατόμων (μερίδιο οίνων σε σχέση με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά, βάρος καναλιού Horeca κ.λπ.), όσο και με τη χρονική διάρκεια και αυστηρότητα των μέτρων περιορισμού και των συναφών πολιτικών, όπως απαγορεύσεις πωλήσεων, καθώς και με τη σημασία του τουρισμού στην εθνική κατανάλωση οίνων.

Μετατόπιση ζήτησης από HoReCa σε Retail

Ριζική αλλαγή/μετατόπιση στα κανάλια διανομής, λόγω του πλήρους ή μερικού κλεισίματος του καναλιού Horeca (ξενοδοχεία, εστίαση, καφέ), προκαλώντας πτώση στην αξία των πωλήσεων και σε μικρότερο βαθμό στον όγκο, με ταυτόχρονη αύξηση των πωλήσεων μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου και μεγάλων λιανοπωλητών, αντισταθμίζοντας τις απώλειες που προκλήθηκαν από το κλείσιμο του καναλιού Horeca.

Τα premium κρασιά επλήγησαν περισσότερο

Οι premium οίνοι επλήγησαν περισσότερο από το κλείσιμο των εστιατορίων και της διακοπής διοργάνωσης εκδηλώσεων γευσιγνωσίας, σε αντίθεση με άλλους παραγωγούς που συνεργάζονταν με μεγάλους χονδρέμπορους και οι οποίοι είχαν καλές αποδόσεις. Με εξαίρεση του Prosecco, ο αφρώδης οίνος είναι η κατηγορία που υπέφερε περισσότερο (μείωση 18% σε όγκο, απώλειες €1 δισ.). Αντίθετα, οι πωλήσεις οίνων σε κουτί παρουσίασαν απότομη αύξηση του όγκου και της αξίας πωλήσεων στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιαπωνία και τις Σκανδιναβικές χώρες.

Αλλαγές στα παγκόσμια εμπορικά πρότυπα

Παρατηρούνται μεταβολές στα παγκόσμια εμπορικά πρότυπα λόγω του συνδυασμού της αναμενόμενης μείωσης της παγκόσμιας ζήτησης λόγω της κρίσης COVID-19 και της επιβολής νέων εμπορικών εμποδίων (δασμοί των ΗΠΑ, δασμοί της Κίνας για το αυστραλιανό κρασί, Brexit).

ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΣΕ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ΚΑΙ Ν. ΖΗΛΑΝΔΙΑ

Για το 2021, οι πρώτες εκτιμήσεις για την παραγωγή οίνου στο Νότιο Ημισφαίριο δείχνουν υψηλούς αναμενόμενους όγκους για την πλειονότητα των χωρών, με εξαίρεση την Αργεντινή και τη Νέα Ζηλανδία, που αναμένουν πτώση 6,4% και 8,8% αντίστοιχα, σε σχέση με πέρυσι, όπως αναφέρει ο κ. Roca.

Εκτιμήσεις για παραγωγή: • Αυστραλία: +18,4% • Βραζιλία: +71,6% • Χιλή: +15% • Νότιος Αφρική: +0,7% • Ουρουγουάη: +1,4%

Στέλλα Αυγουστάκη FnB Daily