Με το 10% των επιχειρήσεων ξεκινά σήμερα το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς και η επιστροφή σε μια νέα «κανονικότητα».
Η αγωνία των καταστηματαρχών έχει να κάνει με την προσαρμογή στους νέους κανόνες υγιεινής και προστασίας, αλλά και στην ανταπόκριση των καταναλωτών, που παραμένει το μεγάλο ζητούμενο.
Σε πρώτη φάση η μόνη αγορά που αναμένεται να κινηθεί είναι εκείνη των κομμωτηρίων. Σε αυτή τα ραντεβού έχουν ήδη δημιουργήσει μακρά λίστα αναμονής. Υπενθυμίζεται ότι η επίσκεψη γίνεται μόνο με ραντεβού, ενώ θα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο, ειδικούς κανόνες απολύμανσης (πριν και μετά την είσοδο κάθε πελάτη), αλλά και με υποχρεωτική χρήση μάσκας και γαντιών από τους εργαζόμενους.
Αντίστοιχη εικόνα αναμένεται και στα ινστιτούτα αισθητικής, όπου οι κανόνες ωστόσο καθιστούν ακόμη πιο περίπλοκη την παροχή υπηρεσίας, καθώς η εγγύτητα αισθητικών και πελατών είναι μεγαλύτερη.
Πέρα από τις υπηρεσίες, για την επαναλειτουργία τους ετοιμάζονται επίσης τα καταστήματα ηλεκτρονικών, αθλητικών ειδών και τα βιβλιοπωλεία. Αποτελούν το πρώτο τεστ, καθώς μια εβδομάδα αργότερα αναμένεται να ανοίξει και το υπόλοιπο λιανεμπόριο ακολουθώντας τους ίδιους κανόνες.
Μένει ωστόσο να φανεί πόσοι καταναλωτές θα προβούν τελικώς σε αγορές αλλά και πόσοι εξ αυτών θα διαλέξουν το φυσικό δίκτυο ή το ηλεκτρονικό κανάλι. Παρά την αδυναμία ανταπόκρισης σε ηλεκτρονικές παραγγελίες και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν, παράγοντες του εμπορίου εκτιμούν ότι και στη φάση της επαναλειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, τα e-shops θα αποτελέσουν μια διέξοδο για τους καταναλωτές.
Το εμπόριο προσαρμόζεται σε μια όσο το δυνατό «ανέπαφη» εμπορική λειτουργία, προκειμένου αφενός να μειώσει το χρόνο παραμονής του καταναλωτή στο κατάστημα, ακόμη και να τον εξυπηρετεί στην «πόρτα» του καταστήματος, λειτουργώντας εν πολλοίς ως σημείο παραλαβής (pickup point).
Οι προσφορές
Οι προσφορές ανά κλάδο θεωρούνται εν πολλοίς δεδομένες μια και το μέσο εισόδημα είναι αφενός πιεσμένο (αν όχι δραστικά πιεσμένο) και αφετέρου η ανάγκη των επιχειρήσεων για ρευστότητα οδηγεί ήδη πολιτικές εκποίησης προϊόντων.
Νομοθετικά δε από την 1η Μαίου «τρέχει» το διάστημα των ενδιάμεσων εαρινών εκπτώσεων, που αν και στη συγκυρία μοιάζει ως «χαμένη» δυνατότητα, μια και τα περισσότερα καταστήματα μένουν κλειστά έως τις 11, εν τούτοις ακολουθείται έστω και μεμονωμένα. Ήδη μεγάλες επιχειρήσεις ένδυσης (γκρούπ Inditex) διαθέτουν εκπτωτικά προϊόντα σ’αυτό το πλαίσιο, πέραν των όποιων προσφορών ανακοίνωναν και το προηγούμενο διάστημα.
Επιπλέον, σειρά επιχειρήσεων επικοινωνούν προσφορές (από 20% έως και 50%) σε συγκεκριμένους κωδικούς και είδη, ενώ η εμπορική πολιτική του λιανεμπορίου αναμένεται να τροποποιείται μέρα με τη μέρα, όσο ξεδιαλύνει και η τάση στην εγχώρια κατανάλωση.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr