Στην υπογραφή της πρώτης σύμβασης με την ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία Rail Cargo - Goldair για την κυκλοφορία των εμπορευματικών τρένων της στο δίκτυό του, προχωρεί αύριο ο ΟΣΕ.
Με τη συγκεκριμένη σύμβαση αρχίζει και επίσημα η απελευθέρωση της αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, κίνηση που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη μετεξέλιξη της χώρας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.
Υπενθυμίζεται ότι η Rail Cargo - Goldair δημιουργήθηκε από την Goldair, η οποία είναι μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση, από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών και logistics, και τους Αυστριακούς Σιδηροδρόμους. Πρόκειται για την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Αυστρίας, η οποία ιδρύθηκε το 1837 και σήμερα συγκαταλέγεται στους σιδηροδρομικούς κολοσσούς της Ευρώπης, εκτεινόμενη σε 16 χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης με 1.100 λοκομοτίβες, 26.000 βαγόνια, 39.000 εργαζομένους και 5,5 δισ. ευρώ τζίρο.
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Rail Cargo - Goldair, η οποία ξεκινά τη λειτουργία της από τη Θεσσαλονίκη, η Ελλάδα επιλέχθηκε ως βάση της εταιρείας κυρίως για πέντε λόγους:
- Τη γεωγραφική θέση της χώρας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά από τέρμα της Ευρώπης σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
- Τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ήδη ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
- Την ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Βόρειων Συνόρων, ο οποίος θα διαθέτει πλέον διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή με τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση. Η πλήρης λειτουργία του συγκεκριμένου άξονα θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους των σιδηροδρομικών μεταφορών, την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και τη δυνατότητα παροχής αξιόπιστων, ανταγωνιστικότερων και ασφαλέστερων μεταφορών.
- Την απόφαση της ΕΕ για τη συστηματική ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη, προκειμένου να αυξηθούν η ανταγωνιστικότητα και το μερίδιο αγοράς τους.
- Την ανάπτυξη του Εμπορευματικού και Σιδηροδρομικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που εκτιμάται ότι θα αυξήσει ακόμα περισσότερο τον όγκο των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα, καταλαμβάνοντας σύντομα το 6%-10% του συνόλου των χερσαίων μεταφορών.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics θα αναπτύσσεται παράλληλα με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής. Ειδικότερα, στην τελική του μορφή το σχέδιο της εταιρείας θα περιλαμβάνει:
- Καθημερινά δρομολόγια στον σιδηροδρομικό άξονα Ειδομένης - Θεσσαλονίκης.
n Καθημερινά δρομολόγια μεταξύ Αθήνας - Θεσσαλονίκης, με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας μας και παράλληλα των δύο μεγαλύτερων λιμανιών.
- Τακτικά δρομολόγια στο δίκτυο Προμαχώνας - Θεσσαλονίκη - Ασπρόπυργος.
Επίσης, η εταιρεία προγραμματίζει τη δραστηριοποίησή της με πλήρεις συρμούς στη μεταφορά χημικών προϊόντων και πετρελαιοειδών.
Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πατρών - Αθήνας, η εταιρεία θα ξεκινήσει τακτικό δρομολόγιο για τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Επίσης, στα σχέδια της εταιρείας είναι η εισαγωγή στην ελληνική αγορά της πατενταρισμένης από τη Rail Cargo λύσης innovative semi-trailer transfer (ISU system) για τη μεταφορά επικαθήμενων trailers πάνω σε βαγόνια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα. Αρωγός στο έργο αυτό είναι οι Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι, με εμπειρία σε αντίστοιχες διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που έχουν υλοποιήσει σε οκτώ χώρες εκτός της Αυστρίας, οι οποίες είναι: Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία, Κροατία, Ιταλία και Γερμανία.
Κώστας Ντελέζος