Στην εξειδίκευση του σχεδίου μερικής ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ προχωρεί το υπουργείο Ενέργειας σε συνεργασία με τη διοίκηση της ΔΕΗ και σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα το σενάριο της ενιαίας πώλησης σε ποσοστό 49% φαίνεται να απομακρύνεται και να προκρίνεται αυτό της γεωγραφικής κατάτμησης και μάλιστα η πώλησή του «πακέτο» με πελατολόγιο.
Το σενάριο αντλεί στοιχεία από το μοντέλο «Μικρή ΔΕΗ», που προέβλεπε πώληση παγίων και πελατολογίου και το υπουργείο ανατρέχει σε αυτό, καθώς θα πρέπει να παρουσιάσει στους θεσμούς ολοκληρωμένη αντιπρόταση για την κατάργηση των ΝΟΜΕ (δημοπρασίες ενέργειας), που αποτελεί σήμερα το βασικό εργαλείο μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ στη λιανική αγορά κάτω από το 50% στο τέλος του 2019. Η πώληση πελατολογίου αποτέλεσε στο παρελθόν πρόταση και του τέως διοικητή της ΔΕΗ κ. Μανόλη Παναγιωτάκη, στη λογική της παραχώρησης στους ανταγωνιστές πελατών κάθε κατηγορίας και όχι μόνο των καλοπληρωτών στους οποίους στοχεύει ο ανταγωνισμός αξιοποιώντας τα ΝΟΜΕ.
Το σχέδιο συνδυαστικής πώλησης δικτύου και πελατολογίου της ΔΕΗ περιλαμβάνει τη δημιουργία ξεχωριστών εταιρειών στις οποίες θα μεταφερθούν κομμάτια του δικτύου μέσης και χαμηλής τάσης αλλά και ένα ποσοστό πελατολογίου της ίδιας γεωγραφικής περιφέρειας, που στη συνέχεια θα διατεθούν σε ποσοστό 49% σε ιδιώτες μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Πρόκειται για μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία η οποία θα πρέπει να λάβει υπόψη της και την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί unbundling.
Οι εταιρείες που θα συσταθούν χρειάζεται να διαθέτουν άδεια διαχειριστή και άδεια προμηθευτή, αφού οι δύο δραστηριότητες πρέπει να είναι λειτουργικά και νομικά διαχωρισμένες. Ενα αντίστοιχο μοντέλο εφαρμόζεται στις εταιρείες παροχής αερίου, οι οποίες από την ενιαία δραστηριότητα «Διαχείριση και Προμηθευτή» υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε διαχωρισμό. Πέραν των χρονοβόρων διαδικασιών έναντι της ενιαίας πώλησης του δικτύου που μπορεί να προχωρήσει πιο άμεσα, ένας παράγοντας που θα πρέπει να αξιολογηθεί από τους συμβούλους και τα επιτελεία του υπουργείου και της ΔΕΗ είναι η δυνατότητα προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Το δίκτυο χαμηλής και μέσης τάσης από μόνο του αποτελεί μια πολύ καλή επένδυση λόγω του εγγυημένου ρυθμιζόμενου ετήσιου εσόδου που σήμερα κυμαίνεται στο 7% του επενδεδυμένου κεφαλαίου και ήδη με την προαναγγελία της ιδιωτικοποίησής του, μεγάλες εταιρείες διαχειριστών δικτύων της Ευρώπης αλλά και funds έχουν εκδηλώσει ανεπίσημα το ενδιαφέρον τους. Αντιθέτως, η πώληση πελατολογίου δεν δημιουργεί επενδυτικό κίνητρο, καθώς αφενός οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ μπορούν να επιλέγουν τους πελάτες τους αποφεύγοντας κακοπληρωτές και κατηγορίες με χαμηλά περιθώρια κέρδους και αφετέρου δεν υπάρχει τρόπος να διασφαλιστεί η παραμονή του πελάτη στην ίδια εταιρεία για πάνω από ένα χρόνο, που συνήθως είναι οι συμβάσεις με τους παρόχους. Το ενδεχόμενο η συνδυαστική πώληση να περιορίσει το επενδυτικό ενδιαφέρον που μπορεί να προσελκύσει το δίκτυο είναι μια παράμετρος που αξιολογείται πριν κλειδώσει η τελική πρόταση. «Εξετάζουμε διάφορα σενάρια, δεν έχουμε καταλήξει ακόμη» δηλώνει στην «Καθημερινή» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ενέργειας.
Σε κάθε περίπτωση, το τελικό σχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ θα πρέπει να πάρει τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης και να εγκριθεί από τη Βουλή μέσα στον Οκτώβριο μαζί με τις υπόλοιπες ρυθμίσεις για τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά ηλεκτρισμού που η κυβέρνηση οφείλει να παρουσιάσει τον Νοέμβριο στους θεσμούς στο πλαίσιο της τέταρτης μεταμνημονιακής αξιολόγησης.
Χρύσα Λιάγγου Καθημερινή