Ισχυρό ανταγωνισμό από αποστάγματα που παράγονται στην Αυστραλία, κάνοντας χρήση των προστατευόμενων Γεωγραφικών Ενδείξεων «Ούζο», «Τσίπουρο» και «Τσικουδιά», αντιμετωπίζουν τα αντίστοιχα ελληνικά προϊόντα που πωλούνται στη χώρα, καθώς η Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αυστραλίας, η οποία διαθέτει ειδικές ρήτρες για την προστασία των Γεωγραφικών Ενδείξεων, βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση και οι διατάξεις προστασίας ευρωπαϊκών Γεωγραφικών Ενδείξεων δεν εφαρμόζονται στην Αυστραλία.
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Σίδνεϊ πραγματοποίησε έρευνα στην τοπική αγορά καθώς και στο μητρώο της αρχής Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Αυστραλίας (IP Australia), προκειμένου να καταγράψει την παρουσία μη ελληνικών προϊόντων τα οποία κάνουν χρήση των ελληνικών Γεωγραφικών Ενδείξεων.
Από την έρευνα προέκυψαν συνολικά 45 εγγραφές προϊόντων που κάνουν χρήση των ελληνικών Γεωγραφικών Ενδείξεων «Ούζο», «Τσίπουρο» ή «Τσικουδιά». Εξ αυτών, πολλά είναι αυθεντικά ελληνικά προϊόντα, όμως εντοπίζονται και 22 περιπτώσεις προϊόντων που φαίνονται να παράγονται τοπικά.
Οι ελληνικές εταιρείες και… οι άλλες Τα αυθεντικά ελληνικά προϊόντα που περιλαμβάνονται στη λίστα της IP Australia είναι τα εξής: • Ούζο 12 (Καλογιάννης-Κούτσικος) • Ούζο 7 (Ποτοποιία Οινοποιία Θράκης) • Ούζο Πλωμάρι, Άδολο (Ποτοποιία Πλωμαρίου-Ισίδωρος Αρβανίτης) • Sans Rival (Ποτοποιία Χ. Θωμόπουλος) • Ούζο Μίνι (Pernod Ricard Hellas) • Ouzo by Metaxa (Remy Cointreau Europe) • Ούζο (σύμφωνα με την εγγραφή, πρόκειται για το Ούζο Τυρνάβου Κατσάρος, με ιδιοκτήτη του trademark τον Θεοχάρη Τασχουνίδη).
Ωστόσο, υπάρχουν και πολλές εγγραφές από εγχώριες εταιρείες, οι οποίες μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούν λογότυπα και ονομασίες που παραπέμπουν στην Ελλάδα, όπως Pericles Ouzo, Parthenon Ouzo, Zeus Ouzo, Onnasis Ouzo, Akropolis και Olympus. Υπάρχει επίσης μία καταγραφή για τσικουδιά (Raki Tsikoudia) και δύο για «tsipouro» (V Vittorio Spirits), το οποίο κυκλοφορεί στην αγορά, αλλά δεν έχει καταχωρηθεί με την ονομασία αυτή στην βάση δεδομένων της IP Australia.
Επίσης, το Γραφείο ΟΕΥ Σίδνεϊ διαπίστωσε και προσπάθεια δημιουργίας νέου προϊόντος με την ονομασία «Ozuo», χωρίς να εντοπίσει επί του παρόντος τέτοιο προϊόν στην αγορά.
Πιο δημοφιλείς οι εγχώριες μάρκες
Στην ανάλυση επισημαίνεται ότι τα αυστραλιανά προϊόντα Parthenon Ouzo, Akropolis Ouzo, Olympus Ouzo, Barbaresso Oyzo και Zeus Ouzo έχουν εκτεταμένη παρουσία και αναγνωρισιμότητα στις μεγάλες κάβες και αλυσίδες λιανικής, ενώ τα αυθεντικά ελληνικά προϊόντα συχνά απουσιάζουν.
Η επιτυχημένη παρουσία των αυστραλιανών προϊόντων φαίνεται ότι δυσχεραίνει την διείσδυση των αυθεντικών ελληνικών προϊόντων στην αυστραλιανή αγορά, καθώς οι περισσότερες κάβες προσφέρουν λίγες ετικέτες σε αυτή την κατηγορία αλκοολούχων ποτών και αυτές συνήθως καλύπτονται από τα εγχώρια προϊόντα. Ελληνικά προϊόντα είναι κυρίως διαθέσιμα στα μεγαλύτερα καταστήματα των αλυσίδων ή σε πιο εξειδικευμένες κάβες με εκτενέστερο διεθνές πορτφόλιο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων με γνώση της αγοράς, τα αυστραλιανά προϊόντα διακινούνται από μεγάλους διανομείς οι οποίοι συνεργάζονται με τις κάβες και τα καταστήματα λιανικής για την προμήθεια μεγάλου εύρους αλκοολούχων ποτών, γεγονός το οποίο διευκολύνει την διανομή των αυστραλιανών προϊόντων, έναντι των ελληνικών που διακινούνται από εξειδικευμένους διανομείς.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα αυστραλιανά προϊόντα έχουν μακροχρόνια παρουσία στην αγορά, αλλά και μακροχρόνια προστασία των εμπορικών τους σημάτων, καθώς έχουν όλα καταχωρηθεί στην Αρχή Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Αυστραλίας εδώ και τουλάχιστον 20 έτη.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το Parthenon Ouzo έχει κατοχυρωθεί το 1988, το Akropolis Ouzo έχει κατοχυρωθεί το 1979, το Olympus Ouzo έχει κατοχυρωθεί το 1983, το Zeus Ouzo το 1999, ενώ το Barbaresso Oyzo κατοχυρώθηκε για πρώτη φορά το 1958.
Σπύρος Πιστικός