Πιο αυστηρούς περιορισμούς στις στοχευμένες διαφημίσεις που βασίζονται στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών τους αντιμετωπίζουν κολοσσοί του Διαδικτύου όπως η Google και η Facebook βάσει της εκδοχής του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act) που ενέκρινε χθες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν διατάξεις που διευκολύνουν τους χρήστες να αυτοεξαιρούνται από την παρακολούθηση της διαδικτυακής τους πλοήγησης (tracking) από διαφημιστές. Απέρριψαν, ωστόσο, την πρόταση ακτιβιστών και των επικεφαλής 14 πολυεθνικών που τάσσονται υπέρ της προστασίας της ιδιωτικότητας για την πλήρη απαγόρευση των στοχευμένων διαφημίσεων. Αντ’ αυτού, στο ν/σ του Ευρωκοινοβουλίου θα απαγορεύονται μόνο για τους ανήλικους χρήστες. Το σχέδιο νόμου που ενέκρινε το Ευρωκοινοβούλιο δίνει μεγαλύτερη πρόσβαση στις ρυθμιστικές αρχές για τους αλγόριθμους των ψηφιακών εταιρειών βάσει των οποίων γίνονται οι συστάσεις στους χρήστες. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να τροποποιούνται εγκαίρως αν πιστοποιηθεί ότι προωθούν επιβλαβές περιεχόμενο.
Η πρόταση της Κομισιόν για το DSA –τη ρύθμιση του περιεχομένου στο Διαδίκτυο, με ειδική έμφαση στις μεγάλες πλατφόρμες– έχει κατατεθεί από τον Δεκέμβριο του 2020. Οι νέοι κανόνες ενδέχεται να ισχύσουν από το 2023. Στο τέλος Ιανουαρίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση του Ευρωκοινοβουλίου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο (τα κράτη-μέλη), που δεν έχουν υποστηρίξει αντιστοίχως αυστηρές ρυθμίσεις για τις στοχευμένες διαφημίσεις. H εισηγήτρια του Ευρωκοινοβουλίου, Κριστέλ Σαλντεμόζε, τόνισε ότι με το DSA «ανακτούμε τον έλεγχο από τους γίγαντες της τεχνολογίας και ωθούμε την ψηφιακή μας νομοθεσία στον 21ο αιώνα». Ο νόμος, είπε, θα μπορούσε να γίνει το διεθνές πρότυπο για τη ρύθμιση του Big Tech. Το ενωσιακό δίκαιο για τον ψηφιακό τομέα είχε να ανανεωθεί από το 2000. Το DSA προβλέπει πρόστιμα έως και 6% του ετήσιου τζίρου των πιο δημοφιλών μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αν δεν αποσύρουν εγκαίρως από τις ψηφιακές σελίδες τους παράνομο περιεχόμενο.
Εν τω μεταξύ, η ανάρτηση από τον επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, ενός διασκευασμένου βίντεο από την ταινία «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος», με τη λεζάντα «Εφτασε ένας νέος σερίφης στην πόλη», οδήγησε στην κριτική ότι η Ε.Ε., στην προσπάθειά της να διαφημίσει τη νέα νομοθεσία παραβίασε τους κανόνες της περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Εκπρόσωπός του απάντησε ότι η παρωδία εξαιρείται από τους σχετικούς κανόνες.
Γιάννης Παλαιολόγος Καθημερινή Βρυξέλλες