Σε πόλεμο προσφορών έχουν αποδυθεί οι αεροπορικές εταιρείες για να προσελκύσουν επιβάτες που θέλουν να ταξιδέψουν μετά την πολύμηνη καραντίνα. Βέβαια, οι πολύ χαμηλές τιμές και οι συναφείς ευκαιρίες θα πάψουν να ισχύουν όταν επανέλθει σε κανονικά επίπεδα η ζήτηση.
Το πόσο δελεαστικά είναι τα πακέτα προσφορών φαίνεται από το εισιτήριο, λόγου χάριν, που δίνει η ιρλανδική Ryanair Holdings για την πτήση Λονδίνο - Σεβίλλη από το αεροδρόμιο Στάνστεντ. Στα μέσα Ιουλίου κοστίζει 28 ευρώ και για την Τεργέστη, πάλι από το ίδιο αεροδρόμιο 62 ευρώ, ενώ πέρυσι το μετ’ επιστροφής εισιτήριο κόστιζε κατά μέσον όρο σε ευρωπαϊκούς προορισμούς γύρω στα 74 ευρώ. «Ο καθένας μας μπορεί να εξασφαλίσει καλές προσφορές, διότι οι αεροπορικές εταιρείες αυτό το καλοκαίρι θέλουν να γεμίσουν τα αεροπλάνα τους», λέει ο Μαρκ Mάντουκα, αναλυτής της Citigroup.
Toν Ιούνιο και τον Ιούλιο οι τιμές εισιτηρίων είναι μειωμένες σχεδόν 14% σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες της περυσινής χρονιάς, ενώ για τον Αύγουστο είναι 10%, όπως αναφέρει η εταιρεία δεδομένων αεροπορικών ταξιδίων Skytra.
Πόλεμος τιμών
Ο επικεφαλής και ιδρυτής της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, προαναγγέλλει ότι επίκειται ένας πόλεμος τιμών, διότι οι αερομεταφορείς θέλουν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος λόγω της υποχρεωτικής καθήλωσης αεροσκαφών, όταν ξέσπασε η πανδημία. Το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι αν και διαφημίζει τις εκπτώσεις της η εν λόγω εταιρεία, ουσιαστικά τα ναύλα της είναι σχεδόν 20% ακριβότερα από τα αντίστοιχα πέρυσι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ στον υπόλοιπο κλάδο γίνονται μειώσεις.
Οπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, η ιρλανδική εταιρεία δεν μπορεί να ανταγωνιστεί αερομεταφορείς οι οποίοι θα προσφέρουν το πλήρες φάσμα των πτήσεών τους και θα έχουν την επιδότηση από κρατικά κονδύλια, όπως η γερμανική Lufthansa και η γαλλο-ολλανδική Air France - KLM.
Oι ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες χαμηλών εισιτηρίων, όπως οι EasyJet και Wizz Air Holdings, που μόλις αυτήν την εβδομάδα επανεκκίνησαν τα δρομολόγιά τους, δεν δείχνουν διατεθειμένες να μπουν σε έναν πόλεμο τιμών, όταν γενικά οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν προβλήματα άλλα πέραν των εισιτηρίων.
Ο Τζόαν Λάντγκριν, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής EasyJet, ανέφερε πως θα επικεντρωθεί στις επικερδείς πτήσεις, ενώ αναμένει τους ναύλους να αυξηθούν όταν η προσφορά συμβαδίσει με τη ζήτηση. Η εν λόγω εταιρεία θα εξυπηρετεί το 60% του δικτύου της τον Ιούλιο και το 75% τον Αύγουστο.
Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) προβλέπει συνολικά για τον κλάδο ζημίες 200 δισ. δολ. φέτος και του χρόνου, έναντι 32 δισ. την περίοδο 2008-2009. Το παράδοξο στη συγκυρία αυτή είναι πως οι εταιρείες ξεκινούν ουσιαστικά από το μηδέν, διότι έχασαν σημαντικούς μήνες πωλήσεων.
Στη Νοτιοανατολική Ασία και στις ΗΠΑ, όπου τα ταξίδια δεν διακόπηκαν πλήρως όπως στην Ε.Ε., οι εταιρείες κάνουν προσφορές. Η AirAsia με 93 δολάρια καλύπτει απεριόριστες πτήσεις μεταξύ 16 πόλεων της Μαλαισίας έως του χρόνου τον Μάρτιο, ενώ η Korean Air Lines παρέχει έκπτωση 15% σε διεθνείς πτήσεις επί διετία, εάν κλείνονταν έως τις 31 Μαΐου. Η Skytra προβλέπει, πάντως, στις αγορές αυτές μετά τις εκπτώσεις τον μήνα Ιούλιο και Αύγουστο, άνοδο τιμών. Τέλος, κατά τον Μαρκ Μάντουκα, πιο ρωμαλέοι θα εξέλθουν από την κρίση όσοι αερομεταφορείς επικεντρωθούν στα όσα τους δείχνουν τα δεδομένα των επιβατών, έχοντας την ευελιξία να ανταποκριθούν στις επιλογές τους και διατηρώντας τα κόστη πολύ χαμηλά.