Η ένταση του ανταγωνισμού στις ράγες ευνοεί τον ΟΣΕ, εφόσον ο Οργανισμός αποδεικνύεται αξιόπιστος.
Ο ΟΣΕ, μέσα σε λίγα χρόνια, απώλεσε το εμπορικό σκέλος του, δηλαδή την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ, οι οποίες αποτελούσαν τις κύριες πηγές εσόδων. Σήμερα, στον Οργανισμό απέμεινε η συντήρηση του δικτύου και η ρύθμιση της κυκλοφορίας.
Ως κύριες πηγές εσόδων, ο Οργανισμός έχει την ετήσια κρατική επιδότηση, η οποία ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά είναι σημαντικά μειωμένη σε σχέση με το παρελθόν και τα τέλη χρήσης, τα οποία καταβάλλουν οι σιδηροδρομικές εταιρείες για να χρησιμοποιούν το δίκτυο.
Δεδομένης της οικονομικής στενότητας του ελληνικού δημοσίου και της φθίνουσας κρατικής επιδότησης, αποτελεί μονόδρομο για τον ΟΣΕ η ενίσχυση των εσόδων – κυρίως – από τα τέλη χρήσης και δευτερευόντως από άλλες πηγές.
Η αύξηση των εσόδων από τα τέλη χρήσης θα έρθει από τη δραστηριοποίηση νέων εταιρειών και τον εμπλουτισμό των δρομολογίων των υπαρχόντων.
Όσες περισσότερες εταιρείες δραστηριοποιούνται στο δίκτυο, τόσο καλύτερα για τον Οργανισμό, του οποίου τα έσοδα από τα τέλη χρήσης κυμαίνονται, τα τελευταία χρόνια, άνω των 20 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πέρσι, τα έσοδα από τα τέλη υποδομής ανήλθαν στα 23,57 εκατ., έναντι 21,21 εκατ. το 2017, σημειώνοντας αύξηση 11%.
Η δραστηριοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Rail Cargo Logistics Goldair, Pearl και αύριο ίσως της GFR ή κάποιας άλλης εταιρείας, συνιστά θετική εξέλιξη για τον ΟΣΕ.
Ωστόσο, η ένταση του ανταγωνισμού στις ράγες έχει διπλή ανάγνωση. Ο Οργανισμός υπογράφει με κάθε εταιρεία σύμβαση για την πρόσβαση στο δίκτυο, η οποία συνοδεύεται από συγκεκριμένες υποχρεώσεις.
Εάν ο ΟΣΕ εμφανιστεί ανακόλουθος και το δίκτυο δεν είναι αυτό που «πρέπει», όταν «πρέπει», τότε ενεργοποιούνται ρήτρες.
Πάντως, όπως επισημαίνουν στελέχη του Οργανισμού, η κατάσταση παρουσιάζει βελτίωση και με την ολοκλήρωση και των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα, η χωρητικότητα θα αυξηθεί σημαντικά.
Σύμφωνα με στελέχη του Οργανισμού, «τα επόμενα χρόνια, αναμένεται ο υπερδιπλασιασμός των εσόδων από το οικονομικό αντάλλαγμα της παραχώρησης εκμετάλλευσης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής του Θριασίου Πεδίου και από την αύξηση των τελών, με τη δήλωση δικτύου 2020».
Σημειώνεται ότι, πέρσι και σε επίπεδο ομίλου (συμπεριλαμβανομένης της ΕΡΓΟΣΕ), τα έσοδα του ΟΣΕ ανήλθαν στα 76,35 εκατ., έναντι 78,61 εκατ. το 2017, τα έξοδα στα 85,3 εκατ., έναντι 93 εκατ. το 2017 και οι λειτουργικές ζημιές (EBITDA) στα 8,94 εκατ., έναντι 14,4 εκατ. το 2017.
Φώτης Φωτεινός metagorespress.gr