
Σε νέο γύρο αντιπαράθεσης οδηγούνται οι ξενοδόχοι με την ηλεκτρονική πλατφόρμα κρατήσεων Booking.com, καθώς ισχυρίζονται πως παρά την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η ιστοσελίδα εξακολουθεί στην πράξη να κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της. Ετσι, ετοιμάζονται ομαδικές αγωγές σε διάφορα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης από ξενοδόχους που συντονίζουν νομικά γραφεία με στόχο τη διεκδίκηση αποζημιώσεων, ενώ το θέμα αναμένεται να απασχολήσει και την 90ή γενική συνέλευση της Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ξενοδοχίας και Εστίασης (HOTREC) που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται αύριο στο Οσλο.
Η υπόθεση αφορά τη δυνατότητα των ξενοδόχων να μπορούν να παρέχουν προσφορές και εκπτώσεις σε πελάτες τους μεγαλύτερες από αυτές που δίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Επιπλέον, με δεδομένο ότι η Booking. com εισπράττει προμήθεια της τάξης του 15% –και σε περιπτώσεις ακόμα υψηλότερη– για κάθε κράτηση που εξασφαλίζει για ένα ξενοδοχείο ή κατάλυμα, τα περιθώρια για προσφορά καλύτερων τιμών είναι μεγάλα και το διακύβευμα υπολογίζεται σε δισεκατομμύρια ευρώ.
Με απλά λόγια, οι ξενοδόχοι πιστεύουν πως μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις μικρότερες από τις προμήθειες που τους κρατάει η ηλεκτρονική πλατφόρμα και να είναι ούτως ή άλλως πιο ανταγωνιστικοί από αυτήν.
Η διεύρυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στα ξενοδοχεία έχει επιτρέψει την ανάπτυξη ιδιωτικών πλατφορμών κρατήσεων του κάθε συγκροτήματος, με αποτέλεσμα η ανάγκη να προσφεύγει ένα ξενοδοχείο σε πωλήσεις μέσω της Booking.com ή άλλων ομοειδών ιστοσελίδων, όπως η Expedia, να έχει αρχίσει να περιορίζεται.
Το θέμα είναι κρίσιμο και για τους Ελληνες ξενοδόχους οι οποίοι ήδη έχουν αναπτύξει ή προσανατολίζονται στην ανάπτυξη των δικών τους συστημάτων online κρατήσεων και marketing. Μάλιστα τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι απευθείας κρατήσεις στους σημαντικότερους προορισμούς της Ελλάδας για φέτος το Πάσχα, σε σχέση με τα επίπεδα της πασχαλινής περιόδου του 2024, σημείωσαν άνοδο της τάξης του 18,3% – σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ψηφιακού marketing Nelios.
Ακόμη κι έτσι, όμως, μόνο το 33% των εσόδων ευρωπαϊκών ξενοδοχείων το 2024 από άμεσες online κρατήσεις. Οι υπόλοιπες έγιναν μέσω πλατφορμών, όπως η παραπάνω, σύμφωνα με στοιχεία της D-edge.
Για να πραγματοποιήσει όμως αυτές τις κρατήσεις και να προβάλλει τα ξενοδοχεία, η Booking. com επέβαλε μέχρι πέρυσι επισήμως τη λεγόμενη ρήτρα ισοτιμίας. Δηλαδή, δεν επέτρεπε στα ξενοδοχεία να προσφέρουν τιμές χαμηλότερες από αυτές που της έδιναν για τις δικές της πωλήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση υπήρχαν κυρώσεις. Επειτα από προσφυγές που έγιναν, όμως, απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης τον Σεπτέμβριο του 2024, που βασίστηκε στην οδηγία για τις ψηφιακές αγορές (DMA), ακύρωσε αυτές τις ρήτρες ισοτιμίας, επιτρέποντας τουλάχιστον τυπικά στα ξενοδοχεία να μπορούν να προσφέρουν τιμές και μέσω άλλων καναλιών. Από την πλευρά της η Booking Holdings, που προσδιορίστηκε ως gatekeeper βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διαδικτυακή υπηρεσία διαμεσολάβησης, Booking.com, δηλώνει επισήμως στην ιστοσελίδα της ότι «έχουμε δεσμευτεί να προωθήσουμε μια δίκαιη και ανταγωνιστική ψηφιακή οικονομία και έχουμε εφαρμόσει μια σειρά από μέτρα για να συμμορφωθούμε με τις υποχρεώσεις μας βάσει του DMA».
Στην πράξη, όμως, πολλοί ξενοδόχοι καταγγέλλουν ότι αυτό, δηλαδή η δυνατότητα προσφοράς καλύτερων τιμών, δεν είναι ακόμη εφικτό διότι σε μια τέτοια περίπτωση μποϊκοτάρονται και δεν προβάλλονται τα ξενοδοχεία τους όπως θα έπρεπε από την Booking.com.
Ηλίας Γ. Μπέλλος, Καθημερινή