Σε τροχιά ισχυρής πτώσης βρίσκεται η διαφημιστική δαπάνη τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες η πτώση της δαπάνης διαμορφώνεται στα επίπεδα του 10% κατά τον Ιανουάριο ενώ ίδια κατάσταση διαμορφώνεται και το Φεβρουάριο με βάση τις εντολές που έχουν δοθεί από τους διαφημιζόμενους στα μέσα ενημέρωσης.
Η πραγματική πτώση είναι μεγαλύτερη και υπολογίζεται στα επίπεδα του 20% αν ληφθεί υπό όψιν ότι στα περυσινά έσοδα περιλαμβανόταν και ο φόρος τηλεόρασης για τους τηλεοπτικούς σταθμούς που φέτος δεν υφίσταται. Για τους τηλεοπτικούς σταθμούς οι πραγματική μείωση της δαπάνης είναι της τάξεως του 24%.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για την πορεία του κλάδου των Μέσων Ενημέρωσης και ειδικά για τον έντυπο τύπο όπου σημαντικό ποσοστό των εταιριών βουλιάζει στα χρέη προς τις τράπεζες, το δημόσιο , τα ασφαλιστικά ταμεία και το προσωπικό τους.
Σε ότι αφορά στους τηλεοπτικούς σταθμούς δεν φαίνεται να είναι τυχαία η μετάθεση της ημερομηνίας καταβολής της δεύτερης δόσης του τιμήματος για τις τηλεοπτικές άδειες τον ερχόμενο Μάιο καθώς πέραν του κοντινού διαστήματος από την πρώτη καταβολή των 3,5 εκ ευρώ είναι εμφανές το πρόβλημα των εσόδων για τους τηλεοπτικούς σταθμούς οι οποίοι στην πλειοψηφία τους επιβιώνουν από την «αιμοδοσία» των βασικών τους μετόχων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης προκαλεί γενικότερη ανησυχία για την πορεία της οικονομίας καθώς τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις είναι απαισιόδοξες για την πορεία της αγοράς τουλάχιστον για το ερχόμενο τρίμηνο.
Εφ όσον οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιωθούν αυτό θα αποτυπωθεί στους δείκτες της οικονομίας και θα δημιουργήσει εύλογη ανησυχία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Το 2018 η διαφημιστική δαπάνη είχε σημειώσει αύξηση της τάξεως του 5% με την τηλεόραση να απορροφά πάνω από το 50% της δαπάνης ενώ την ίδια στιγμή πτώσης της δαπάνης υπήρξε σε εφημερίδες και περιοδικά και σημαντικότατη αύξηση στο διαδίκτυο.
Νίκος Καρούτζος Bankingnews.gr