Οι πωλήσεις προϊόντων κρέατος από φυτική πρωτεΐνη έχουν εκτοξευτεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι απομακρύνονται από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και λόγω πανδημίας, εκτός της ήδη υπάρχουσας αυξανόμενης τάσης.

Τον Μάρτιο, όταν έκλεισαν τα γραφεία, τα εστιατόρια και τα σχολεία εξαιτίας του COVID-19, οι πωλήσεις στον τομέα των ειδών λιανικής εκτινάχθηκαν στο 26,9%, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με την υπηρεσία απογραφής των ΗΠΑ. Κατηγορίες τροφίμων, από υλικά ζαχαροπλαστικής μέχρι φασόλια σε κονσέρβα, είδαν γιγαντιαίες αυξήσεις στις πωλήσεις τους. Το ίδιο συνέβη και στα κρέατα, φυτικής ή μη προέλευσης, καθώς οι καταναλωτές γέμισαν τους καταψύκτες και τα ψυγεία τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Βέβαια, η αύξηση εκατέρωθεν ήταν διαφορετική, συγκριτικά.

Τι δείχνουν τα στοιχεία Nielsen και IRI

Σύμφωνα με τη Nielsen, οι πωλήσεις σε φρέσκα κρέατα φυτικής προέλευσης σχεδόν διπλασιάζονταν κάθε μήνα αυτό το χρόνο. Τον Μάρτιο, τα καταστήματα πούλησαν 231% περισσότερο απ’ ότι ένα χρόνο πριν. Στα δεδομένα της IRI, που αναλύθηκαν από το The Good Food Institute, διαπιστώθηκε μια ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, με τις πωλήσεις του κρέατος φυτικής προέλευσης να είναι 45% περισσότερες από ό,τι το προηγούμενο έτος, στην εβδομάδα της 21ης Μαρτίου.

Οι πωλήσεις του συμβατικού κρέατος αυξήθηκαν, αλλά όχι στο ίδιο μέγεθος. Η Nielsen ανακοίνωσε ότι η μεγαλύτερη αύξηση σε πωλήσεις έναντι του περασμένου έτους υπήρξε τον Μάρτιο, όταν οι πωλήσεις κρέατος ήταν 40% πάνω από ό,τι το 2019. Τα στατιστικά της IRI αναφέρουν ότι οι πωλήσεις σε συμβατικό κρέας διπλασιάστηκαν την εβδομάδα της 21ης Μαρτίου συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, αλλά οι εβδομαδιαίες αυξήσεις των πωλήσεων έμειναν κατά κύριο λόγο κάτω του 50%, σε σύγκριση με το 2019.

Παραπλανητική η ανάπτυξη του plant-based meat

Παρότι η ανάπτυξη στο φυτικό κρέας δείχνει να είναι πολύ μεγάλη, σε σύγκριση με το συμβατικό, είναι παραπλανητική. Πιο συγκεκριμένα, η αγορά κρέατος των ΗΠΑ έχει αξία περίπου $95 δισ. στο λιανεμπόριο, σε αντίθεση με το περίπου $1 δισ. του φυτικού κρέατος. Ταυτόχρονα, και σύμφωνα με έρευνα της Datassential (Μάιος 2020), περίπου 7 στους 10 καταναλωτές δήλωσαν λάτρεις του συμβατικού κρέατος. Συνεπώς, τα φυτικά κρέατα δύσκολα θα πλήξουν σημαντικά αυτή την αγορά. Σύμφωνα με στατιστικά από το SPINS και το The Good Food Institute, οι πωλήσεις σε φυτικό κρέας ανέβηκαν κατά 38% από το 2017 μέχρι το 2019.

Μια αναφορά το προηγούμενο καλοκαίρι από τη UBS - μήνες πριν τον COVID-19 - προέβλεψε ότι αυτή η ραγδαία ανάπτυξη θα συνεχιζόταν, και θα γινόταν περίπου 18,5 φορές μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να συνιστά μια βιομηχανία $85 δισ. μέχρι το 2030.

Γιατί Αναπτύσσονται τα Φυτικά Προϊόντα

Το φυτικό κρέας ήταν της μόδας με το που ξεκίνησε η διάθεσή του στο λιανεμπόριο και τα εστιατόρια. Καταναλωτές, επενδυτές, influencers και δημοσιογράφοι ήταν με τον ίδιο τρόπο μαγεμένοι από προϊόντα, που έμοιαζαν, είχαν καφέ όψη και… μάτωναν, όπως το μοσχαρίσιο κρέας, αλλά ήταν φτιαγμένα από φυτά. Σύμφωνα με έρευνα του International Food Information Council (IFIC), που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο, το 41% των καταναλωτών αποφάσισε να καταναλώνει φυτικό κρέας, επειδή του αρέσει να δοκιμάζει νέες προτάσεις.

Σε μια άλλη έρευνα του IFIC, η οποία επικεντρώθηκε στη σύγκριση μεταξύ φυτικού και ζωικού κρέατος, το 45% των καταναλωτών νόμιζε ότι ένα φυτικό προϊόν ήταν πιο υγιεινό από τον μοσχαρίσιο κιμά, σύμφωνα με  τις ετικέτες των διατροφικών στοιχείων. Στην ετήσια δημοσκόπηση του IFIC για το φαγητό και την υγεία, που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο, το 43% δήλωσε ότι ένα προϊόν με την περιγραφή “φυτικό”, πιθανότατα θα ήταν η πιο υγιεινή επιλογή μεταξύ άλλων. Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές - το 52% - ανέφεραν ότι τα φυτικά τρόφιμα τους έκαναν να νιώθουν πιο υγιείς, σε έρευνα του 2018 από την DuPont Nutrition & Health.

Πέρυσι, το Journal of the American Medical Association δημοσίευσε ένα άρθρο, που υποστήριζε ότι χρειαζόταν περισσότερη έρευνα πάνω στο θέμα. Μια μελέτη από ερευνητές στο Stanford Medicine, που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο, έδειξε ότι το φυτικό κρέας θα μπορούσε να αμβλύνει κάποιους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά θέματα, αλλά αυτή η μελέτη ήταν σχετικά μικρή και χρηματοδοτήθηκε από την Beyond Meat.

Κλειδί τα νέα προϊόντα και η διαθεσιμότητα

Ο βασικός παράγοντας που έχει βοηθήσει σε αυτή την ανάπτυξη είναι πολύ απλά ο αριθμός των διαθέσιμων φυτικών προϊόντων. Δεδομένου του ενδιαφέροντος και της επένδυσης στον κλάδο, πολλοί αναλυτές προέβλεψαν το 2019 ότι το 2020 θα ήταν ένα σημαντικό έτος για εναλλακτικά κρέατα. Από τον Ιανουάριο, έχουν πραγματοποιηθεί λανσαρίσματα επώνυμων προϊόντων λιανικής, από την JBS’s Planterra Foods - ένα ολοκαίνουριο τμήμα της μεγαλύτερης εταιρείας κρέατος -, την Beyond Meat, την Nestlé’s Sweet Earth και την Incogmeato της Kellogg’s.

Ενώ η Impossible Foods δεν έχει βγάλει κανένα νέο προϊόν στα σουπερμάρκετ, έχει διευρύνει τη διαθεσιμότητα προϊόντων λιανικής σε σημαντικό βαθμό. Το 2019, το μέχρι πρότινος προορισμένο μόνο για υπηρεσίες εστίασης προϊόν πουλιόταν σε λιγότερο από 150 καταστήματα σε όλη την επικράτεια. Μια τεράστια προσπάθεια επέκτασης του λιανεμπορίου το 2020 έφερε τα προϊόντα της εταιρείας σε περισσότερα από 11.000 σουπερμάρκετ. Η Beyond meat, που αποτελεί τον άλλο μεγαλύτερο παράγοντα στον τομέα των αυστηρά φυτικών προϊόντων, τριπλασίασε την διανομή στα καταστήματα Walmart τον προηγούμενο μήνα.

Συγκριτικά Αποτελέσματα Πωλήσεων 01-07/2020

Η απουσία προϊόντων συμβατικού κρέατος έχει επίσης συμβάλει στην ανάπτυξη του τομέα φυτικών προϊόντων, καθώς στα εργοστάσια επεξεργασίας συμβατικού κρέατος εμφανίστηκαν οι πρώτες εστίες COVID-19 στις ΗΠΑ. Μεγάλοι αριθμοί κρουσμάτων ανάγκασαν κάποια μεγάλα εργοστάσια να ανακόψουν την παραγωγή ή να κλείσουν εντελώς.

Το Κρέας Δυναμώνει

Καθώς το φυτικό κρέας έχει αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, θα ήταν σφάλμα να υποθέσουμε ότι η ανάπτυξη δεν έχει επεκταθεί στο συμβατικό κρέας. Η National Cattlemen’s Beef Association (NCBA) δήλωσε ότι οι πωλήσεις, η ψυχολογία των καταναλωτών και η αντίληψη όσον αφορά τη βιομηχανία του κρέατος ήταν σε άνοδο το 2020. Σε μια τόσο μεγάλη βιομηχανία, ακόμα και η οριακή ανάπτυξη των πωλήσεων θα μπορούσε να σημαίνει δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με τα δεδομένα της IRI, οι συνολικές πωλήσεις κρέατος φέτος τον Αύγουστο ήταν $8δισ. περισσότερες έναντι του 2019. Τον Μάρτιο, όταν οι καταναλωτές βρίσκονταν στο απόγειο της συσσώρευσης αποθέματος, δήλωσε ότι οι πωλήσεις ήταν 90% υψηλότερες σε σύγκριση με το 2019. Συνήθως, περίπου το 67% των καταναλωτών δηλώνουν ότι τρώνε μοσχάρι κάθε εβδομάδα. Κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, το 73% των καταναλωτών δήλωσε ότι έτρωγε μοσχάρι τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Σύμφωνα με το NCBA, το 29% ανέφερε ότι έτρωγε εναλλακτικά προϊόντα κρέατος τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα, όμως αυτό συμπεριλαμβάνει μια ευρεία γκάμα προϊόντων και όχι μόνο το φυτικό κρέας. Σύμφωνα με την Datassential, μόνο το 25% των καταναλωτών δήλωσαν ότι είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν κρέας λόγω των κρουσμάτων COVID-19 που εμφανίστηκαν στα εργοστάσια επεξεργασίας κρέατος. Περίπου 4 στους 10 καταναλωτές ανέφεραν ότι τους προκάλεσε άγχος, αλλά δεν θα τους έκανε να σταματήσουν να αγοράζουν κρέας. Παρόλο που το φυτικό κρέας είναι ένα μέρος του τωρινού φάσματος προϊόντων, η NCBA ισχυρίστηκε ότι η βιομηχανία μοσχαρίσιου κρέατος δεν το θεωρεί πραγματικό ανταγωνιστή. Σύμφωνα με τα στοιχεία αγοράς, που συλλέγει, το φυτικό κρέας αντιπροσωπεύει το 0,4% ολόκληρης της βιομηχανίας κρέατος μέχρι στιγμής. COVID-19:

Θα επηρεάσει τη Βιομηχανία Κρέατος;

Παρότι το τμήμα του φυτικού κρέατος είναι περιορισμένο μέχρι στιγμής, η Impossible Foods υποστηρίζει ότι μέχρι το 2035 οι καταναλωτές θα έχουν αντικαταστήσει – σε μεγάλο βαθμό – το συμβατικό με το φυτικό κρέας. Βέβαια, δεν συμμερίζονται όλοι αυτού του είδους την αντικατάσταση, στο πλαίσιο της υγιεινής διατροφής. Η βασική αιτιολόγηση είναι πως το μοτίβο καταναλωτικής συμπεριφοράς θα υποδήλωνε κάτι τέτοιο εάν οι Αμερικανοί προτιμούσαν τα λιγότερα επεξεργασμένα τρόφιμα και συνεπώς αύξαναν την κατανάλωση σε φρούτα και λαχανικά.

Η κατανάλωση φρέσκων αγροτικών προϊόντων…

Παρόλο που οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με την υγεία τους, οι πωλήσεις προ πανδημίας στην κατηγορία των αγροτικών προϊόντων έχουν αναπτυχθεί μέτρια. Στο τελευταίο τρίμηνο του 2019, οι πωλήσεις λιανικής των φρέσκων αγροτικών προϊόντων ήταν αυξημένες κατά 1,2%, σύμφωνα με το United Fresh Produce Association. Αλλά η πανδημία έχει αλλάξει αυτή τη δυναμική. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, οι πωλήσεις σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά ήταν πιο υψηλές κατά 7,1% από ό,τι την ίδια περίοδο το 2019 (πηγή: United Fresh).

Η βελτίωση της τωρινής βιομηχανίας πρωτεΐνης - σε γεύση, βιωσιμότητα και διατροφική αξία - είναι σημαντική, αλλά υπάρχει και το θέμα της υγείας σε μεγάλο βαθμό. Ο COVID-19, ο οποίος εισήχθη στους ανθρώπους μέσα από μια αγορά τροφίμων με εξωτικά ζώα στην Κίνα, προήλθε από την κατανάλωση ζώων. Ο Ebola και ο HIV είναι στις ασθένειες, που οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι μπορεί να προήλθαν από την κατανάλωση ζώων, ενώ προβλέπεται ότι η επόμενη μολυσματική πανδημία γρίπης πιθανόν να προκύψει από κτηνοτροφικές δραστηριότητες σχετικές με τα κοτόπουλα ή το χοιρινό.

FnB daily