Ακόμα πιο αυστηροί έγιναν οι όροι ένταξης των επιχειρηματικών δανείων στον νέο νόμο Κατσέλη. Με νομοθετική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης μειώνεται στις 100.000 από 130.000 ευρώ που αρχικά προβλεπόταν το όριο των οφειλών των επιχειρηματιών με υποθήκη πρώτης κατοικίας τα οποία μπορούν να ενταχθούν στο νόμο που διαδέχεται το νόμο Κατσέλη.  

Σημειώνεται ότι τα επιχειρηματικά δάνεια είχαν ούτως ή άλλως χαμηλότερη αντικειμενική αξία πρώτης κατοικίας (σε 175.000 ευρώ έναντι 250.000 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα). Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται και αυτό το κριτήριο να μειωθεί εκ νέου λόγω των πιέσεων των δανειστών. 

Υπενθυμίζεται πως για την κυβέρνηση, η ένταξη και των επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη πρώτης κατοικίας στο νέο νόμο αποτελεί το βασικό asset σε σύγκριση με το παρελθόν. 

Το νέο "κούρεμα" ήρθε μετά τις χθεσινές δηλώσεις από τον Υπουργό Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη ότι "θα θέλαμε το ύψος της υπολειπόμενης οφειλής στα 130.000 ευρώ να είναι υψηλότερο και η περίμετρος των επιλέξιμων δανείων ακόμη μεγαλύτερη. Όμως αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν δεσμεύσεις σε σχέση με τις τράπεζες, την ΤτΕ και την ΕΚΤ".

Υπενθυμίζεται ότι το νέο πλαίσιο που συζητείται στη Βουλή προβλέπει ότι η επιλεξιμότητα των δικαιούχων θα κρίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία οι δανειολήπτες με μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019. Ο χρόνος έναρξης όλων των διατάξεων του νέου πλαισίου τοποθετείται στην 30η Απριλίου 2019.

Εισάγεται πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης σε κύρια κατοικία φυσικών προσώπων. Τα περιουσιακά κριτήρια επιλεξιμότητας του δανειολήπτη ορίζονται ως πλαφόν οι 80.000 ευρώ για την αντικειμενική αξία της λοιπής ακίνητης περιουσίας και οι 15.000 ευρώ για την αξία της κινητής περιουσίας.

Οι υπαγόμενοι στο νέο πλαίσιο καταβάλλουν μέχρι το 120% της αξίας της κύριας κατοικίας τους με χαμηλό επιτόκιο και σε χρονική περίοδο, που μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 25 έτη. Προβλέπει ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο (Euribor τριμήνου + 2%), προκειμένου να προσδιορίζεται σχετικά χαμηλή μηνιαία δόση, ώστε να περιορίζεται τόσο ο κίνδυνος αυτή να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί, όσο και η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.

Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος ο νόμος αυτός θα είναι "εφάπαξ" γιατί αλλιώς "δεν μπορούμε να πείσουμε τον ελληνικό λαό πως επιστρέψαμε στην κανονικότητα. Όλο αυτό έχει αρχή και τέλος". Ο ΥΠΟΙΚ στην ομιλία του ανέφερε ακόμα πως "συζητάμε την πρόταση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, για την μείωση των κόκκινων δανείων, την μελετάμε για να πάει κι αυτή στην Δ/νση Ανταγωνισμού" .

Εκτός από την αλλαγή που βάζει έναν ακόμα "κόφτη" σε όσους μπορούν να ενταχθούν στο νέο νόμο προστασίας της πρώτης κατοικίας ο κ. Γ. Δραγασάκης ανακοίνωσε κι άλλη μια νομοτεχνική αλλαγή: εάν ο αιτών της ένταξης στο καθεστώς προστασίας για την πρώτη κατοικία έχει άλλη άποψη για την εμπορική αξία του ακινήτου θα πρέπει να το αποδείξει. Ως εμπορική αξία του ακινήτου θα προσμετράται αυτή που έχει καταχωρηθεί στα βιβλία της Τράπεζας.

Αναλυτικά στο επίσημο έγγραφο αναφέρονται τα εξής: 

1. Στο άρθρο 68 του σχεδίου νόμου:

α) Στο πρώτο εδάφιο της περίπτ. η' της παρ. 1, μετά τις λέξεις "δεν υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή" προστίθενται οι λέξεις "ή τις 100.000 ευρώ ανά πιστωτή, αν στις οφειλές αυτές περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια". 

β)Στο δεύτερο εδάφιο της περίπτ. η' της παρ. 1, μετά τις λέξεις "των 130.000 ευρώ" τίθεται οι λέξεις "ή των 100.000 ευρώ, αντίστοιχα," 

2. Στο άρθρο 70 του σχεδίου νόμου: 

α) Στην παρ. 2, μετά τις λέξεις "λογίζεται η εμπορική της αξία" προστίθενται οι λέξεις "όπως είχε καταχωρισθεί στα βιβλία του πιστωτικού ιδρύματος". 

β) Στο τέλος της παρ. 2 προστίθεται εδάφιο ως εξής: "0 αιτών μπορεί να αποδείξει ότι η εμπορική αξία της κύριας κατοικίας του είναι διαφορετική από την καταχωρισμένη στα βιβλία των πιστωτών, οπότε το ποσό της παρ. 1 του άρθρου 75 καθορίζεται με βάση την αποδεικνυόμενη εμπορική αξία." 

Ο νόμος μας είναι όπως του Ρούσβελτ

"Αυτός ο νόμος προσπαθεί να κάνει ότι κι Ρούσβελτ το ΄30" επισήμανε ο κ. Τσακαλώτος υποστηρίζοντας το νέο πλαίσιο που αντικαθιστά το νόμο Κατσέλη. "Κι ο Ρούσβελτ έκανε έναν νόμο να μοιραστεί το κόστος ανάμεσα στις τράπεζες, τους  δανειολήπτες και στο Κράτος. Αυτό κάνει. Κι εδώ υπάρχει αυτή η ιδέα. Για να βγούμε στην κανονικότητα πρέπει το ρίσκο να μοιραστεί στο Κράτος (επιδότηση), στις  τράπεζες που θα χάσουν λεφτά και τον ίδιο τον δανειολήπτη. Πως αλλιώς θα δουλέψει, ώστε νέα ζευγάρια να πάρουν καινούργια δάνεια".

Δεν επηρεάζει την κεφαλαιακή επάρκεια

Όπως είπε ο ΥΠΟΙΚ "ποιο ήταν το πρόβλημα του SSM; Ότι όλα τα συστήματα έχουν κάποιο ρίσκο. Τα καλά νέα είναι πως η νέα ρύθμιση δεν επηρεάζει την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Έχουν επάρκεια, πιάνουν τους  στόχους για μείωση κόκκινων και είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Άρα ο SSM μας λέει ότι έχουμε ένα άγχος μήπως θα χρειαστούν προβλέψεις σε ένα δυσμενές σενάριο. Αν δεν πάνε καλά θα χρειαστούν κι άλλες προβλέψεις; Πως μπορεί να, περιοριστεί η περίμετρος για να υπάρχει σιγουριά; Ότι δεν θα υπάρχει μεγάλο ρίσκο για περαιτέρω προβλέψεις. Για τον λόγο φέρνουμε την νομοτεχνική αλλαγή". 

Μαρία Νταλιάνη, Νένα Μαλλιάρα capital.gr