Σε τροχιά ανάκαμψης βρίσκονται οι επιχειρηματικές προσδοκίες για τη βιομηχανία, καθώς φαίνεται ότι οι αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση λόγω των πληθωριστικών πιέσεων έχουν περιοριστεί σημαντικά. Δεν είναι τυχαίο ότι ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία, που μετράει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), βρέθηκε τον Φεβρουάριο στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 11 μηνών, ενώ την ίδια ώρα και ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών στον τομέα της μεταποίησης (δείκτης PMI), που καταρτίζει η S&P Global, υπερέβη τις 50 μονάδες για πρώτη φορά από τον περασμένο Ιούνιο. Συνολικά ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος τον Φεβρουάριο ενισχύθηκε σημαντικά, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη, πάντως, να υποχωρεί.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες το ΙΟΒΕ, ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στις 107,5 μονάδες έναντι 105,9 μονάδων τον Ιανουάριο. «Η ανοδική τάση συγκλίνει με τα ιστορικά δεδομένα στις περισσότερες προεκλογικές περιόδους, όταν και καταγράφεται γενικά βελτίωση των προσδοκιών για την πορεία της οικονομίας και τη μελλοντική θέση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, οι αρχικοί φόβοι για γενικευμένη ύφεση στην Ευρώπη κατά τον χειμώνα δεν επαληθεύτηκαν, ενώ υπάρχουν και πρώιμα σημάδια για την ερχόμενη τουριστική περίοδο που είναι θετικότερα του αναμενομένου», επισημαίνει το ΙΟΒΕ, ερμηνεύοντας τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία διαμορφώθηκε στις 111,5 μονάδες, από 107,4 μονάδες τον Ιανουάριο, στην υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 11 μηνών. Εξάλλου ο δείκτης PMI διαμορφώθηκε στις 51,7 μονάδες από 49,2 μονάδες τον Ιανουάριο, με τις νέες παραγγελίες να αυξάνονται με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα ενός έτους. Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε το γεγονός ότι οι τιμές των υλικών και άλλων εισροών αυξήθηκαν με τον βραδύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα δυόμισι ετών.

Αύξηση κατέγραψε ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών και στους υπόλοιπους τρεις τομείς:

– Στις κατασκευές αυξήθηκε στις 158,2 μονάδες από 104,8 τον Ιανουάριο, με την αλματώδη αυτή αύξηση να αποδίδεται κυρίως στις θετικές προσδοκίες για τις ιδιωτικές κατασκευές, αλλά και για τα δημόσια έργα.

– Στο λιανεμπόριο βελτιώθηκε αισθητά τον Φεβρουάριο στις 113,3 μονάδες, από 106,9 τον Ιανουάριο. Η ενίσχυση αυτή είναι αποτέλεσμα της καλυτέρευσης των προσδοκιών στους περισσότερους κλάδους, με εξαίρεση μόνο τον κλάδο Τροφίμων-ποτών-καπνού, όπου ο δείκτης κινείται έντονα πτωτικά. – Στις Υπηρεσίες ενισχύθηκε ελαφρά, στις 94,5 μονάδες, από 93 τον Ιανουάριο.

Από την άλλη, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά την πρόσκαιρη βελτίωση του Ιανουαρίου, υποχώρησε σημαντικά τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις -47,4 μονάδες (από -41,4 μονάδες τον Ιανουάριο).