Ένα κρυφό χαράτσι το οποίο προβλέπεται στο νομοσχέδιο για τις υποπαραχωρήσεις, δηλαδή για την διαδικασία που θα επιτρέπει να διατεθούν σε επενδυτές συγκεκριμένες δραστηριότητες λιμένων χωρίς να αποκρατικοποιηθούν οι κρατικοί οργανισμοί λιμένος, απειλεί να τινάξει στον αέρα το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών λιμανιών.
Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο που συζητήθηκε χθες στην αρμόδια επιτροπή της βουλής προβλέπει την επιβολή στον υποπαραχωρησιούχο, δηλαδή στον επενδυτή που θα αναλάβει την εκμετάλλευση των συγκεκριμένων εκμεταλλεύσεων σε περιφερειακούς λιμένες, αντισταθμιστικού ανταποδοτικού τέλους ύψους 5%. Το ποσοστό μάλιστα δεν είναι σταθερό αλλά μπορεί να ξεπερνά και το 5% αφού το ακριβές ύψος του προσδιορίζεται και ΚΥΑ βάσει μελέτης βιωσιμότητας χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα προσλάβει ο κρατικός οργανισμός.
Το ενδιαφέρον με το περίφημο αυτό τέλος είναι ότι δημιουργεί επενδυτική ανασφάλεια στους υποπαραχωρησιούχους, αφού το ύψος του θα καθορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες βιωσιμότητας του οικείου οργανισμού λιμένος. Δηλαδή όσο πιο μεγάλη είναι η κακοδιαχείριση και οι ζημιές του κρατικού οργανισμού, τόσο κινδυνεύει ο επενδυτής να πληρώσει μεγαλύτερο τέλος.
Το θέμα αποκάλυψε χθες κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της βουλής ο τομεάρχης ναυτιλίας της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης. "Πώς προσδιορίζεται το τέλος; Με ποια μελέτη;” διερωτήθηκε ο βουλευτής που επεσήμανε και μια σειρά από άλλα προβλήματα του νομοσχεδίου το οποίο όπως είπε δεν εξασφαλίζει τα συμφέροντα του δημοσίου, αποτελεί ευκαιριακή επιλογή για να καλυφθούν τρύπες του προϋπολογισμού και δεν διευκρινίζει μια σειρά από ζητήματα όπως το ποιος αναλαμβάνει το κόστος διαχείρισης του λιμένα.
Απαντώντας ο αρμόδιος υπουργός ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης χαρακτήρισε τις υποπαραχωρήσεις ως πολιτική επιλογή της κυβέρνησης προκειμένου να μην παραχωρηθούν οι οργανισμοί λιμένων, αλλά επιμέρους δραστηριότητες. Σε ό,τι αφορά το περίφημο τέλος ύψους 5% όπως είπε μπήκε "με αξίωση των θεσμών και έντονη διαπραγμάτευση” .
Χάρης Φλουδόπουλος Capital