Στην αρχή, τότε τον Μάρτιο του 2012, στο πιο βαθύ σημείο της «μεγάλης ύφεσης» με το Grexit να επικρέμεται πάνω από την ελληνική οικονομία, μία μικρή ομάδα μεσαίου μεγέθους ελληνικών βιομηχανιών αποφάσισαν να συγκροτήσουν ένα σύνδεσμο, ο οποίος θα προασπίζεται την ελληνικότητα των προϊόντων που παράγονται εντοπίως από ελληνικές επιχειρήσεις.
Σήμερα, με πολύ μεγαλύτερο αριθμό και πατώντας σε αρκετούς κλάδους απ΄ότι αρχικά, αναπτύσσουν συνέργειες για να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος και να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους τόσο στην εσωτερική όσο και στη διεθνή αγορά.
Το εγχείρημα, λοιπόν, ξεκίνησε μέσα από τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών με στόχο να ενισχύσουν την τάση που είχε πλέον αρχίσει να ανιχνεύεται στις καταναλωτικές προτιμήσεις για την στήριξη των ελληνικών προϊόντων.
Ένας ιδιότυπος «οικονομικός εθνικισμός» είχε αρχίσει να απλώνεται στην ελληνική κοινωνία και είχε μάλιστα διαμορφωθεί και ως κριτήριο επιλογής πρωτίστως στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Το υπουργείο Ανάπτυξης προωθούσε το ελληνικό σήμα στις συσκευασίες των προϊόντων και οι πολυεθνικοί όμιλοι βλέποντας έναν εν δυνάμει κίνδυνο είχαν αρχίσει να παίζουν «άμυνα» με διάφορους τρόπους.
Δέκα χρόνια αργότερα ο σύνδεσμος ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ διαθέτει πλέον περί τις 70 επιχειρήσεις, εκτείνεται σε αρκετούς κλάδους της ελληνικής παραγωγής, τα μέλη του πραγματοποιούν συνολικό ετήσιο τζίρο περί τα 2 δισ. ευρώ, απασχολούν 8.000 εργαζομένους και το σήμα του συνδέσμου υπάρχει στις συσκευασίες 2 εκατομμυρίων κωδικών. Ενώ ξεκίνησε από τον κλάδο των τροφίμων, σήμερα στην πρωτοβουλία ανήκουν, μεταξύ των άλλων, φαρμακευτικές επιχειρήσεις, παραγωγής σχοινιών για τη ναυτιλία, εκτυπώσεων και γραφικών τεχνών, συσκευασίας και χημικής βιομηχανίας.
Όπως εξηγεί μιλώντας προς το Business Daily o κ. Αγις Πιστιόλας, πρόεδρος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ βασική προϋπόθεση για να γίνει μία επιχείρηση μέλος είναι η πλειοψηφία των μετοχών της να ανήκει σε Έλληνες και η έδρα της να βρίσκεται εντός της χώρας και προσθέτει πως ελληνικές εταιρείες στις οποίες συμμετέχουν funds τα οποία δεν έχουν έδρα την Ελλάδα δεν μπορούν να ανήκουν στην πρωτοβουλία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέγεθος δεν αποτελεί κριτήριο για την συμμετοχή ή όχι στην πρωτοβουλία, δεδομένου, όπως λέει ο κ. Πιστιόλας στην πρωτοβουλία ανήκουν εταιρείες με τζίρο από 1 εκατ. ευρώ ως και 400 εκατ. ευρώ.
Προϊόντος του χρόνου όμως οι εταιρείες που ανήκουν στην πρωτοβουλία έχουν προχωρήσει σε ορισμένες συνέργειες, που λόγω της υπάρχουσας δυσμενούς συγκυρία αποκτούν ιδιαίτερη σοβαρότητα.
Όπως αναφέρει ο κ. Πιστιόλας έχουν αναπτυχθεί δύο κατηγοριών συνέργειες, η μία αφορά στην εσωτερική αγορά και άλλη στον τομέα των εξαγωγών. Συγκεκριμένα περίπου 50 εταιρείες από τα μέλη της πρωτοβουλίας έχουν προχωρήσει σε κοινές προμήθειες ηλεκτρικού ρεύματος, κάνοντας διαγωνισμό και επιλέγοντας κοινό πάροχο αποσπώντας ανταγωνιστικότερες τιμές – μία συνέργεια σημαντικά ειδικά αυτή την περίοδο. Αντίστοιχα έχουν πράξει στους τομείς της κινητής τηλεφωνίας και του leasing.
Παράλληλα διαμορφώνουν κοινή εμπορική τακτική στην εξαγωγική τους δραστηριότητα και κυρίως κοινές προωθητικές ενέργειες αναδεικνύοντας προς τον τελικό καταναλωτή την ελληνικότητα των προϊόντων που διακινούν. Πετυχαίνοντας κατ΄ αυτό τον τρόπο δύο πράγματα, πρώτον, οικονομίες κλίμακος στην προώθηση των προϊόντων τους και δεύτερον, πιο αξιόπιστη προβολή της ελληνικότητας των προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι να μειωθεί το κόστος εξαγωγής των επιχειρήσεων – μελών της πρωτοβουλίας. Όλα αυτά βέβαια αφορούν στην κατηγορία των τροφίμων και των ποτών.
Εν τω μεταξύ μία από τις πρόσφατες πρωτοβουλίες του ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ, εξάλλου, αποτελεί η αντίδραση στην προσπάθεια απόδοσης τους ελληνικού σήματος σε μπύρες πολυεθνικών ομίλων που παράγονται όμως στην ελληνική αγορά. Κριτήριο για την άρνηση του ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ στην προκειμένη περίπτωση είναι η ξένη ιδιοκτησία – και η έδρα του ομίλου που βρίσκεται στο εξωτερικό.
Δημήτρης Χαροντάκης Businessdaily.gr