Στις καλένδες φαίνεται να παραπέμπεται, τουλάχιστον για το διάστημα πριν από τις επικείμενες εθνικές εκλογές, η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, που συνδέει την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου. Αυτό προέκυψε, εμμέσως πλην σαφώς, χθες κατά την ακρόαση από την επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής του νέου-προερχόμενου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ- διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας Αθανάσιου Σχίζα.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, η αναφορά στην πρόοδο της σχεδιαζόμενης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ήταν πενιχρή από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος έσπευσε να διευκρινίσει ότι δεν είναι προς πώληση, παραχώρηση ή ιδιωτικοποίηση η Εγνατία Οδός Ανώνυμος Εταιρεία, αλλά μόνον ο δρόμος μήκους 670 χλμ. Ωστόσο, οι μετοχές της Εγνατία Οδός Α.Ε. έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, γεγονός που έκανε τον Χρ. Σπίρτζη να μιλήσει για...δυισμό, θεωρώντας δεδομένο ότι "η εταιρεία δεν είναι προς ιδιωτικοποίηση”.
Μικρή πρόοδος
Στο δια ταύτα, η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικά εμπόδια, όπως η ολοκλήρωση της πιστοποίησης των σηράγγων και η έγκριση της τιμολογιακής πολιτικής των διοδίων. Όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση της Κομισιόν, υπάρχει σειρά εκκρεμοτήτων που θα πρέπει να ολοκληρωθούν. Πρόκειται για:
- την ολοκλήρωση της πιστοποίησης των σηράγγων από την Ανεξάρτητη Αρχή. Όπως ανέφερε ο Χρ. Σπίρτζης, οι φάκελοι της αδειοδότησης των σηράγγων "δεν έχουν έρθει στο σύνολό τους, ή έχουν έρθει λίγοι”, τη στιγμή που υπολογίζεται ότι απαιτούνται 24.
- την έγκριση του προϋπολογισμού της εταιρείας για το 2019, που έχει, πλέον, ολοκληρωθεί. Κατά τον υπουργό Υποδομών, η καθυστέρηση αποδίδεται στο γεγονός ότι υπήρχαν αποθεματικά ύψους 185 εκατ. ευρώ, από τα οποία έπρεπε, κατά τον ίδιο, να απομείνουν διαθέσιμα 40-45 εκατ. ευρώ, ώστε να εξασφαλιστούν, εάν χρειαστεί, οι οικονομικές διεκδικήσεις της τράπεζας Πειραιώς (για παλαιότερο δάνειο που έχει χορηγήσει). Το υπόλοιπο ποσό θα κατευθυνθεί για έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ τμήμα του ενδέχεται να δαπανηθεί για επείγοντα έργα συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου.
- την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων σε 38 σταθμούς, που θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο κ. Σπίρτζης περιορίστηκε να αναφέρει ότι από τη στιγμή που αυτή δεν έχει λάβει το πράσινο φως από την Ε.Ε., δεν είναι δυνατόν να γίνουν αυξήσεις. Ωστόσο, δεν εξήγησε γιατί η Κομισιόν σημειώνει στην έκθεσή της ότι "η μελλοντική επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συμφωνείται από κοινού μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του ΤΑΙΠΕΔ”, επειδή "η απάντηση του υπουργείου Υποδομών προς την Κομισιόν, μέχρι πρόσφατα, αποσκοπούσε στην καθυστέρηση της έναρξης εφαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής στην Εγνατία”.
- τον αριθμό του προσωπικού που αποτελείται από 200 άτομα, με σημαντικό αριθμό αυτών να προβλέπεται, μέσω μετατάξεων, να μεταφερθεί σε άλλες εταιρείες.
Σημειώνεται ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σχεδιάζεται να έχει διάρκεια 35 χρόνων, αλλά θα αργήσει να ολοκληρωθεί, καθώς παρότι πρόκειται για "έτοιμο”, εν λειτουργία αυτοκινητόδρομο, το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησής του παραμένει ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση.
Δημήτρης Ντελεβέγκος Capital.gr