Με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης έτρεξε το α’ τετράμηνο του 2020 για την αγορά καφέ στα σούπερ μάρκετ, με τις κατηγορίες φίλτρου και specialties να ξεχωρίζουν ως οι πλέον ανερχόμενες, γεγονός που δικαιολογεί και το μεγάλο ενδιαφέρον παγκόσμιων κολοσσών στο κομμάτι αυτό. Από τις δύο μεγάλες κατηγορίες, οι οποίες αφορούν τον στιγμιαίο και τον ελληνικό, οι ρυθμοί είναι σαφώς χαμηλότεροι, και κυρίως σε ό,τι αφορά στην αξία, όπου πέρυσι είχαν υποστεί σημαντική μείωση, λόγω φορολογίας και προωθητικών κινήσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της IRI Hellas για την εικόνα του κλάδου με κλείσιμο Απριλίου (26/4), η αύξηση σε όγκο είναι 11,74% (413.000 κιλά) συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και σε αξία κατά 7,32%, περίπου 5,5 εκατ. ευρώ επιπλέον από το α’ τετράμηνο του 2018.
Πιο αναλυτικά:
ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ Η κατηγορία του στιγμιαίου καταγράφει άνοδο τόσο σε όγκο (κατά 10,8%), όσο και σε αξία (2,1%). Αναφορικά με τα private label, σημειώνουν άνοδο 2,6% σε όγκο, αλλά σημαντική μείωση σε αξία, σε ποσοστό -9,3%. Στις κορυφαίες εταιρείες της κατηγορίας αναφέρονται οι: De Master Nestle
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ Η κατηγορία του ελληνικού καφέ σημειώνει άνοδο σε όγκο κατά 6,2% και σε αξία κατά 0,3%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδικά σε όγκο κατά 7.9% ενώ πτωτικά σε αξία κατά 7.4%. • De Master • Nestle • Ουζούνογλου
ΦΙΛΤΡΟΥ Η κατηγορία του φίλτρου σημειώνει άνοδο σε όγκο κατά 22,1%, ενώ σε αξία είναι κατά 13,2%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδικά σε όγκο κατά 4.9% ενώ πτώση σε αξία κατά 4.6%. • De Master • ΕΛΓΕΚΑ • Melitta • Nestle SPECIALTIES Η κατηγορία των specialities σημειώνει άνοδο σε όγκο κατά 23,1%, ενώ σε αξία σημειώνει κατά 27,9%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδικά σε όγκο κατά 25,5% και σε αξία κατά 44,5%. • De Master • Illy • Melitta • Nestle
COSTA COFFEE Διεθνείς κολοσσοί δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις τελευταίες δύο κατηγορίες. Το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να δούμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα τα προϊόντα της Costa Coffee, καθώς μετά το λανσάρισμα από την Coca-Cola HBC στις πρώτες τρεις ευρωπαϊκές αγορές (Βουλγαρία, Πολωνία και Ουγγαρία), στους επόμενους σταθμούς βρίσκεται και η χώρα μας. ΚΑΨΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΑ... ΙΤΑΛΙΚΑ ΕΙΔΗ Δυναμική είναι η παρουσία, που έχουν τα τελευταία χρόνια οι κάψουλες καφέ, καθώς πολλοί καταναλωτές έχουν αποκτήσει μηχανές στο σπίτι τους, χάρη κυρίως σε μία κουλτούρα, που καλλιέργησε η Nespresso και με τα δικά της flagship καταστήματα.
Έτσι βλέπουμε διεθνείς κολοσσούς, όπως η Illy, η Lavazza, η L’Or, αλλά και της Starbucks. Για την τελευταία σημειώνεται ότι την άδεια για να διανέμει κάψουλες καφέ Starbucks την έχει η Nestle και των συσκευασμένων ροφημάτων η Arla. KAFEA TERRA ΚΑΙ VNK Από ελληνικής πλευράς, δυναμικά έχει μπει η Kafea Terra (με τον Dimello), ενώ συνεχώς αυξάνει την παρουσία της στα σούπερ μάρκετ η Coffeeway (Coffee Connection), μετά την είσοδο στην εταιρεία του fund VNK, του Βασίλη και της Νέλλης Κάτσου.
Μάκης Αποστόλου