Αποκλειστικά ηλεκτρονικά γίνονται από σήμερα οι μεταβιβάσεις ακινήτων, μέσω της νέας πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ. Η μεταβίβαση μπορεί πλέον να ολοκληρωθεί σε διάστημα 15 λεπτών χωρίς ταλαιπωρία και γραφειοκρατία, καθώς δεν χρειάζονται επισκέψεις στην εφορία. Η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ τίθεται σε λειτουργία ενόψει ενός θερμού καλοκαιριού κατά τη διάρκεια του οποίου αναμένεται σημαντική αύξηση του αριθμού των μεταβιβάσεων, καθώς μετά την άνοδο των αντικειμενικών αξιών στο 55% της επικράτειας πολλοί είναι οι φορολογούμενοι που θέλουν να γλιτώσουν τους επιπλέον φόρους που προκύπτουν από 1ης Ιανουαρίου 2022. Η «Καθημερινή» παρουσιάζει σήμερα τα εννέα ψηφιακά βήματα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και δίνει απαντήσεις σε δεκαεπτά κρίσιμα ερωτήματα για την αποφυγή λαθών.
Η δημοσιοποίηση των νέων τιμών ζώνης έχει δημιουργήσει το πρώτο κύμα μεταβιβάσεων ακινήτων στις περιοχές όπου καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις. Μεσιτικά και συμβολαιογραφικά γραφεία αναμένουν ένα θερμό καλοκαίρι, καθώς οι φορολογούμενοι θέλουν να γλιτώσουν τους επιπλέον φόρους για τις μεταβιβάσεις ακινήτων που θα προκύψουν από το νέο έτος εξαιτίας των αυξήσεων των τιμών ζώνης στο 55% της χώρας. Σημειώνεται ότι ακόμα και στις περιπτώσεις αγοράς πρώτης κατοικίας ή γονικής παροχής που είναι αφορολόγητες, η αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα διογκώσει τα συμβολαιογραφικά έξοδα και τα έξοδα μεταγραφής που επιβαρύνουν τους φορολογουμένους.
Η διαδικασία μεταβίβασης μπορεί πλέον να ολοκληρωθεί σε διάστημα 15 λεπτών, αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση. Και αυτό, καθώς από σήμερα γίνεται αποκλειστικά μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ, χωρίς επισκέψεις στην εφορία και χωρίς ταλαιπωρία και γραφειοκρατία.
Με τη νέα διαδικασία καταργείται η χειρόγραφη συμπλήρωση των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων και των συνυποβαλλόμενων φύλλων υπολογισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων, που σήμερα εξαιτίας της πανδημίας αποστέλλονταν μέσω email ή ταχυδρομικά στην αρμόδια εφορία. Η διαδικασία μεταβίβασης θα ολοκληρώνεται στα γραφεία των συμβολαιογράφων, οι οποίοι θα συντάσσουν τη σχετική δήλωση και θα την υποβάλουν για λογαριασμό των αγοραστών. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, όλα θα ολοκληρώνονται με λίγα κλικ.
Συγκεκριμένα, η αγοραπωλησία ενός ακινήτου ολοκληρώνεται σε 9 ψηφιακά βήματα:
1. Ο συμβολαιογράφος συντάσσει τη δήλωση για λογαριασμό αγοραστή και πωλητή.
2. Η δήλωση αποστέλλεται στη θυρίδα αγοραστή και πωλητή στο myTaxisnet.
3. Ο αγοραστής και ο πωλητής αποδέχονται τη δήλωση.
4. Η δήλωση υποβάλλεται αυτόματα και βεβαιώνεται ο φόρος.
5. Ο συμβολαιογράφος ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της δήλωσης.
6. Ο αγοραστής πληρώνει τον φόρο ψηφιακά (με κάρτα ή web banking).
7. Το Taxis ενημερώνεται για την πληρωμή του φόρου.
8. Το αποδεικτικό καταβολής αναρτάται στο myProperty για συμβολαιογράφο και αγοραστή.
9. Ο συμβολαιογράφος αναρτά το συμβόλαιο στo myProperty.
Παρακάτω παρουσιάζεται ένας οδηγός 17 ερωτήσεων - απαντήσεων για τις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις.
1. Ποια φυσικά ή νομικά πρόσωπα έχουν υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης ΦΜΑ;
– Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πρόκειται να προβεί σε αγοραπωλησία ακινήτου/ων εντός αντικειμενικού συστήματος.
2. Πώς υποβάλλεται η Αρχική δήλωση Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτου με επαχθή αιτία (ΦΜΑ);
– Η δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτου με επαχθή αιτία συμπληρώνεται υποχρεωτικά από συμβολαιογράφο και υποβάλλεται αποκλειστικά με τους κωδικούς πρόσβασής (username & password) του και όχι με τους κωδικούς των συμβαλλομένων.
3. Ποια είναι η αρμόδια ΔΟΥ για την υποβολή της δήλωσης;
– Αρμόδια είναι η ΔΟΥ Εισοδήματος του αγοραστή.
4. Ποιο είναι το είδος συναλλαγής ΦΜΑ που υποβάλλεται ηλεκτρονική δήλωση;
– Υποβάλλεται μέσω της εφαρμογής το είδος συναλλαγής δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτου (ΦΜΑ) εντός αντικειμενικού συστήματος - Αγοραπωλησία ακινήτου.
5. Υποβάλλεται δήλωση χωρίς αναγραφή του ΚΑΕΚ;
– Ναι. Η συμπλήρωση του ΚΑΕΚ είναι υποχρεωτική εφόσον το ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή που έχει κτηματογραφηθεί και διαθέτει ΚΑΕΚ προσωρινό ή οριστικό. Η δήλωση θα προχωρά και χωρίς τη συμπλήρωση του πεδίου.
17 ερωτήσεις απαντήσεις για τη νέα ψηφιακή διαδικασία που βάζει τέλος στη γραφειοκρατία.
6. Πόσα ακίνητα μπορούν να μεταβιβαστούν με μία δήλωση στην εφαρμογή;
– Η εφαρμογή υποστηρίζει πολλά ακίνητα αρχικά εντός αντικειμενικού συστήματος και σε ολόκληρη την επικράτεια.
7. Οταν διαπιστώνεται λάθος των στοιχείων ακινήτου με ΑΤΑΚ, τι ενέργειες πρέπει να γίνουν;
– Μετά την καταχώριση του ΑΤΑΚ στην ενότητα στοιχεία ακινήτου, εμφανίζεται η οθόνη με τα στοιχεία του ακινήτου όπως εμφανίζονται στη δηλωθείσα περιουσιακή κατάσταση με τις υποβληθείσες δηλώσεις ΕΝΦΙΑ. Δεν διορθώνονται από την εφαρμογή του ΦΜΑ αλλά ο κάθε πωλητής θα πρέπει να κάνει τις απαραίτητες διορθώσεις και μετά να υποβληθεί η ηλεκτρονική δήλωση ΦΜΑ.
Προκόπης Χατζηνικολάου Καθημερινή