«Το γοργόν και χάριν έχει» για την ένταξη των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, προκειμένου να δουν «κούρεμα» χρέους και δόσεων μέσα στο 2017 τουλάχιστον όσες έχουν χρέη από 100.000 ή έως και 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης παρουσίασε την ηλεκτρονική εφαρμογή που θα ανοίξει στις 3 Αυγούστου στον ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (www.gsis.gr) στην οποία θα μπαίνει κάθε οφειλέτης με τους κωδικούς του Taxisnet.
Με αυτόν τον τρόπο θα εμφανίζεται στην οθόνη των οφειλετών από τις 3 Αυγούστου
Αρχικά από τις 3 Αυγούστου έως και αρχές Σεπτεμβρίου, όσοι οφειλέτες σπεύσουν πρώτοι να υποβάλουν αίτηση θα πρέπει να συμπληρώνουν μόνοι τους πού έχουν οφειλές. Αρχές Σεπτεμβρίου θα εμφανιστούν στο σύστημα προσυμπληρωμένες οι οφειλές προς το Δημόσιο (Εφορία, Ταμεία). Τον Οκτώβριο αναμένεται να έχουν ανέβει και οι απαιτήσεις των τραπεζών.
Έτσι όποιος δεν έχει ακριβή εικόνα των οφειλών του, θα χρειαστεί να περιμένει δύο ή και τρεις μήνες ακόμα, ώστε να εμφανίζονται όλες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιουργείται.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κύριος Φώτης Κουρμούσης, η διαδικασία αναμένεται να διαρκεί περίπου 2-3 μήνες, από την αίτηση έως την τελική έγκριση.
Η τελική απόφαση της αίτησης θα γίνεται on line από 7 στάδια:
1ον: μόλις μπει στην εφαρμογή ο οφειλέτης, το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να δώσει την «εξουσιοδότηση» σε οποιονδήποτε από τους πιστωτές του να ελέγξει τις πληροφορίες για την οικονομική και περιουσιακή κατάστασή του. ,
2ον: Εκτός από τα ατομικά στοιχεία του ο οφειλέτης θα συμπληρώνει και όσα «επιπρόσθετα στοιχεία» αφορούν στην επιχείρηση και στην οφειλή του (πιστοποιητικό ποινικού μητρώου, δηλώσεις ΦΠΑ, τα Ε3 των τελευταίων 5 ετών, πιστοποιητικά ΓΕΜΗ, Πρωτοδικεία κλπ).
3ον: Θα επιλέγονται τα «κριτήρια υπαγωγής» βάσει των οποίων ο οφειλέτης ζητά την ρύθμιση των οφειλών του από τους πιστωτές του.
4ον: αφού συμπληρώσει τα προηγούμενα, τότε ο οφειλέτης θα προχωρά στην «υποβολή αίτησης» για να ξεκινήσει η διαδικασία.
5ον: μέσα σε 5 μέρες θα αναλαμβάνει δράση ο ειδικός συντονιστής που θα αναλάβει την υπόθεση και μέσα σε 4-5 μέρες θα κάνει τον «έλεγχο πληρότητος» του φακέλου του. Αν λείπουν στοιχεία, ο μεσολαβητής θα στέλνει μήνυμα στον οφειλέτη να τα συμπληρώσει.
6ον: αμέσως μετά ενημερώνονται οι πιστωτές ότι ο οφειλέτης έχει αναφέρει πως έχει οφειλές προς αυτούς και θα ξεκινά η φάση «Διαπραγμάτευση». Ακόμα και αν πρόκειται για απλούς εργαζόμενους, θα αναφέρονται επίσης (με βάση το ΑΦΜ τους) εφόσον τους έχει δηλώσει ο οφειλέτης. Με τους δικούς τους κωδικούς και στην ίδια πλατφόρμα, οι πιστωτές θα καταθέτουν τις προτάσεις ή τις αντιρρήσεις τους, ενώ θα γίνεται και η ψηφοφορία που θα οδηγεί στο τελικό στάδιο της έγκρισης. Η ψηφοφορία θα διεξάγεται μυστικά, αλλά τα αποτελέσματα θα ανακοινώνονται στο τελικό στάδιο.
7ον: Το τελικό στάδιο είναι το «Αποτέλεσμα» των διεργασιών που έχουν προηγηθεί και θα ανακοινώνει την τελική λύση η οποία προσφέρεται στον οφειλέτη, για το σύνολο των οφειλών του. Σημειώνεται πως για την έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται η συμφωνία του οφειλέτη και της πλειοψηφίας των 3/5 των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται τα 2/5 των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, ήτοι υποθήκη, προσημείωση, ενέχυρο ή άλλο προνόμιο.
Αν όμως δεν εγκριθεί πρόταση αναδιάρθρωσης, η διαδικασία θεωρείται περαιωθείσα ως άκαρπη. Τότε συντάσσεται πρακτικό αποτυχίας της διαπραγμάτευσης από τον συντονιστή.
Kωστής Πλάντζος (Πρώτο Θέμα)