∆ιαστηµική βιοµηχανία, ανθρωπόµορφα ροµπότ και ανάπτυξη της AI θα κυριαρχήσουν το 2025
Παγιδευµένη στη µέγγενη δύο πολέµων, µιας ενδεχόµενης νέας ενεργειακής κρίσης, αποκύηµα του ενός εκ των πολέµων, και εν αναµονή ενός νέου εµπορικού πολέµου πιθανώς πολύ πιο καταστρεπτικού από τον πρώτο, η παγκόσµια οικονοµία µπαίνει στο νέο έτος µέσα στην αβεβαιότητα. Περιβάλλεται, όµως, από τις νέες τεχνολογίες που ανοίγουν µπροστά της µια νέα εποχή και φέρνουν µαζί τους όχι µόνο τους αυτονόητους κινδύνους, αλλά και υποσχέσεις, ευκαιρίες και οράµατα. Το 2025 δεν περιβάλλεται απλώς από τον καταιγισµό των νέων τεχνολογιών, από την τεχνητή νοηµοσύνη και τη ροµποτική, τον ψηφιακό κόσµο και την εξερεύνηση του ∆ιαστήµατος, αλλά πρωτίστως φέρνει µαζί του τη ραγδαία εξέλιξή τους. Και η επέλασή τους υπόσχεται να φέρει µέσα στο νέο έτος θεµελιώδη και διαρκή µετασχηµατισµό των οικονοµιών.
Μέσα στο 2025 περιµένουµε να δούµε την περαιτέρω εξερεύνηση του ∆ιαστήµατος και τα πρώτα βήµατα προς την εµπορευµατοποίησή του, καθώς ανεβάζουν ταχύτητες οι παράτολµοι, παθολογικά φιλόδοξοι και βαθύπλουτοι επιχειρηµατίες, όπως ο Τζεφ Μπέζος της Amazon και ο Ελον Μασκ της Tesla, µε τις διαστηµικές εταιρείες τους, Blue Origin και SpaceX, αντιστοίχως. Οι δύο εταιρείες πραγµατοποίησαν νέες δοκιµές τους τελευταίους µήνες του περασµένου έτους, µε την τελευταία εκτόξευση του Starship της SpaceX να θεωρείται αρκετά επιτυχής. Οι δύο µεγιστάνες διοχετεύουν ιλιγγιώδη κεφάλαια στις διαστηµικές εταιρείες τους και την ίδια στιγµή αναµένεται πως πολλά κράτη θα ενδιαφερθούν για τις εταιρείες του κλάδου, σε µια προσπάθεια να αντλήσουν οικονοµικά οφέλη αλλά και να κατοχυρώσουν ορισµένα ζητήµατα ασφάλειας.
Παράγοντες του κλάδου εκτιµούν, έτσι, πως οι σχετικές δαπάνες θα οδηγήσουν σε βιοµηχανίες αξίας πολλών τρισ. δολαρίων. Σύµφωνα µε πρόσφατη έκθεση της Payload Space, το προσωπικό της Blue Origin έχει φτάσει πλέον τα 11.000 άτοµα και πλησιάζει, έτσι, τους 14.000 υπαλλήλους της SpaceX. Οι πληρωµές που καταβάλλει ο Μπέζος για αυτό το προσωπικό φτάνουν στο ιλιγγιώδες ύψος των 2 δισ. δολ. τον χρόνο, ενώ από το 2017 ο Μπέζος έχει ενηµερώσει τους επενδυτές πως επενδύει στην Blue Origin τουλάχιστον 1 δισ. δολ. τον χρόνο. Ανταγωνίζεται, έτσι, επιθετικά τη SpaceX, της οποίας η χρηµατιστηριακή αξία έφτασε το περασµένο έτος στα 210 δισ. δολ.
Την πιο επιθετική δύναµη µετασχηµατισµού ολόκληρων κλάδων και βιοµηχανιών αναµφίβολα φέρνουν η ροµποτική και η τεχνητή νοηµοσύνη. Η ροµποτική υπόσχεται πως τα επιτυχέστερα ανθρωπόµορφα ροµπότ, το Ameca της Engineered Arts και το Digit της Agility Robotics, θα αναλάβουν άµεσα δυναµικό ρόλο στη φροντίδα των ηλικιωµένων, στη φροντίδα του σπιτιού αλλά και στο λιανικό εµπόριο, στο οποίο έχουν ήδη κάνει αισθητή την παρουσία τους. Ειδικοί του κλάδου επιµένουν πως τα ανθρωπόµορφα ροµπότ θα διατεθούν σύντοµα στην αγορά σε προσιτό κόστος και θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους στα νοικοκυριά, ενώ ροµποτικές συσκευές θα εκτοπίσουν σε µεγάλο βαθµό τις παραδοσιακές οικιακές συσκευές. Προσθέτουν, πάντως, ότι µέσα στο 2025 η ροµποτική θα ενσπείρει βαθύτατες διχογνωµίες ως προς το τι αποτελεί πλέον ανθρώπινη εργασία.
Κάτι ανάλογο θα ισχύσει και για την τεχνητή νοηµοσύνη, καθώς προσφάτως έχουν αναπτυχθεί πολλές µέθοδοι ανάγνωσης, ερµηνείας και παραγωγής ποικίλων µορφών δεδοµένων, είτε κειµένου, είτε εικόνων, είτε ήχου. Και µέσα στο 2025 µπορεί να δούµε θεαµατικές καινοτοµίες σε ευρύτατο φάσµα κλάδων, από τον τοµέα της υγείας έως την εκπαίδευση και τις επικοινωνίες. Σύµφωνα µε παράγοντες του κλάδου, οι εταιρείες τεχνητής νοηµοσύνης θα δούµε να λειτουργούν καταλυτικά σε σύνθετες εργασίες νοµικής φύσεως, να διευκολύνουν τη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, την ανάπτυξη νέων προϊόντων και πιθανότατα να αυξάνουν µε γεωµετρική πρόοδο την παραγωγικότητα διαφόρων κλάδων.
Στο µεταξύ, εξακολουθούν να αναπτύσσονται και να προελαύνουν οι τεχνολογίες της ηλεκτροκίνησης και των αυτοκινούµενων οχηµάτων παρά τα βήµατα πίσω που έκαναν τελευταία εξαιτίας των δεινών που πλήττουν τις αυτοκινητοβιοµηχανίες της Ευρώπης και την οικονοµία της κίνησης. Η αµερικανική εταιρεία τεχνολογικών ερευνών και συµβούλων Gartner εκτιµά πως κάπου προς τα τέλη του 2025 στους δρόµους των ΗΠΑ θα κυκλοφορούν τουλάχιστον 85 εκατ. ηλεκτροκίνητα οχήµατα.
Αλλοι ανεξάρτητοι αναλυτές του κλάδου προεξοφλούν πως θα είναι ηλεκτροκίνητο το 1 στα 4 καινούργια αυτοκίνητα που θα πουληθούν µέσα στο νέο έτος. Εκ των πραγµάτων η επέλαση της ηλεκτροκίνησης αναµένεται να µετασχηµατίσει τις ενεργειακές ανάγκες της οικονοµίας, ιδιαιτέρως όσες σχετίζονται µε το πετρέλαιο, και να αναγκάσει µεγάλο φάσµα βιοµηχανικών κλάδων να στραφούν στην πράσινη ενέργεια και στις σχετικές τεχνολογίες. Και τέλος, οι πλέον αισιόδοξοι ή και πλέον οραµατιστές βλέπουν τα αυτοκινούµενα οχήµατα να κάνουν την εµφάνισή τους στις µεγαλουπόλεις.
Ρουμπίνα Σπαθή, Καθημερινή