Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και μάλιστα πραγματοποιώντας άλμα 4-5 ετών, που το καθιστά «κυρίαρχο του παιχνιδιού» στην αγορά, σημειώνει ο Θανάσης Καμέας, ιδρυτής και CEO της θεσσαλικής Plushost, μιας ελληνικής εταιρείας που πρωταγωνιστεί στην ανάπτυξη και υποστήριξη κερδοφόρων ηλεκτρονικών καταστημάτων. «Το next big thing στην αγορά είναι το e-commerce, και στην Ελλάδα δεν έρχεται από την Αθήνα», τονίζει έχοντας την έδρα της εταιρείας του στα Τρίκαλα.
Με 17 έτη εμπειρίας, η Plushost έχει μέχρι σήμερα παραδώσει συνολικά 700 και πλέον έργα για e-shops, ενώ ο μηχανικός λογισμικού Θ. Καμέας συγκαταλέγεται ανάμεσα στους ελάχιστους πρωτοπόρους Ελληνες που εισήλθαν εδώ και πολλά χρόνια στην αγορά των ηλεκτρονικών καταστημάτων. «Η επιτυχία ενός digital service εξαρτάται πλήρως από τη συνέπειά του να παραδίδει αυτό που υπόσχεται», επισημαίνει μιλώντας στην «Καθημερινή» και εξηγεί πως «το μοντέλο μας είναι βασισμένο στο τρίγωνο: διαρκής επένδυση στους ανθρώπους μας, αδιάρρηκτος ηθικός κώδικας ατομικής και εταιρικής συνέπειας, δαιμονοποίηση του εφησυχασμού». Διαπιστώνει επίσης «αυξημένες απαιτήσεις ενός πιο ώριμου, απαιτητικού και συνειδητοποιημένου e-shopper», την ώρα που η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα καλπάζει ήδη με ρυθμούς +34%.
– Γιατί μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις βρέθηκαν απροετοίμαστες για το «big bang» του e-commerce;
– Είναι αλήθεια ότι στο πρώτο lockdown οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου και οι εταιρείες ταχυμεταφορών πιάστηκαν απροετοίμαστες για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την «εκτόξευση» των παραγγελιών. Ευθύνες αποδόθηκαν στις εταιρείες λιανεμπορίου, καθώς είτε δεν διέθεταν το απαραίτητο απόθεμα είτε παρείχαν πλημμελή ενημέρωση στους καταναλωτές, δεχόμενες παραγγελίες που γνώριζαν εκ των προτέρων ότι θα καθυστερήσουν. Παράλληλα, και οι εταιρείες ταχυμεταφορών δέχθηκαν αρκετή κριτική για καθυστερήσεις στις παραδόσεις και έλλειμμα επικοινωνίας με τους παραλήπτες. Σήμερα, στο δεύτερο lockdown, όλοι δηλώνουν περισσότερο «έτοιμοι». Η λύση είναι για τα μεν e-shops να επενδύσουν σε συνεργασίες με στρατηγικούς συνεργάτες, σε τεχνογνωσία, εξοπλισμό, νέες εφαρμογές, μηχανοργάνωση και μάρκετινγκ, για το δε last mile να οργανωθεί καλύτερα, καθώς δεν είναι ακόμη έτοιμο να δεχθεί μεγάλο όγκο παραγγελιών.
– Μπορούν οι εμπορικές επιχειρήσεις κάθε είδους να έχουν e-shop ή υπάρχουν επιχειρήσεις στις οποίες δεν μπορεί να λειτουργήσει; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους;
– Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων, τόσο B2C όσο και B2B, μπορεί να χρησιμοποιήσει τους μηχανισμούς του e-commerce. Τα κύρια χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια επιχείρηση που θα δραστηριοποιηθεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι να διαθέτει καλό προϊόν, απόθεμα και logistics, αξιόπιστο digital συνεργάτη με αποδεδειγμένη τεχνογνωσία, όλες τις δυνατότητες πληρωμών και πολύ καλό last mile.
– Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα στην Ελλάδα το ηλεκτρονικό εμπόριο;
– Αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η διόγκωσή του και οι αυξημένες απαιτήσεις ενός πιο ώριμου, απαιτητικού και συνειδητοποιημένου e-shopper. Καθώς το lockdown μετέφερε το λιανεμπόριο στο online οικοσύστημα πωλήσεων αλλά και στις υβριδικές παραλλαγές του (click in shop, click away), με την αύξηση στην Ελλάδα να διαμορφώνεται στο +34%, νέα e-shops αναδύθηκαν και μεγάλα λιανεμπορικά brands αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα σε ιδιαίτερα πρωτόγνωρες συνθήκες. Αυτό το νέο «big bang» ηλεκτρονικής ζήτησης προϊόντων προκάλεσε κοσμογονικές αλλαγές σε κάθε επίπεδο: στη στρατηγική, στις τεχνολογίες, εφαρμογές και λειτουργίες, στη βελτίωση του last mile και τελικά στο σέρβις, με στόχο την κερδοφορία μέσω της βελτιστοποίησης της ικανοποίησης και εμπειρίας των καταναλωτών. Η πανδημία λειτούργησε καταλυτικά στην ανάπτυξη του e-commerce, ενώ εξοικείωσε με συνοπτικές διαδικασίες το μεγαλύτερης ηλικίας κοινό, καταδεικνύοντας ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και μάλιστα πραγματοποιώντας άλμα 4-5 ετών, για να καταστεί ο «κυρίαρχος του παιχνιδιού» στην αγορά.
– Πώς μπορεί να αξιολογηθεί ποσοτικά και με επάρκεια ένα digital service;
– Η επιτυχία ενός digital service εξαρτάται πλήρως από τη συνέπειά του να παραδίδει αυτό που υπόσχεται. Ενα κομβικό στοιχείο που διαφοροποιεί έντονα την εταιρεία μας από το υπόλοιπο industry και συνιστά παράμετρο της επιτυχίας μας είναι η σύνδεση της συνέπειάς μας με το κίνητρό μας. Εμείς πληρωνόμαστε από το αποτέλεσμα. Φανταστείτε να μπορούσατε να συνδέσετε την αμοιβή του γιατρού σας με τη βελτίωση της υγείας σας.
– Ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα για ένα διατηρήσιμα κερδοφόρο e-shop;
– Το στοίχημα για ένα επιτυχημένο e-shop δεν είναι ο τζίρος και τα κέρδη. Αυτό είναι το αποτέλεσμα. Η διατηρησιμότητά του εννοείται ότι είναι ο στόχος για όλους. Ο δρόμος δεν είναι ευθύς. Αλλά είναι μονόδρομος. Αν χαραχθεί με στρατηγική, πλάνο μακράς πνοής και αξιόπιστο digital συνεργάτη, τότε έχει εξαιρετικά πολλές πιθανότητες επιτυχίας. Οταν ο ιδιοκτήτης ενός e-shop ακολουθεί βήμα βήμα αυτό τον δύσκολο αλλά σίγουρο δρόμο, εξασφαλίζει τόσο τη βιωσιμότητα όσο και την πρωτοκαθεδρία στην αγορά.
– Γιατί ένας ιδιοκτήτης e-shop να επιλέξει το outsourcing σε τρίτη εταιρεία όπως η δική σας για την ανάπτυξή του και να μην προχωρήσει το έργο εσωτερικά;
– Προσομοιάζει με το δίλημμα αν ο ασθενής πρέπει να πάει στον γιατρό ή να αναζητήσει τη λύση του προβλήματός του στο Διαδίκτυο και να αποφασίσει μόνος του για τη διάγνωση και την αγωγή που θα λάβει. Για να απαντήσω όμως στο ερώτημα, έχω τη γνώμη πως όσο πιο σοβαρά παίρνει ο καθένας τον εκάστοτε στόχο του, τόσο το συγκριτικό πλεονέκτημα της συνεργασίας ενός e-shop με μια εταιρεία που κατέχει τεχνογνωσία καθίσταται προφανές.
Είναι εντελώς διαφορετικό να προχωράει ο ιδιοκτήτης ενός e-shop μόνος του και διαφορετικό να χαράσσει τη στρατηγική του μαζί με τους ειδικούς που συμβάλλουν καθοριστικά στην αποφυγή «παγίδων» και στην υπόδειξη του πιο σύντομου και ακίνδυνου δρόμου προς την κερδοφορία. Αυτή είναι και η υπόσχεσή μας: ότι κατέχουμε την τεχνογνωσία διαθέτοντας μια δεμένη ομάδα με ομοιογενή κουλτούρα και διαρκή κατάρτιση προκειμένου να είμαστε και να παραμένουμε οι κορυφαίοι στο e-commerce.
Ηλίας Μπέλος Καθημερινή