Οι νέες τεχνολογίες αποδεικνύονται ένα πολύ αποτελεσματικό όπλο της εφορίας κατά της φοροδιαφυγής. Οι ελεγκτές συλλέγουν πληροφορίες από πλατφόρμες βραχυχρόνιας ενοικίασης κατοικιών, παραγγελιών φαγητού ακόμα και κούριερ. Επίσης, η εφορία παρακολουθεί στενά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σύμφωνα με την ΑΑΔΕ η αποκάλυψη φοροδιαφυγής γνωστής influencer ήταν μόνο η αρχή. Αίσθηση προκάλεσε και ο εντοπισμός παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, που διαθέτει εταιρεία τηλεπωλήσεων και δεν είχε δηλώσει αποδείξεις αξίας 400.000 ευρώ.

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και οι νέες τεχνολογίες διευκολύνουν το έργο του ελεγκτικού μηχανισμού για να περιορίσει τη φοροδιαφυγή. Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες άντλησης πληροφοριών, όπως για παράδειγμα Booking, Airbnb, οι πλατφόρμες διανομής φαγητού καθώς και οι υπηρεσίες κούριερ παρέχουν στους ελεγκτές νέα πολύτιμα στοιχεία. Μάλιστα έχουν υπογραφεί πρωτόκολλα συνεργασίας και ήδη, σε ό,τι αφορά τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η Booking αποβάλλει από την πλατφόρμα όσους δεν έχουν αριθμό μητρώου. Η υπερέκθεση των influencers, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της πανδημίας, οδήγησε τον ελεγκτικό μηχανισμό στην επικέντρωση του ενδιαφέροντός του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα στο Instagram, το Tiktok και το Facebook. Ουσιαστικά, η έντονη κινητικότητά τους στα social media για να πωλήσουν τα προϊόντα που διαφημίζουν τους έφερε στο προσκήνιο, με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι εντυπωσιακά. Πλέον η φορολογική διοίκηση έχει στο πλάι της τους followers, τους τηλεθεατές αλλά και τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Το δίκτυο των «νέων ελεγκτών» που διαθέτει η ΑΑΔΕ ανέρχεται σε εκατοντάδες χιλιάδες και έχει απλωθεί διαδικτυακά σε όλη την επικράτεια. Ετσι, λοιπόν, οι εφοριακοί από το γραφείο τους μπορούν και συγκεντρώνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία εντοπίζοντας τη φοροδιαφυγή. Τη σκυτάλη παίρνουν τα συνεργεία ελέγχου, τα οποία διενεργούν ελέγχους στην έδρα των φυσικών προσώπων αλλά και των ηλεκτρονικών καταστημάτων για να διαπιστώσουν και να καταγράψουν τις παραβάσεις.

Σημειώνεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο η φορολογική διοίκηση αναδιατάχθηκε δημιουργώντας δύο νέες υπερδιευθύνσεις. Μάλιστα δημιουργήθηκε ένα νέο τμήμα που ασχολείται αποκλειστικά με τη φοροδιαφυγή του ηλεκτρονικού εμπορίου και των social media.

Η πρόσφατη αποκάλυψη γνωστής influencer και μοντέλου ήταν μόνο η αρχή, αναφέρουν από την ΑΑΔΕ. Η εντατικοποίηση των διαδικτυακών ελέγχων αποτελεί προτεραιότητα του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, καθώς όπως φαίνεται η φοροδιαφυγή οργιάζει.

Μετά λοιπόν την influencer, σειρά είχε παρουσιαστής τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλεπωλήσεων. Επειτα από καταγγελίες καταναλωτών, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ άρχισαν να παρακολουθούν τη συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης. Ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση, και βρήκαν ότι, για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ. Βρήκαν ακόμη ότι ο συγκεκριμένος παρουσιαστής δεν εμφανιζόταν τυπικά ως μέτοχος της εταιρείας, αλλά είχε βάλει μπροστά τη μητέρα του. Ηδη έχουν επιβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ ελέγχονται τόσο η επιχείρηση για τις υπόλοιπες χρήσεις όσο και ο ίδιος και η μητέρα του για πιθανές άλλες φορολογικές παραβάσεις

Σημειώνεται ότι το προσεχές διάστημα η ΑΑΔΕ θα θέσει σε ισχύ τη νέα πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Η πλατφόρμα θα συγκεντρώνει όλες τις καταγγελίες, επώνυμες και ανώνυμες. Ειδικότερα, όσοι θέλουν να καταγγείλουν κάποια παράβαση θα εισέρχονται στην πλατφόρμα, η οποία θα είναι ανοιχτή, χωρίς να απαιτούνται κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet, και θα συμπληρώνουν σε ειδική φόρμα τα στοιχεία για το είδος και τον χρόνο της φορολογικής παράβασης. Επειτα από αξιολόγηση η καταγγελία θα παραδίδεται στους ελεγκτές για να την ερευνήσουν.

Προκόπης Χατζηνικολάου, Καθημερινή