Αίσθηση προκαλεί το φερόμενο ενδιαφέρον της ΔΕΗ για την εξαγορά της «Κωτσόβολος». Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία, η ΔΕΗ τοποθετείται σε κεντρικά σημεία σε όλη τη χώρα και αποκτά ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής και υποδομής logistics, και τεχνογνωσία στις πωλήσεις προϊόντων συναφών με την ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα, αρκετοί συγκρίνουν αυτή την κίνηση με την αντίστοιχη του ΟΤΕ προ 15ετίας για την εξαγορά της «Γερμανός». Η λίστα των μνηστήρων για την «Κωτσόβολος», πάντως, δείχνει να μεγαλώνει, καθώς ενδιαφέρον για τον σχετικό διαγωνισμό φέρονται να έχουν εκφράσει η Quest Συμμετοχών, το fund Fairfax μέσω της Praktiker και η Cosmote. Επισήμως, όμως, μέχρι στιγμής, μόνο η «Πλαίσιο» έχει εκφράσει ενδιαφέρον.
Επιτυχηµένες συνταγές του µακρινού παρελθόντος, όταν ως ο µοναδικός πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας εκπαίδευε τις Ελληνίδες νοικοκυρές για το πώς να κάνουν χρήση των πρώτων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών για να πουλήσει ρεύµα, ενσωµατώνει η ∆ΕΗ στη στρατηγική της στη λιανική αγορά ηλεκτρισµού, καθώς η ενεργειακή µετάβαση αλλάζει το ενεργειακό προφίλ των πελατών της και ανεβάζει τις απαιτήσεις τους.
Με αυτή τη στρατηγική συνδέεται το ενδιαφέρον της εταιρείας για την εξαγορά της «Κωτσόβολος» που αποκάλυψε χθες το Mononews και για το οποίο στελέχη της ∆ΕΗ δήλωναν «ουδέν σχόλιον». Ωστόσο το ενδιαφέρον για τη µεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης ηλεκτρικών ειδών της χώρας από τη ∆ΕΗ φαίνεται να αποτελεί τη συνέχεια µιας πελατοκεντρικής φιλοσοφίας εµπορικής πολιτικής που αναπτύσσει τα δύο τελευταία χρόνια η διοίκηση του κ. Γιώργου Στάσση, ξεκινώντας από την αναβάθµιση των καταστηµάτων της και τη λειτουργία τους ως «εκπαιδευτικών και παροχής συµβουλευτικών υπηρεσιών κέντρων».
Φωτοβολταϊκά συστήµατα, αντλίες θερµότητας, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, µπαταρίες αποθήκευσης, πράσινα πιστοποιητικά και έξυπνη διαχείριση ενέργειας είναι µερικά µόνο από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που η ∆ΕΗ παρέχει ήδη στους πελάτες της, καθώς αποτελεί στρατηγικό στόχο ο µετασχηµατισµός της σε ένα ολοκληρωµένο utility που θα καλύπτει πλήρως τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Σε περίπτωση εξαγοράς της «Κωτσόβολος» η ∆ΕΗ τοποθετείται σε κεντρικά σηµεία σε όλη τη χώρα και αποκτά ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής και υποδοµής logistics που δεν διαθέτει η ίδια και τεχνογνωσία προσωπικού στις πωλήσεις προϊόντων συναφών µε την ηλεκτρική ενέργεια. Η αγορά συνδέει το ενδιαφέρον της ∆ΕΗ για την «Κωτσόβολος» και µε τα µελλοντικά προγράµµατα αντικατάστασης οικιακών ηλεκτρικών συσκευών και εγκατάστασης αντλιών θερµότητας, τα οποία θα µπορεί να αξιοποιήσει συνδυαστικά µε άλλες παροχές και την προµήθεια ηλεκτρικού ρεύµατος για τους περίπου 6,5 εκατ. πελάτες της.
Κάποιοι παροµοιάζουν την κίνηση της ∆ΕΗ µε αυτή που έκανε προ 15ετίας ο ΟΤΕ εξαγοράζοντας τα καταστήµατα Γερµανός που του διασφάλισαν ένα στρατηγικό δίκτυο πώλησης αποκλειστικής συνεργασίας.
Η άποψη που επικρατεί στη ∆ΕΗ είναι ότι όσο µετασχηµατίζεται ο τοµέας της ενέργειας ο καταναλωτής θα αναζητεί όλο και περισσότερο λύσεις για την αποδοτικότερη διαχείριση της ενέργειας που καταναλώνει, τις οποίες µπορεί να βρίσκει µε την καθοδήγηση εκπαιδευµένου προσωπικού κατά την επίσκεψή του σε φυσικά καταστήµατα του δικτύου της.
Κατά το µοντέλο που η ∆ΕΗ τη δεκαετία του ’70 εκπαίδευε τα νοικοκυριά πώς θα χρησιµοποιούν τις ηλεκτρικές συσκευές, σήµερα οι καταναλωτές θα εκπαιδεύονται και θα παίρνουν χρήσιµες συµβουλές για τα νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες µέσα από ένα αναβαθµισµένο δίκτυο λιανικής πώλησης. Για τη ∆ΕΗ µάλιστα, σύµφωνα µε αρµόδιες πηγές, αυτό αποτελεί στρατηγικό στόχο που θα υλοποιηθεί ακόµη και εάν δεν προχωρήσει η εξαγορά της «Κωτσόβολος». Η ∆ΕΗ εµφανίζεται αυτή τη στιγµή ως η µοναδική εκτός κλάδου λιανικού εµπορίου που διεκδικεί την «Κωτσόβολος». Για την απόκτησή της, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της αγοράς, θα χρειαστεί να επενδύσει ένα πολύ µικρό ποσό της τάξης των 300 εκατ. σε σχέση µε το συνολικό επενδυτικό της πρόγραµµα των 11 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτής της πελατοκεντρικής στρατηγικής εξάλλου η ∆ΕΗ προχωράει στην επέκταση του δικτύου της στη λιανική αγορά αξιοποιώντας και το µοντέλο franchise. Μέσω του προγράµµατος «∆ΕΗ mystore» ανοίγει τον δρόµο σε ιδιώτες για να αποκτήσουν κατάστηµά της, το οποίο θα λειτουργεί µε το µοντέλο της δικαιοχρησίας. Η ∆ΕΗ, σύµφωνα µε το πρόγραµµα που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της, θα αναλαµβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή και διαµόρφωση του καταστήµατος και θα το παραδίδει «µε το κλειδί στο χέρι». Θα γίνεται υποµίσθωση του καταστήµατος από την Επιχείρηση στον δικαιούχο, ενώ ο χρόνος απόσβεσης εκτιµάται σε τρία έτη. Η ∆ΕΗ επιλέγει η ίδια την τοποθεσία που θα ανοίξουν τα καταστήµατα και στην παρούσα φάση ενδιαφέρον µπορεί να εκδηλωθεί από ιδιώτες έως και τις 29 Αυγούστου, για τις περιοχές της Βούλας, της Κηφισιάς και της Πετρούπολης.
Χρύσα Λιάγγου, Καθημερινή