Το νέο καθεστώς θα τεθεί σε λειτουργία σταδιακά από τον ερχόμενο Μάρτιο. Στόχος είναι να κλείνουν οι φορολογούμενοι τις υποθέσεις φορολογίας κεφαλαίου χωρίς επίσκεψη στην εφορία και σε χρόνο εξπρές.
Τέλος στην ταλαιπωρία, το «χαρτοβασίλειο» και τις καθυστερήσεις για μεταβιβάσεις ακινήτων, δωρεές, γονικές παροχές και κληρονομιές βάζει το υπουργείο Οικονομικών, με την ενεργοποίηση ηλεκτρονικού συστήματος έως το καλοκαίρι του 2021. Οι φορολογούμενοι θα μπορούν με έναν ηλεκτρονικό φάκελο, μερικά κλικ στον υπολογιστή από τον συμβολαιογράφο, χωρίς επίσκεψη στην εφορία και σε χρόνο εξπρές να κλείνουν τις υποθέσεις φορολογίας κεφαλαίου.
Το νέο καθεστώς θα τεθεί σε λειτουργία σταδιακά από τον ερχόμενο Μάρτιο με πρώτο βήμα τη δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου για κάθε μεταβίβαση ακινήτου. Στη συνέχεια από τον Ιούνιο και σε συνδυασμό με τις νέες αντικειμενικές αξίες αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή όλων των δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου στο σύστημα Taxisnet και οι μεταβιβάσεις ακινήτων θα ξεκινούν και θα ολοκληρώνονται στο γραφείο του συμβολαιογράφου.
Επισημαίνεται ότι με το σημερινό πλαίσιο οι φορολογούμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλη ταλαιπωρία και καθυστερήσεις, αφού απαιτούνται έως και δύο μήνες για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος του φακέλου και να προσδιοριστεί από την εφορία το τελικό ποσό του φόρου
Σε μια προσπάθεια να απλουστεύσει τις διαδικασίες, η ΑΑΔΕ προχώρησε στη θέσπιση μιας διαδικασίας ταχυδρομικής και ηλεκτρονικής αποστολής των δηλώσεων και των δικαιολογητικών αλλά το πρόβλημα παραμένει.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό για τις ψηφιακές μεταβιβάσεις ακινήτων:
-Τον Μάρτιο αναμένεται να ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, Δήμους, ΕΦΚΑ) θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρούνται στο φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
-Η συλλογή θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι και αυτός με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης θα μπαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων. Με αυτό τον τρόπο οι φορολογούμενοι θα απαλλαγούν από τις επισκέψεις και τις ουρές σε Εφορία, Δήμους, Πολεοδομία για την χορήγηση των απαραίτητων δικαιολογητικών και εγγράφων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα απαιτούνται τουλάχιστον 20 δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου αφού το συμβόλαιο θα πρέπει να συνοδεύεται από φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. περί μη οφειλής φόρου κληρονομιάς - δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α., βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, βεβαίωση πολιτικού μηχανικού περί πολεοδομικής νομιμότητας, πιστοποιητικό ενεργειακού επιθεωρητή, έγγραφο περαίωσης διαδικασίας ρύθμισης ακινήτου κ.α.
-Μέχρι το καλοκαίρι, θα τεθεί σε εφαρμογή η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων καθώς και των δηλώσεων φορολογίας δωρεών, γονικών παροχών και κληρονομιών. Κάθε δήλωση θα συντάσσεται και θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, στο TAXISnet. Στην συνέχεια θα γίνεται ηλεκτρονικά η διασταύρωση, ο έλεγχος και η επαλήθευση των δηλούμενων στοιχείων, θα βεβαιώνεται ο φόρος και θα εκδίδεται η Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.) για την καταβολή του από το φορολογούμενο.
Με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων θα ενεργοποιηθούν και οι διατάξεις που έχουν ανασταλεί και προβλέπουν:
-Αύξηση από 6 σε 9 μήνες της προθεσμίας υποβολής αρχικών ή νέων δηλώσεων φόρου κληρονομιών, υπό την προϋπόθεση ότι ο κληρονόμος απεβίωσε στην ημεδαπή.
-Τροποποίηση της διαδικασίας υποβολής δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων για περιοχές στις οποίες δεν ισχύει το σύστημα των αντικειμενικών αξιών.
Κώστας Αντωνάκος businessdaily.gr