Κάμψη της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων της τάξης του 5%-10% τον Μάρτιο, αλλά σταθεροποίηση σε παρόμοια με τα αντίστοιχα περυσινά επίπεδα από τον Απρίλιο αναμένει η διοίκηση της θυγατρικής της Cosco, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ.
Η σταθεροποίηση που αναμένεται μετά τις 10 Απριλίου συνδέεται με την επανεκκίνηση της παραγωγικής διαδικασίας στην Κίνα στις αρχές Μαρτίου, η οποία πρόκειται να φέρει νέες αποστολές εμπορευματοκιβωτίων από τα κινεζικά λιμάνια προς τη Δύση. Ομως, καθώς η ζήτηση στις ευρωπαϊκές αγορές είναι de facto συρρικνωμένη λόγω των εκτενών περιορισμών στη λειτουργία επιχειρήσεων, καταστημάτων και της κυκλοφορίας εν γένει, ο ΣΕΠ δεν αναμένει ανάκαμψη τόσο νωρίς παρά μόνον την προαναφερθείσα σταθεροποίηση.
Εάν η ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά λειτουργούσε κανονικά, θα σημειωνόταν έντονη ανάκαμψη, εκτιμούν οι ίδιες πηγές. Ομως ο ΣΕΠ έχει, σύμφωνα με τη διοίκησή του, προβεί σε όλες εκείνες τις ενέργειες που θα εξασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με τους αυστηρότερους κανόνες διασφάλισης της δημόσιας υγείας, τόσο για την εισαγωγή εμπορευμάτων προς την Ελλάδα όσο και για τα εμπορευματοκιβώτια που θα μεταφορτώνονται προς άλλους ευρωπαϊκούς και διεθνείς προορισμούς.
Οπως και σε όλες τις επιχειρήσεις πάντως, έτσι και στον ΣΕΠ, τα μέτρα κατά της επιμόλυνσης με τον κορωνοϊό είναι δρακόντεια.
Εχει προχωρήσει σε αναστολή όλων των επαγγελματικών ταξιδιών και επιχειρηματικών αντιπροσωπειών από και προς το εξωτερικό, ενώ όλες οι προγραμματισμένες συναντήσεις πραγματοποιούνται με τηλεδιασκέψεις. Προχώρησε στην προμήθεια εξοπλισμού υγιεινής (αντισηπτικά υγρά, ιατρικές μάσκες, προστατευτικά κοστούμια) και εφαρμογή πρωτοκόλλου απολύμανσης. Παράλληλα, εφαρμόζεται περιορισμός των μετακινήσεων των μελών του πληρώματος και των επιθεωρητών αλλά και όσων άλλων έχουν εργασία εκεί. Περαιτέρω, η παράδοση φορτίων εισαγωγής γίνεται με ελεγχόμενη και ασφαλή είσοδο τελωνειακών μεσιτών στην ελεύθερη ζώνη και στην αίθουσα χρεώσεων σε ομάδες όχι μεγαλύτερες των πέντε ατόμων, ενώ γίνονται παντού συνεχείς απολυμάνσεις.
Υπενθυμίζεται πως η τρέχουσα κάμψη στη διακίνηση έρχεται μετά μία δεκαετία συνεχών αυξήσεων. Η τελευταία χρήση, αυτή του 2019, έκλεισε με αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η εταιρεία ΣΕΠ, της τάξης του 17%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Cosco, το τελικό πλήθος διαμορφώθηκε σε 5,158 εκατ. κοντέινερ, από 4,4 εκατ. το 2018.
Στα παραπάνω πρέπει να προστεθούν και τα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν μέσω του προβλήτα Ι, που εξακολουθεί να παραμένει υπο την άμεση διαχείριση του ΟΛΠ, που συνολικά ανεβάζουν τη διακίνηση στον Πειραιά στα επίπεδα των 5,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Κατά το πρώτο δίμηνο του 2020 η άνοδος συνεχίστηκε με ρυθμό 7,6% τον Ιανουάριο και 2,2% τον Φεβρουάριο, οπότε και άρχισε να γίνεται αισθητή η επιβράδυνση από το lock down στην Κίνα. Ετσι το πρώτο τρίμηνο αναμένεται να δώσει μηδενικό ή και αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης φορτίων στον ΣΕΠ.
Ηλίας Μπέλος Καθημερινή