Σε τεντωμένο σχοινί βρίσκονται τα έργα αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας το οποίο έπεσε θύμα των πλημμυρών του περασμένου Σεπτεμβρίου. Το προηγούμενο διάστημα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναζητούσε φόρμουλα, ώστε να ξεπεράσει τον σκόπελο των δύο διοικήσεων σε ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ -μιας και η ενοποίηση των φορέων είναι η επόμενη πίστα του σχεδιασμού. Παράλληλα, έπρεπε να ξεπεράσει και τις ευρωπαϊκές επιφυλάξεις σχετικά με τη χρηματοδότηση των εν λόγω φορέων, μετά το δυστύχημα των Τεμπών.

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται με ακόμα μία υπουργική απόφαση να είναι το υπουργείο αυτό που θα αναλάβει να προκηρύξει και να τρέξει τους διαγωνισμούς. Κατά πληροφορίες, μάλιστα, έχει πέσει στο τραπέζι και η δημιουργία ειδικής διεύθυνσης εντός υπουργείου που θα αναλάβει και την επίβλεψη των έργων, η οποία βεβαίως απαιτεί ειδικές τεχνικές γνώσεις, τις οποίες οι υφιστάμενοι σιδηροδρομικοί φορείς διαθέτουν. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθούν λεπτές ισορροπίες, ώστε η προσπάθεια επιτάχυνσης να μην πέσει στο κενό, προσκρούοντας σε ασυνεννοησίες ή και κόντρες.

Το προφίλ των έργων αποκατάστασης

Ως προς τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους 892 εκατ. ευρώ, αυτά αφορούν σε 1.009 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες. Σημειώνεται ότι το τελικό κόστος των έργων θα διαμορφωθεί από την οριστικοποίηση των μελετών.

Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας.

Σχετικά, δε, με τα σιδηροδρομικά έργα, όπου το κόστος αποκατάστασης των ζημιών ανέρχεται -βάσει προκαταρκτικής εκτίμησης- σε 462,52 εκατ. ευρώ, αυτά αφορούν τόσο την επιδομή και υποδομή, όσο και τα συστήματα ασφαλείας του άξονα. Ειδικότερα, θα γίνει η οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον Δομοκό ως τη Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ.

Η γραμμή θα πρέπει να υπερυψωθεί ακόμα και κατά 1,5 μέτρο από τη σημερινή της θέση, ώστε εάν στο μέλλον συμβεί αντίστοιχο πλημμυρικό φαινόμενο να μπορεί να βρει διόδους εκτόνωσης το νερό. Σε πάρα πολλά σημεία, επίσης, θα πρέπει να προστεθούν υδραυλικά έργα στην επιδομή για να αποφευχθούν τέτοιες καταστροφές.

Ακόμη, θα γίνει οριστική αποκατάσταση της γραμμής Λάρισας – Βόλου, ύψους 192,2 εκατ. ευρώ, και των γραμμών Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και του Πηλίου, με κόστος 57,04 εκατ. και 2,48 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε 37,2 εκατ. ευρώ.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Όλγα Κλώντζα, businessdaily.gr)