Το ποσό των 2,67 δισ. ευρώ θα διατεθεί τους επόμενους 18 μήνες από τον κρατικό προϋπολογισμό για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς των ιδιωτικό τομέα, όταν οι συνολικές οφειλές των φορέων της Γενικής και Κεντρικής Κυβέρνησης ξεπερνούν σήμερα τα 6,4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη, η αρχικά υπολογισθείσα δαπάνη για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου ύψους 5,5 δισ. ευρώ ανακατανέμεται μεταξύ των ετών 2016, 2017 και 2018, με τη δαπάνη για το έτος 2017 και 2018 να εκτιμάται κατ' ανώτατο όριο σε ύψος περίπου 1,6 δισ. ευρώ εφέτος και 1,070 δισ. ευρώ το 2018.
Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Θεσμών που εμπεριέχονται στο αναθεωρημένο Μνημόνιο, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου ανέρχονται στα 6,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3,2 δισ. ευρώ είναι βεβαιωμένες οφειλές του κράτους σε ιδιώτες, 1,4 δισ. ευρώ αφορά σε συντάξεις εν αναμονή και περίπου 1,9 δισ. ευρώ σε εκκρεμείς επιστροφές φόρων.
Το 25% αυτών των οφειλών θα αποπληρωθεί με τη δόση που ενέκρινε το Eurogroup στις 15 Ιουνίου και θα καταβληθεί τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου. Συγκεκριμένα, 1,6 δισ. ευρώ από τα 8,5 δισ. ευρώ της δόσης θα δοθεί για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών, εκ των οποίων 800 εκατ. ευρώ θα δοθούν στις αρχές Ιουλίου και τα υπόλοιπα 800 εκατ. ευρώ το φθινόπωρο.
Προϋπόθεση είναι ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα συνεισφέρει παράλληλα από τον κρατικό προϋπολογισμό (χρησιμοποιώντας το πρωτογενές πλεόνασμα) αποπληρώνοντας και αυτό 1 ευρώ για κάθε 2 ευρώ που λαμβάνει από τους δανειστές για το σκοπό αυτό. Δηλαδή, μαζί με το 1,6 δισ. ευρώ των δανειστών θα πρέπει να δοθούν πρόσθετα 800 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Έτσι, έως το φθινόπωρο θα εξοφληθεί το 38% των ληξιπροθέσμων οφειλών του Δημοσίου.
Προς το σκοπό αυτό ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης εξέδωσε απόφαση με την οποία διευκρινίζει τους ορισμούς και τη διαδικασία χρηματοδότησης και εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, καθώς και τη διαδικασία επιστροφής στον κρατικό προϋπολογισμό των μη χρησιμοποιούμενων ποσών για εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στον ειδικό λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος για το σκοπό αυτό, καθώς και την ανάγκη παράτασης του προγράμματος έκτακτης επιχορήγησης για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Η απόφαση ξεκαθαρίζει τα εξής:
-Ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις φορέων της Κεντρικής Διοίκησης ορίζονται οι απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν σε μη χρηματοοικονομικές συναλλαγές, μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης, οι οποίες α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη e-portal), β) είτε αφορούν νόμιμες δαπάνες καθ' υπέρβαση πιστώσεων για τις οποίες δεν έχει πραγματοποιηθεί ανάληψη λόγω μη επαρκούς πίστωσης, όπως ενδεικτικά δαπάνες από εκτελεστές δικαστικές αποφάσεις ή δαπάνες από αποφάσεις διαιτησίας, και για τις οποίες ωστόσο έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων και εκθέσεων.
-Μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς των πιστώσεων, οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης προβαίνουν στην εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά προτεραιότητα. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις) και σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου έτους πριν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά έτους. Η σειρά εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μπορεί να ανατρέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές, β) όταν προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ., γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών, δ) όταν δεν προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ε) όταν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας για την εξόφληση τους.
- Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των λοιπών φορέων Γενικής Κυβέρνησης ορίζονται οι απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους, φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν σε μη χρηματοοικονομικές συναλλαγές, μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης, οι οποίες: α) είτε έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο δεσμεύσεων και έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σύνοψη e-portal), β) είτε έχουν καταχωρηθεί στις δύο επιπλέον γραμμές του e-portal «Νόμιμες δαπάνες καθ' υπέρβαση πιστώσεων» και «Απεικόνιση υποχρεώσεων λόγω μη ύπαρξης εγκεκριμένου προϋπολογισμού», στο πλαίσιο της υποβολής μηνιαίων οικονομικών στοιχείων στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
- Ειδικά για τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης των οποίων οι κλάδοι υγείας εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ, το όριο του συνολικού ποσού του αιτήματος προσαυξάνεται κατά το ποσό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που από 1.7.2017 βαρύνει τον προϋπολογισμό τους. Αντίστοιχα, για τον ΕΟΠΥΥ το όριο του συνολικού ποσού του αιτήματος μειώνεται κατά το ανωτέρω ποσό.
- Oι φορείς προβαίνουν στην κατά προτεραιότητα εξόφληση των σχετικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. Η εξόφληση γίνεται με αύξουσα χρονολογική σειρά (προηγούνται οι παλαιότερες υποχρεώσεις) και σε κάθε περίπτωση δεν εξοφλούνται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επόμενου έτους πριν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του προηγούμενου κάθε φορά έτους. Ειδικά για τον ΕΟΠΥΥ και τους φορείς που ενσωματώθηκαν σε αυτόν, η εξόφληση των υποχρεώσεων δύναται να γίνεται με χρονολογική σειρά για κάθε φορέα ξεχωριστά. Η σειρά εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μπορεί να ανατρέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν αφορούν σε δικαστικές αποφάσεις οι οποίες είναι εκτελεστές, β) όταν προβλέπονται ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης, όπως τόκοι υπερημερίας κ.λπ., γ) όταν αφορούν στην αντιμετώπιση επιτακτικών και επειγουσών αναγκών, δ) όταν δεν προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ε) όταν υφίστανται κωλύματα νομιμότητας για την εξόφληση τους.
- Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης οφείλουν να ολοκληρώσουν την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι το τέλος του επόμενου από τη λήψη της σχετικής επιχορήγησης μήνα, ενώ η προθεσμία αυτή δύναται να παρατείνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις μετά από αιτιολογημένο αίτημα που υποβάλλεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μέσω της οικείας ΔΟΥ. Το πρόγραμμα επιχορήγησης για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ολοκληρώνεται την 30.6.2018.
- Η επιστροφή πραγματοποιείται με την κατάθεση του σχετικού ποσού στην Τράπεζα της Ελλάδος στον υπολογαριασμό No 23/200554 με τίτλο «Ε.Δ. -Λογαριασμός χρηματοδότησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης» (IBAN GR2501000230000000000200554) και αυθημερόν ενημέρωση της Διεύθυνσης Λογαριασμών του Δημοσίου - Τμήμα Γ΄ και της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Θανάσης Κουκάκης